فضا‌سازی پایتخت با طرح «سبک زندگی قرآنی»
کد خبر: 3603611
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰
عبدالهی تشریح کرد:

فضا‌سازی پایتخت با طرح «سبک زندگی قرآنی»

گروه جامعه: معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ضمن اشاره به تشریح ویژه‌برنامه‌های ماه رمضان از برپایی نمایشگاه قرآنی شمیم وحی در بوستان گفت‌وگو برای حمایت از دو هزار و 750 مجموعه قرآنی و فضا‌سازی شهر تهران با طرح «سبک زندگی قرآنی» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، مجتبی‌ عبدالهی معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، در نشست خبری که امروز شنبه ششم خرداد‌ماه به منظور تشریح ویژه برنامه‌های ماه مبارک رمضان برگزار شد اظهار کرد: در برنامه‌های امسال چهار عنصر مسجدمحوری، توجه ویژه به خانواده محور بودن برنامه‌ها، توجه به ارزش‌های دینی و مذهبی و ارتقای نشاط شهروندان در قالب 4 موضوع مهم پیش‌بینی‌ شده است.

تجلیل از قاریان برتر قرآنی سطح شهر تهران

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های پیش از آغاز ماه مبارک رمضان درخصوص عطرافشانی مساجد با همکاری ائمه جماعات، نمازگزاران و شهرداری تهران گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم تا در ماه مبارک رمضان برنامه‌های قرآنی گسترده‌ای در مساجد، حسینیه‌ها و مراکز قرآنی با حضور قاریان برجسته خواهیم داشت؛ همچنین مراسم تجلیل از قاریان برتر قرآنی سطح شهر تهران و راه‌اندازی مهدهای قرآنی با عنوان غنچه‌های باغ طوبی را در برخی از مساجد شاخص در شهر تهران داریم که در این برنامه‌ها تلاش کردیم تا خردسالان با موضوعات قرآنی آشنا شده و از برکات این ماه بهره‌مند شوند.

عبدالهی ادامه داد: برگزاری سلسله‌ نشست‌های معرفی و تفسیر فعالیت‌های قرآنی، برپایی جلسات قرآنی برای مردم و کارکنان شهرداری تهران و همچنین برگزاری مسابقات مختلف در سطح شهر تهران با موضوع قرآنی از دیگر برنامه‌های ما در این ایام است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به برپایی نمایشگاه قرآنی شمیم وحی در بوستان گفت‌وگو در دهه سوم ماه مبارک رمضان، گفت: این نمایشگاه از دیگر برنامه‌های ماه رمضان امسال است که قرار است تا در قالب آن به مدت یک هفته از دو هزار و 750 مجموعه قرآنی، موسسات قرآنی، خانه‌های قرآن، دارالقران‌ها‌، جلسات شاخص قرآنی و... حمایت شود.

طرح تعویض قرآن‌های کهنه با نو

‌عبدالهی در ادامه از آماده‌سازی فضای شهر به عنوان «طرح سبک زندگی قرآنی» خبر داد و گفت: این طرح با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی و سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران در ایام رمضان برگزار خواهد شد؛ همچنین طرح تعویض قرآن‌های کهنه با نو از دیگر برنامه‌هایی است که با همکاری شهرداری تهران در سطح شهر به‌خصوص در مترو انجام می‌شود.

اجرای سفره مهربانی با هدف شناسایی و تکریم محرومان

وی با اشاره به اجرای طرح خادمین سلامت در چهار مسجد شاخص تهران و ارایه خدمات پزشکی گفت: یکی از مهمترین اولویت‌های ما در رمضان امسال مانند سال‌های گذشته رسیدگی به ایتام محرومین و نیازمندان است. در این راستا امسال برنامه سفره مهربانی با هدف شناسایی و تکریم محرومان، توجه به مددسراها مراکز بهاران‌، مدارس پرتو و امثال آن را خواهیم داشت؛ همچنین با همکاری کمیته امداد در قالب طرح اکرام و محسنین بسته‌های افطاری در 22 ایستگاه مترو در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران افزود: توجه به محرومین و جذب کمک‌های مردمی در ایستگاه‌های مترو و برپایی ایستگاه‌های صلواتی در نقاط مختلف شهر از دیگر برنامه‌های ماه در این ایام است. البته شهرداری زیرساخت این ایستگاه‌ها را فراهم می‌کند تا تشکل‌های مختلف و موسسات خیریه با فراهم کردن افطاری بسته‌های غذا را در میان متقاضیان توزیع کنند.

