جایگزینی برای تندیس فرسوده شهید مطهری نیست/ بودجه نداریم
کد خبر: 3594766
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳

جایگزینی برای تندیس فرسوده شهید مطهری نیست/ بودجه نداریم

گروه شهرستان‌ها: فریمان زادگاه استاد شهید مرتضی مطهری است و این شهر همچنان یادمان و یا تندیسی در شأن بزرگ استاد معرفت و اخلاق خود ندارد و پس از دو سال پیگیری جهت تعمیر و یا جایگزینی مجسمه فعلی ایشان در میدان فرمانداری فریمان، اقدامی برای بازسازی و یا جایگزینی تنها مجسمه مخروبه شهید مطهری در زادگاهش انجام نشده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، تندیس مخروبه و نامناسب شهید مطهری واقع در میدان فرمانداری شهر فریمان، همچنان به عنوان تنها نماد و یادمان ایشان در زادگاهش خودنمایی می‌کند و پس از دو سال پیگیری هنوز هم اثری از یک اقدام عملیاتی برای ساخت مجسمه‌ای مناسب و در شأن ایشان نیست.
مجسمه شهید مطهری در زادگاهش شهر فریمان حدود سال 1384 ساخته شده و با یک جانمایی نامناسب و اندازه کوچک در میدان فرمانداری این شهر نصب شده که علاوه بر نداشتن دید کافی از سوی مخاطب با مشکلات دیگری نیز مواجه است، این مجسمه به علت کیفیت پایین مواد اولیه، دچار شکستگی و تغییر حالت شده و حتی مسئولان شهر و خانواده شهید مطهری نیز از این وضعیت گله‌مند هستند.
وعده‌ها در تصحیح اشکالات مجسمه محقق نشد
سال گذشته، شهردار فریمان در مصاحبه‌ای که با ایکنا انجام داده بود، به سؤال خبرنگار ما ابراز امیدواری کرده بود که طرح جایگزینی مجسمه شهید مطهری تا پایان سال 95 یا سال 96 اجرا خواهد شد اما پس از گذشت یک سال هنوز هم اقدامی در این زمینه انجام نشده است و مجسمه با همان کیفیت قبلی در یکی از میادین شهر به چشم می‌خورد.
جایگزینی برای تندیس مخروبه شهید مطهری نیست
حسین شیرافکن، شهردار فریمان روز گذشته در گفت‌گو با ایکنا به تشریح وضعیت کنونی مجسمه شهید مطهری پرداخت و بیان کرد: این مجسمه در اندازه‌ای کوچک و با موادی نامناسب ساخته شده و علاوه بر این در یک مکان نامناسب نیز نصب شده است.
وی ادامه داد: مشکل ترافیکی میدان فرمانداری شهر فریمان نیز دلیل دیگری است که به این سبب نمی‌توان مجسمه جایگزین را در آن مکان نصب کرد؛ در واقع باید ساختار میدان فرمانداری نیز دچار تغییر شود.
تغییر نام‌ میادین شهر برای جانمایی مجسمه شهید مطهری
شهردار فریمان اقدامات اداری لازم برای نصب یک مجسمه مناسب از شهید مطهری در شهر فریمان را توضیح داد و گفت: در حوزه مدیریت شهر تصمیمی برای جابجایی مکان مجسمه و تغییر نام‌ میادین شهر به سبب جانمایی بهتر تندیس شهید مطهری گرفته شد که البته مراحل تصویب این تغییرات در شورای نام‌گذاری میادین و معابر شهر نیز حدود یک سال به طول انجامید.
شیرافکن اضافه کرد: طی مصوبات انجام شده قرار بر این شد تا میدان ورودی شهر از سمت مشهد که به میدان الغدیر معروف است، تغییر نام پیدا کند و به عنوان میدان شهید مطهری نام‌گذاری شود، که البته میدان الغدیر فعلی نیز با مشکلاتی نظیر مسائل و گره‌های ترافیکی مواجه است و باید با حل مشکلات و معایب این میدان، گام‌های بعدی برای نصب مجسمه شهید مطهری در ورودی شهر فریمان برداشته شود.
مشکلات مالی؛ اصلی‌ترین مسئله در جایگزینی مجسمه جدید
وی با اشاره به مسائل و مشکلات اعتباری و مالی در شهرداری این شهر افزود: به علت عدم تأمین اعتبار لازم برای بهسازی میادین شهر فریمان، مشکل جایگزینی یک مجسمه مناسب و در شأن شهید مطهری برای زادگاه ایشان همچنان ادامه دارد و به همین دلیل اقدامی برای جایگزینی مجسمه جدید انجام نشده است.
شیرافکن با بیان اینکه ارتفاع مجسمه جدید برای نصب در مکان تعیین شده حدود چهار متر در نظر گرفته شده است، ادامه داد: با این وضعیت یک مشکل دیگر در مسیر نصب مجسمه جدید به وجود می‌آید و آن هم مسئله عبور کابل‌های فشار قوی شبکه برق‌رسانی است که فاصله کمی با مجسمه خواهد داشت و برای حل این مسئله باید تغیییری در مسیر شبکه برق‌رسانی حاصل شود.
تغییر زیرساخت میدان و جابجایی دکل‌های برق نیازمند اعتبار
وی با بیان اینکه جابجایی دکل‌های برق‌رسانی حدود 300 میلیون تومان هزینه‌دارد، اضافه کرد: هزینه تغییر در زیرساخت‌ها و تأسیسات، طراحی داخلی میدان الغدیر برای احداث میدان جدید شهید مطهری حدود 500 میلیون تومان برآورد می‌شود و البته هزینه انتقال دکل‌های برق بر این عدد می‌افزاید و این مسئله سبب می‌شود تا کار نصب مجسمه جدید با یک مشکل مالی مواجه بوده و نتوانیم کار را در موعد مورد نظر اجرا کرده و به پایان برسانیم و اگر تأمین اعتبار لازم صورت پذیرد کار نصب مجسمه جدید با همکاری شرکت‌های مربوطه به سرعت پیش خواهد رفت.
شیرافکن افزود: به دلیل مشکلات پیش‌رو همچنان تنها تندیس شهید مطهری با آن وضعیت نامناسب نمادی برای زنده‌ نگه داشتن یاد استاد مطهری در زادگاهش است و از طرفی حذف همین نماد و مجسمه مخروبه نیز مشکلاتی را به وجود می‌آورد.
جایگزینی برای تندیس مخروبه شهید مطهری نیست
تصویرسازی در سطح شهر؛ گامی برای معرفی بیشتر شهید مطهری
شهردار فریمان ادامه داد: با توجه به شرایطی که به وجود آمده و ما در شهر فریمان که زادگاه شهید مطهری است، یادمان مناسبی برای ایشان نداریم، شهرداری سعی کرده تا با تصویرسازی در سطح شهر و اقدامات هنری از جمله احداث یادمان کاشی‌کاری تصویر شهید مطهری، گامی در معرفی این شخصیت بزرگ اسلام و انقلاب بردارد و سخنان، آثار و اسناد ایشان در سطح شهر را به نمایش بگذارد.
captcha