زنان به شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی کمک کنند
کد خبر: 3593757
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱

زنان به شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی کمک کنند

گروه اجتماعی: استاندار خراسان رضوی افزود: امروز نیز که جهان اسلام از سوی دو جبهه در تنگنا قرار گرفته و برای برون‌رفت از این وضعیت علاوه بر همگرایی، نیازمند ایفای نقش پیشروی زنان در وحدت‌آفرینی هستیم، از همین رو زنان نیز باید دوشادوش مردان به شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، هفتم اردیبهشت‌ماه در نشست تخصصی وزرای امور زنان کشورهای اسلامی که در مشهد برگزار شد، گفت: تنها چند قرن پیش، زمانی که تمدن بزرگ اسلامی در اوج قدرت و اقتدار خویش قرار داشت، شاید کسی تصور نمی‌کرد، روزی جهان اسلام گرفتار این همه ضعف و سکون شده و در برابر تهاجم تمدن غربی که در رشد فکری و علمی، وامدار مسلمانان بوده است، در موضع ضعف قرار گیرد.
رشیدیان افزود: آن روز که تمدن اسلامی همه نحله‌های فکری و اقوام و طوایف مختلف را در درون خود جای داده و همزیستی مسالمت‌آمیزی را بین آنان برقرار کرده بود، شاید کسی تصور نمی‌کرد، روزی چنان فرقه‌گرایی و افراطی‌گری در بین مسلمانان شایع شود که کشته شدن مسلمان به دست مسلمان به امری عادی بدل شود.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه متأسفانه در حال حاضر تاریخ تکرار می‌شود و هجوم همه جانبه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و به خصوص فکری و اعتقادی به جهان اسلام مجدداً شدت گرفته است، اظهار کرد: اما این بار به شکلی جدید و با استفاده از اسلام علیه اسلام، گروه‌های افراطی و تکفیری که همگان می‌دانند از کجا و چگونه شکل گرفته‌اند و چطور حمایت می‌شوند، به خشن‌ترین شکل ممکن مسلمان و غیرمسلمان را قتل عام می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه به حسب ظاهر خشونت محض بر عطوفت اسلامی غلبه کرده و ارزش‌های جاهلی جایگزین ارزش‌های اخلاقی اسلام شده است، ابراز کرد: وحدت و توسعه علم و آگاهی از ارزش‌های اسلام راستین توسط همه مسلمانان، راه حل مناسبی برای مقابله بر افراطی‌گری در جهان اسلام است.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه اکنون مشهد از جانب آیسسکو در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی انتخاب شده، می‌تواند نقطه کانونی برای طرح نوای صلح و عدالت و وحدت باشد، افزود: در شرایط فعلی باید ندای وحدت، اخلاق و محبت در بین جوامع اسلامی سر داده شود؛ همانطور که پیامبر اکرم(ص) هدف اصلی خود را ترویج مکارم اخلاق می‌دانستند، معیارهای آیسسکو برای انتخاب پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیز بر همین ظرفیت‌های موجود استوار است.
رشیدیان با بیان اینکه خراسان و مشهد، محل تلاقی ارتباطات تمدنی و کانون پیدایش گفتمان‌های نو و محل تعامل میان افراد از گذشته تاکنون بوده است، تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم همواره بر رعایت حقوق و رسالت انسانی زن و مرد تأکید کرده و دین اسلام و علمای بزرگ در احکام فقهی همواره بر این نکته تأکید دارد که زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه باید نقش فعالی در توسعه و تعالی جامعه داشته باشد و در جامعه با حفظ شأن آنان دیده شوند.
رشیدیان افزود: امروز نیز که جهان اسلام از سوی دو جبهه در تنگنا قرار گرفته و برای برون‌رفت از این وضعیت علاوه بر همگرایی، نیازمند ایفای نقش پیشروی زنان در وحدت‌آفرینی هستیم، از همین رو زنان نیز باید دوشادوش مردان به شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی کمک کنند.
captcha