مراسم ویژه دعای کمیل و نوحه‌سرایی در جوار 83 مزار شهدای گمنام

عبدالهی در ادامه از برپایی سفره‌های افطار نیازمندان توسط خانه‌های جهاد محلات شهر تهران خبر داد و گفت: بحث افطاری ساده از دیگر برنامه‌های ما در این ایام است؛ البته یکی از کارویژه‌های ما در این ایام برگزاری مراسم ویژه دعای کمیل و نوحه‌سرایی در جوار 83 مزار شهدای گمنام درشب‌های جمعه شهر تهران است، که در نظر داریم تا دراین فضاها امکان توزیع بسته‌های افطاری ساده را میان مردم و زائرین هم فراهم کنیم.

به گزارش ایکنا، عبدالهی پخش اذان از نقاط مختلف شهر و ساختمان‌ها و بوستان‌های سطح شهر تهران را از دیگر برنامه‌های این ایام اعلام کرد و گفت: با توجه به مناسبت‌های مختلف در ایام رمضان برنامه‌های ویژه‌ای را از جمله سخنرانی، کارگاه‌های ویژه، مسابقات کتاب‌خوانی و برنامه‌های از این دست را پیش‌بینی کرده‌ایم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنانش از اجرای مسابقات ورزشی جام رمضان در این ایام خبر داد و افزود: در نظر داریم تا امسال با برگزاری جشنواره‌های تفریحی و ورزشی و ارایه 100 نوع فعالیت در چهارصد مجموعه امکان حضور شهروندان را از افطار تا سحر فراهم آوریم. ضمن اینکه با حضور 5 هزار و 500 تیم، مسابقات فوتسال جام رمضان در600 زمین چمن برگزار می‌شود.

‌عبدالهی تصریح کرد: شهرداری تهران در نظر دارد در ماه رمضان امسال در 12 نقطه از شهر، پردیس‌های فرهنگی را شامل غرفه‌های فرهنگی، صنایع دستی و... برپا کند؛ این پردیس‌ها از تاریخ سوم تا 17 ماه مبارک رمضان از ساعت 18 تا 24 میزبان شهروندان خواهند بود.

مهمترین اماکن برگزاری برنامه‌های ماه رمضان

وی در ادامه به مهمترین اماکن برگزاری برنامه‌های ماه رمضان اشاره کرد و گفت: بوستان ملت، اراضی عباس آباد، دریاچه خلیج فارس، بوستان نرگس، اندیشه، میعاد، بوستان قیطریه، آزادگان، ولایت، بهمن، باغ موزه قصر و باغ موزه دفاع مقدس از مهمترین اماکن برگزاری جشن‌ها و برنامه‌های معنوی و ارزشی در ماه مبارک رمضان هستند‌.

عبدالهی با اشاره به برنامه‌های گردشگری این ایام هم عنوان کرد: در نظر داریم تا با اجرای برنامه‌های گردشگری در خیابان سی تیر این فرصت را فراهم آوریم تا شهروندان از افطار تاسحر در این رینگ گردشگری حضور پیدا کنند و از برنامه‌های متنوع آن بهره‌مند شوند.

وی در پایان از برنامه‌های ویژه شب‌های قدر و عید فطر سخن گفت و افزود: تولید و توزیع محصولات فرهنگی، امکانات رفاهی مناسب حمل و نقل و سایر برنامه‌های ویژه این ایام در نظر گرفته شده است. همچنین در روز قدس نیز برنامه‌های ویژه‌ای پیش‌بینی شده است.

captcha