جشن اعیاد شعبانیه در مسجد فاطمة الزهرا(س) ترکمنستان + عکس
کد خبر: 3595703
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷

جشن اعیاد شعبانیه در مسجد فاطمة الزهرا(س) ترکمنستان + عکس

گروه بین‌الملل: جشن اعیاد شعبانیه به همت رایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان در مسجد فاطمة الزهرا(س) شهر عشق‌آباد، پایتخت این کشور برگزار شد.

جشن اعیاد شعبانیه در مسجد فاطمه‌ الزهرا(س) ترکمنستان + عکس
رایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان در خبری به خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اعلام کرد: همزمان با فرا رسیدن خجسته میلاد حضرت امام حسین(ع) و ولادت فرخنده حضرت ابوالفضل العباس(ع) و قرارگرفتن در آستانه میلاد امام سجاد(ع) شامگاه روز دوشنبه، یازدهم اردیبهشت‌ماه جشن اعیاد شعبانیه به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد در مسجد فاطمه زهرا(س) این شهر برگزار شد.
در این آئین مذهبی، پیروان اهل بیت(ع)، ایرانیان و آذری‌های مقیم عشق‌آباد و کارکنان ادارات و نهادهای ایرانی شهر عشق‌آباد شركت كرده و در فضایی معنوی ضمن ابراز لطف و ارادت به حضرت رسول اكرم(ص) فرارسیدن اعیاد شعبانیه را گرامی داشتند.
در ابتدای مراسم نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت رایزن فرهنگی كشورمان اقامه شد و مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم ادامه یافت.
هندسه ولایت‌مداری در صلوات شعبانیه ترسیم شده است
محمدجواد ابوالقاسمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با تبریک اعیاد شعبانیه و روز معلم به اهمیت صلوات شعبانیه اشاره کرد و گفت: در ماه شعبان، صلوات ویژه‌ای توصیه شده است كه شامل مسائل مهمی درباره جایگاه اهل بیت(ع) و مقام ولایت است. در این صلوات ولایت‌مداری به‌خوبی تبیین شده و به تعبیر دیگر، هندسه ولایت‌مداری ترسیم شده است. البته این بحث موضوعی است فراتر از امور سیاسی و حكومتی و بحثی است عرفانی و عقیدتی كه منحصر به گروه و جریان خاص سیاسی، فكری و حتی دینی و مذهبی نیست تنها با القاب گوناگون در میان مذاهب و فرق رواج دارد و دایره آن بسیار گسترده است.
وی افزود: موضوع ولایت و داشتن ولی، یك امر عقلایی است، همانگونه كه برای مراقبت از بیمار به وجود یك پرستار نیاز است؛ مصداق ولایت هم با همین نگاه معنا و مفهوم پیدا می‌كند یعنی برای مراقبت از سرمایه معنوی انسان به یك ولی نیاز است. یك مجموعه برای نظارت بر سیر درمان باید وجود داشته باشد تا مسیر صحیح و درست طی شود بنابراین داشتن ولی یك امر عقلایی است.
رایزن فرهنگی كشورمان با استناد به كتاب انسان كامل از عزیز‌الدین نسفی، عارف سنی‌مذهب قرن هفتم هجری نقل كرد: كل جامعه انسانی مثل یك انسان است؛ همانگونه كه انسان، عقل دارد، جامعه هم یك عقل دارد كه در بالای هرم قرار دارد و به همه زیر مجموعه خود فرمان می‌دهد، از این‌رو همه مذاهب بر وجود عقل واحد اذعان دارند ولی هر كدام این بحث را بنا به تفاسیر و تعابیر خود نهادینه كرده‌اند؛ یكی مرشد می‌گوید، یكی شیخ می‌گوید، یكی قطب می‌گوید، یكی ولی، یكی امام زمان و... ولی همه بازگشت به یك نیاز روحی و معنوی پیدا می‌كند.
معرفی جایگاه اهل بیت(ع) در صلوات شعبانیه
وی در تبیین هندسه ولایت‌مداری با طرح مصادیق و مستندات متقن و همچنین ذكر فرازهایی از صلوات شعبانیه اظهار کرد: در صلوات شعبانیه جایگاه اهل بیت(ع) به‌خوبی معرفی شده است. اهل بیت به مثابه كشتی معرفی شده‌اند كه در اقیانوس مواج نجات بخشند. هركه در این كشتی سوار شد نجات پیدا می‌‌کند و هر كه سوار نشد غرق می‌شود. آنها كه از ولی خدا جلوتر و تندتر حركت كنند از دین خدا خارج می‌شوند مانند خوارج دیروز و جریان‌های افراطی اسلامی در امروز و آنهایی كه كند حركت كنند و عقب بیفتند نابود می‌شوند و تنها كسانی به مقصد می‌رسند كه همراه و هم دوش ولی خدا حركت كنند.
ابوالقاسمی تصریح کرد: آنچه توسط معمار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ه) به عنوان حكومت مبتنی بر نظریه ولایت مطرح شد و اكنون توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مد ظله العالی) پیگیری می‌شود، یك مدل كوچكی از آن نظریه كلان است كه برای كامل‌شدن آن و ایجاد آمادگی در جامعه بر تحقق ولایت مطلقه امام معصوم(ع) راه زیادی مانده است كه از خداوند می‌خواهیم توفیق پیمودن این راه را نصیب ما کند.  
پس از سخنرانی با توجه به حضور آذری‌زبانان، بخش‌های عمده سخنرانی به آذری ترجمه و مدیحه‌سرایی به دو زبان تركی و فارسی اجرا شد.   
در ادامه مراسم به پاس تلاش‌ها و تكریم روز معلم، سه تن از معلمان مدرسه سفارت ایران كه با رایزنی فرهنگی در برنامه‌های فرهنگی همكاری داشتند با اهدای لوح و هدایا تقدیر شدند.

captcha