هنرمند قرآنی روس و موعظه حسنه
کد خبر: 3597381
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱

هنرمند قرآنی روس و موعظه حسنه

گروه بین‌الملل: «البینه اشبا»، بانوی هنرمند مسلمان روس آثار زیبایی را در حوزه نقاشی خط خلق کرده است تا جویندگان حقیقت را با حکمت و موعظه حسنه که فرموده قرآن است به اسلام دعوت کند.

هنرمند قرآنی روس و دعوت به اسلام با موعظه حسنه + عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روزنامه «الیوم السابع» چاپ مصر، مسلمانان جهان به شکل‌های مختلف عشق خود را نسبت به دین اسلام نشان می‌دهند و در این میان اسلام در بین مسلمانان قفقاز و چچن شکلی خاص دارد و آنان به سنت‌ها و آداب اسلامی تعلق خاطر زیادی دارند، نماز می‌خوانند و قرآن را با وجود سختی‌هایی که در راه شناخت زبان عربی با آن مواجه هستند، حفظ می‌کنند.  
در همین راستا، الیوم السابع طی همایش «روسیه و جهان اسلام» که اوایل اردیبهشت‌ماه در مسکو برگزار شد، گفت‌و‌گویی با البینه اشبا، بانوی هنرمند مسلمان روس انجام داده است که این دانشجوی روسی 21 ساله در آن از عشق وافرش به دین اسلام می‌گوید؛ عشقی که آن را از طریق نقاشی ـ خط‌های قرآنی اسلامی (تلفیقی از خوشنویسی و خط با نقاشی) به زبان عربی درباره دین و تقرب به خدا نشان داده است.
البینه اشبا که در دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه مسکو درس می‌خواند، در قفقاز به عنوان یک مسلمان به دنیا آمده و اکنون در مسکو درس می‌خواند. او آیات قرآن را با استفاده از هنر نقاشی خط به زیبایی به تصویر کشیده است.
وی می‌گوید: در جامعه رفتارهای متفاوتی وجود دارد، برخی علیه اسلام هستند و کسانی هم از این دین حمایت می‌کنند، اما در کل مردم رابطه خوبی با مسلمانان در مسکو دارند.
البینه تصریح کرد: از کودکی به نقاشی علاقه داشتم و به مدرسه هنر کودکان می‌رفتم؛ اما حدود یک سال است که فعالیت در زمینه نقاشی‌‌ ـ خط‌های اسلامی را آغاز کرده‌ام و زمانی که زبان عربی به عنوان زبان قرآن را آموختم، به این هنر روی آوردم و می‌خواستم کاری انجام دهم که دائما مرا به یاد خدا بیاندازد.
او که مجموعه‌ای از آثار خود را به سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و رمضان قدیراف، رئیس‌جمهور چچن اهدا کرده است، کارش را نوعی دعوت به سوی خدا با حکمت و موعظه حسنه دانسته و می‌گوید: این نقاشی‌ها از اسلام در روسیه حمایت می‌کند و زمانی که دوستانم آثارم را می‌بینند، درباره‌اش از من سؤال می‌کنند، در قرآن آیه‌ای وجود دارد که به دعوت به سوی خدا با حکمت و موعظه حسنه و مجادله به شیوه نیکو دعوت می‌کند(ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ: با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به [شيوه‏‌اى] كه نيكوتر است مجادله نماى. نحل/ آیه 125). به عبارت دیگر می‌توان کارم را نوعی تلاش برای یادآوری خدا دانست.
این دختر روسی زمانی را که در خلق آثارش صرف می‌کند، متفاوت است و گاهی یک روز و گاهی حتی یک هفته طول می‌کشد که اثری را خلق کند و این بستگی به سختی کارش دارد.
در روسیه مواد و وسایل لازم برای نقاشی‌ ـ خط‌های اسلامی که البینه اشبا خلق می‌کند، وجود ندارد، وی این را یک بدشانسی می‌داند که توانایی‌هایش را محدود کرده است.
هنرمند قرآنی روس و دعوت به اسلام با موعظه حسنه + عکس
نقاشی خط آیه 130 سوره طه:

فَاصْبِرْ عَلى ما يَقُولُونَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِها وَ مِنْ آناءِ اللَّيْلِ فَسَبِّحْ وَ أَطْرافَ النَّهارِ لَعَلَّکَ تَرْضى


آماده//هنرمند قرآنی روس و دعوت به اسلام با موعظه حسنه + عکس
اهدای اثری از البینه اشبا به رئیس‌جمهور چچن



captcha