بازتفسیر آیات قرآن برای کمک به نهاد خانواده
کد خبر: 3593733
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴

بازتفسیر آیات قرآن برای کمک به نهاد خانواده

گروه اجتماعی: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تغییرات گسترده ناشی از تغییرات تکنولوژیکی باعث شده است تا به استخراج سیاست‌های خانواده برای پاسخگویی به نسل‌های بعد بپردازیم، گفت: در حال حاضر نیاز به بازتفسیر دستورات قرآن و سیره پیامبر(ص) برای کمک به نهاد خانواده داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صبح امروز، هفتم اردیبهشت‌ماه در نشست تخصصی وزرای امور زنان کشورهای اسلامی که در هتل پارس مشهد برگزار شد، گفت: انتخاب مشهد برای این نشست از جهات مختلف دارای اهمیت است، زیرا برای ما مشهد نه تنها محل آرامگاه امام رئوف حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) است، بلکه خصوصیات اخلاقی ایشان به نوعی معنی‌دار در این شهر تبلور یافته است.
وی افزود: با یک نگاه به شهر مشهد و خراسان متوجه چگونگی تأثیر این منطقه در تمدن اسلامی و تأثیر تمدن اسلامی بر جهان می‌شویم، چراکه درخشان‌ترین دوران تمدن اسلامی در‌ آن عصر بود.
ربیعی با اشاره به اینکه در آن دوران خراسان بزرگ‌ترین کتابخانه بود و امام رضا(ع) نیز با نشست‌های علمی که برگزار می‌کردند، در تاریخ بشریت، آزاداندیشی بی‌نظیر بود، عنوان کرد: امام هشتم، مظهر گفت‌وگو، مهربانی و علم و آگاهی بود و این همان چیزی است که امروز ما در جوامع اسلامی بدان نیازمندیم.
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اکنون ما افسوس میخوریم که چگونه غرب از این دستاورد استفاده کرد و ما از آن بی بهره ماندیم، عنوان کرد: در قرن هفتم و زمانی که امام رضا(ع) در ایران زندگی می‌کردند، خراسان محل گفت‌وگو و آزادی بیان بود و این امام همام به برگزاری نشست‌ها و گفت‌و‌گوهای بی‌بدیلی می‌پرداخت که این حد از آزادی بیان و بحث و اظهار نظر در طول تاریخ بی سابقه بوده است.
ربیعی با اشاره به اینکه متأسفانه اکنون ما در کشورهای اسلامی با افکار متحجر و افراطی‌گرای خشن رو‌به‌رو هستیم و بیشتر این تهاجمات متوجه کانون اصلی نهاد خانواده یعنی زن است، اظهار کرد: این تفکر که از اندیشه داعش و طالبان سرچشمه می‌گیرد، امروز دختران و زنان ما را قربانی اندیشه‌های خود کرده و تفکرات غلط خود را به نام دین‌داری معرفی می‌کند.
وی افزود: از طرف دیگر، تغییرات گسترده ناشی از تغییرات تکنولوژیکی باعث شده تا به استخراج سیاست‌های خانواده برای پاسخگویی به نسل‌های بعد بپردازیم، زیرا در حال حاضر نیاز به بازتفسیر دستورات قرآن و سیره پیامبر اعظم(ص) برای کمک به نهاد خانواده داریم و هدف ما در نهایت حفاظت از شهروندان در برابر مخاطره‌ها، کاهش ریسک زندگی، کاهش نابرابری و ... است.
ربیعی با بیان اینکه اساسا قرآن و رسول اکرم(ص) در آغاز بعثت خود دستوراتی را برای ما به مرحله اجرا درآورده‌اند، که از‌ آن جمله می‌توان به ازدواج حضرت محمد(ص) با زنی بزرگتر از خود اشاره کرد، گفت: در دوران جاهلیت که شرایط سختی بر زنان تحمیل می‌شد، خداوند با نزول سوره نساء، قوانینی را برای برخورد با زنان و اکرام آنان مدنظر قرار داد.  
وی اذعان کرد: امروز نهادهای اجتماعی در حال تغییرات گوناگونی هستند که این تغییرات شگرف باعث کوچک شدن خانواده، رواج‌ فردگرایی، تغییر در نظام ثروت خانواده،‌ فعالیت اقتصادی و سهم‌بری زنان در این حوزه است، بنابراین باید در این دوران به بازآفرینی متون دینی بپردازیم.
سیاست بازآفرینی نقش خانواده را اتخاذ کرده‌ایم
ربیعی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران به برکت قانون اساسی و رهنمودهای رهبری، سیاست بازآفرینی نقش زن را اتخاذ کرده‌ایم، تصریح کرد: در حال حاضر سیاست‌های معطوف به زن را پیش برده‌ایم که در اولین اقدام زنان ناتوان در دستیابی به فرصت‌های اجتماعی برابر را مورد توجه قرار داده‌ایم.
وی گفت: امروز طرح تامین مالی خُرد برای زنان ایجاد شده است و در دستور کار قرار گرفتن مسکن حمایتی و اجتماعی برای زنان ناتوان و همچنین تحت پوشش قرار گرفتن 200 هزار زن سرپرست خانوار از دیگر این اقدامات است که در همین راستا امروز هیچ زن ایرانی نیست که دفترچه درمان رایگان نداشته باشد.
ربیعی با اشاره به اینکه 200 هزار زن بارداری که دچار سوء تغذیه بودند در هزار روز اول زندگی مورد حمایت قرار گرفتند، افزود: علاوه بر این سالیانه 200 هزار زن سرپرست خانوار بیمه شدند، همچنین در نظر داریم تا زنان خانه‌دار را نیز تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دهیم زیرا کار زن در خانواده دارای ارزش اقتصادی است.
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه باید دستاوردهای خود را در حوزه‌های مختلف به اشتراک بگذاریم، گفت: باید سیاست‌های اجتماعی و حرکت به سمت توسعه عمومی با توجه به ارزش‌های دینی صورت بگیرد و اهمیت این نشست در دست‌یابی به سیاست‌های مناسبی است که می‌تواند دستاوردهای توسعه بسیاری را در جهان اسلام برای ما فراهم کند.
captcha