انتشار تفسير سوره مبارک «حمد» آيت‌الله مهدوی‌كنی(ره)
کد خبر: 3595581
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳

انتشار تفسير سوره مبارک «حمد» آيت‌الله مهدوی‌كنی(ره)

گروه دانشگاه: تفسير سوره مبارک حمد از دروس تفسیری مرحوم آيت‌الله مهدوی‌كنی(ره)، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط عمومی دانشگاه امام صادق(ع)، «تفسير سوره مباركه حمد» جلد دوم دروس تفسيري حضرت آيت‌الله مهدوی كنی(ره) می‌باشد كه با محوریت تقریر دروس تفسیری حضرت آیت‌الله مهدوی کنی با تنظیم و ویرایش محمد جانی‌پور و نادر جعفری هفتخوانی، همزمان با سالگرد شهادت استاد مطهری و روز معلم، از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد. جلد نخست اين مجموعه از دروس تفسيری آيت‌الله مهدوی كنی كه با عنوان «تفسير موضوعی قرآن كريم؛ چيستی و الزامات» در تابستان 1395 به زيور تبع آراسته شد و مورد توجه اهل علم و دانش پژوهان علوم قرآنی قرار گرفت.
کتاب در هشت فصل تقسیم‌بندی شده که در فصل اول كليات سوره حمد و در هفت فصل بعدی، به ترتيب آيات مباركه اين سوره مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در مقدمه این اثر با اشاره به جایگاه آیت‌الله مهدوی‌کنی در باب معارف دینی نوشته شده است: حضرت آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی افزون بر اینکه یک مجتهد جامع الشرایط، عالمی زمان‌شناس، سیاستمداری صادق، متفکر و اندیشمندی برجسته در حوزه معارف اسلامی است، از جمله افرادی است که از سویدای دل به قرآن کریم ایمان دارد؛ به‌طوری که نشانه‌های عمیق اعتقاد و ایمان این عالم ربانی و نورانی را می‌توان به‌وضوح از خلال مباحث تفسیری ایشان مشاهده نمود. معظم‌له اگرچه فرصت سال‌های متمادی تلمذ در محضر حضرت علامه طباطبایی(ره) را داشته‌اند ولی کمتر به‌عنوان یک مفسر قرآن شناخته می‌شوند؛ از اين رو اميدواريم عرضه جلد دوم از مجموعه درس گفتارهای تفسيری ايشان در اين‌باره راه‌گشا بوده و انديشمندان را با عمق انديشه‌های قرآنی ايشان آشنا نمايد.
مجموعه فراهم شده تقریرات درسی حضرت استاد در سال تحصیلی 1381 ــ 1380 است که برای دانشجویان مقطع دکترای رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ره) با عنوان «تفسیر موضوعی قرآن کریم» ارائه شده است.
از جمله ویژگی‌های این اثر، ارائه نظرات سیاسی و اجتماعی در خلال تفسیر قرآن کریم است که براساس شناخت و آگاهی نویسنده آن بیان شده است: «از آنجا که حضرت استاد به‌عنوان سیاستمداری صادق و مدبری مجرب، فردی آشنا به شرایط زمان و آگاه از مسائل اجتماعی و سیاسی جهان اسلام بوده، در ضمن تفسیر آیات قرآنی، به بیان مشکلات و گرفتاری‌های اجتماعی و سیاسی مسلمانان، به‌ویژه نسل جوان پرداخته است، به‌ویژه مشکلاتی که امروزه جهان اسلام با آنها روبه‌رو است.»
«تفسیر سوره مباركه حمد» در شمارگان 1000 نسخه به‌قیمت 180 هزار ریال منتشر شده است.

captcha