انتظار 5 ساله مصلای فریمان برای اعتبارات
کد خبر: 3602434
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۱

انتظار 5 ساله مصلای فریمان برای اعتبارات

گروه شهرستان‌ها: ناظر مالی پروژه مصلای فریمان گفت: اتمام و تکمیل پروژه مصلای فریمان بعد از 5 سال انتظار نیازمند بیش از چهار میلیارد تومان اعتبار است ولی در حال حاضر اعتباری برای تکمیل این مکان در دست نیست.

غلامرضا انبایی، ناظر مالی پروژه مصلی جدید فریمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ضمن اشاره به برآوردهای انجام شده برای تکمیل مراحل ساخت مصلای فریمان، بیان کرد: برای تکمیل تمام مراحل و بخش‌های مختلف مصلی فریمان بیش از چهار میلیارد اعتبار لازم است اما کار آماده‌سازی فضای مسقف برای اقامه نماز در مصلی با مبلغی حدود یک‌ و نیم میلیارد تومان انجام می‌شود.
پایان عملیات ساخت اسکلت ساختمانی مصلی تا سال 94
وی با بیان اینکه کلنگ احداث مصلای جدید فریمان سال 90 به زمین زده شد و از سال 91 عملیات ساخت این مکان آغاز شده است، گفت: این پروژه تا سال 94 با ساخت اسکلت آهنی سازه‌ها و مسقف شدن حدود هزار متر از شبستان‌های مصلی پیش رفت و با هزینه شدن حدود یک میلیارد و 400 میلیون تومان ادامه پروژه ساخت مصلی متوقف شد.
انتظار 5 ساله مصلای فریمان برای اعتبارات/ پیمانکاری که نیمه کاره رها کرد
انبایی اضافه کرد: برآورد اولیه بودجه در ساخت مصلای جدید فریمان حدود سه میلیارد بود اما به وجود آمدن مشکلات اقتصادی و بالا رفتن نرخ تورم در همان سال‌های ابتدایی عملیات ساخت سبب شد تا بودجه دریافتی در این زمینه به اتمام برسد.
وی افزود: بودجه‌ها و اعتبارات صرف شده در این پروژه از محل اعتبارات شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، اعتبارات استانداری، کمک‌های اداره اوقاف و امور خیریه و همچنین بخشی نیز از طریق کمک‌های مردمی تأمین شده است.
انصراف پیمانکار و توقف عملیات ساخت در سال 95 
ناظر مالی پروژه مصلای جدید فریمان اظهار کرد: با توقف عملیات ساخت مصلی در سال 94، پیمانکاری که پروژه را در اختیار گرفته بود، اوایل سال 95 از ادامه همکاری انصراف داد و دیگر پیمانکاری حاضر به همکاری در این پروژه نبوده است و پس از این مسائل با معرفی چند مهندس در زمینه‌های مختلف از سوی سازمان نظام مهندسی شهرستان فریمان، این پروژه به افراد جدید واگذار شد اما عدم تخصیص اعتبار از ابتدای سال 95 تاکنون باعث شده تا ادامه عملیات ساخت همچنان متوقف بماند.
نیاز یک و نیم میلیاردی جهت تکمیل فضای مسقف در مصلی
انبایی با بیان اینکه تاکنون حدود 30 درصد از کار ساخت مصلای جدید فریمان انجام شده است، اضافه کرد: در مدت پنج سال که از آغاز عملیات ساخت مصلای جدید می‌گذرد، اسکلت سازه‌ها به صورت کلی تکمیل شده و حدود 1000 متر از فضا مسقف شده است و می‌توان با اعتبار حدود یک و نیم‌ میلیارد تومان عملیات نازک کاری و ساخت تأسیسات لازم جدید آماده سازی فضایی برای اقامه نماز جمعه را تکمیل کرد.
انتظار 5 ساله مصلای فریمان برای اعتبارات/ پیمانکاری که نیمه کاره رها کرد
وی افزود: با اعتبار حدود یک و نیم میلیارد فقط آماده‌سازی فضای مسقف در مصلی انجام می‌شود و این یعنی ساخت فضاها و مکان‌های جانبی ‌مصلی مثل صحن و دیگر بخش‌ها رها خواهد شد و اگر بخواهیم ساخت مصلی در همه بخش‌ها تکمیل شود، اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان نیاز خواهد بود.
مسجد جامع ظرفیت پذیرش نمازگزاران را ندارد
انبایی ادامه داد: هم‌اکنون نماز جمعه شهر فریمان در محل مسجد جامع این شهر اقامه می‌شود که این مکان گنجایش و ظرفیت مناسب جهت پذیرش کل نمازگزاران را ندارد و در این مدت زمانی که از توقف پروژه می‌گذرد، فقط مقداری از کمک‌های مردمی صرف خرید مصالح ساختمانی شده که همین‌ها نیز به حالت قبل رها شده و عملیاتی برای ادامه پروژه صورت نگرفته است. 
چشم‌اندازی از زمان پایان پروژه نداریم
وی در پایان گفت: بودجه‌های دریافتی تاکنون به صورت ناهماهنگ واریز می‌شد و اگر بودجه‌ها با هماهنگی و میزان مشخص از سوی نهادهای دولتی و مسئول در این پروژه ارسال شود، به‌طور طبیعی جذب کمک‌های مردمی نیز امکان‌پذیر خواهد بود و می‌توان چشم‌اندازی از زمان تکمیل مصلای فریمان ارائه کرد اما هم‌اکنون نمی‌توان گفت چه زمان عملیات ساخت مصلی ادامه پیدا می‌کند و چه زمان این عملیات پایان می‌پذیرد.
captcha