به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری عربی 21، مصطفی راشد، مفتی خودخوانده استرالیا، رئیس اتحادیه جهانی «علمای اسلام برای اسلام» و یکی از علمای منسوب به الازهر روز گذشته، 6 خرداد،
در برنامهای تلویزیونی در حالی ادعا کرد که روزه صرفاً بر اغنیاء و متمولان واجب است و فقرا میتوانند داوطلبانه روزه بگیرند، که این حکم هیچ مبنایی در شریعت اسلام نداشته و در قرآن کریم بارها بر فریضه صیام و روزهداری و حکم شروع و پایان ایام آن تأکید
شده است.
این فتوای مصطفی راشد که همچون دیگر احکام صادر شده از جانب وی در استرالیا جنجالبرانگیز شده است، طی اظهاراتی که او در شبکه آمریکایی «الحرة» ایراد کرد، عنوان شد.
وی در ادامه ادعاهای خود گفت: با محاسباتی که از درآمد یک شهروند مصری داشته به این نتیجه رسیده است که روزه بر شهروندی که حقوق ماهیانه کمتر از 500 دلار داشته باشد، واجب نیست.
مصطفی راشد که مدعی است این فتوا را با استناد به حدیثی از پیامبر صادر میکند که فرموده «فقیر کسی است که قدرت تأمین قوت خود و خانوادهاش را برای مدت یک ماه ندارد، همچنین خانه و مرکب(که امروزه همان خودرو است) نیز از خود ندارد»؛ لذا فقیر در مصر را شهروندی دانسته که درآمد ماهیانه او کمتر از 500 دلار باشد.
او البته اذعان داشته تعریف فقیر با این احتساب فقط مخصوص شهروندان مصری است و شهروندان دیگر کشورها بهگونهای دیگر باید محاسبه شوند.
این عالم خودخوانده همچنین اظهار کرد: مقصود از صیام، اطعام فقرا است، اگر هر شخصی یک مسکین را اطعام کند، این کار از روزهداری بافضیلتتر است.
مصطفی راشد درحالی خود را مفتی استرالیا و نماینده الازهر میخواند که چندی پیش الازهر مصر با صدور بیانیهای نسبت به فتواها و سخنان مصطفی راشد به شدت انتقاد و با صدور بیانیهای اعلام کرده بود: «فتواهای شاذ و اندیشههای عجیب مصطفی راشد که برخی
رسانههای خبری، وی را منتسب به الازهر کرده و یا او را از مفتیان استرالیا
میدانند، هیچ ارتباطی با اسلام ندارد. کسانی که با منسوب ساختن خود به الازهر،
منبعی برای نشر سخنان باطل و افکار غلط خود تشکیل میدهند، از الگوی اعتدالی
الازهر به دور هستند. الازهر
با درخواست از رسانهها مبنی بر نشر فتواهای صحیح از منابع مطلع و فراهم
نساختن فرصت برای جولان دادن اینگونه افراد اظهار داشت که مصطفی راشد چهره
اسلام را تخریب و مقام و منزلت علما را تنزّل داده است».
او البته در پایان نطق تلویزیونی خود نیز اظهار کرده فتوایی که داده به این معنی نیست که فقرا روزه نگیرند بلکه فقط قصد توضیح مقاصد شریعت را داشته است.
گفتنی است، مصطفی راشد در فتواهای عجیبی خود مدعی شده بود که
قرآن مستی را حرام میداند اما نوشیدن شراب به اندازهای که مستی نیاورد
مانعی ندارد. وی همچنین مدعی بود که نماز خواندن در کنار مرسی، رئیسجمهور
سابق مصر منجر به بطلان نماز میشود. واجب نبودن حجاب و حرام نبودن گوشت
خوک بخشی دیگر از فتواهای جنجالی این مفتی استرالیایی است.
حکم روزه در قرآندر پاسخ به شبهه وارده از این شیخ مصری باید گفت، احکام روزه ماه رمضان خلال آیاتی در سوره بقره به اجمال تعیین شده و در چند آیه از سورههای دیگر نیز به اقسام روزه اشارهای رفته است.
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
اى کسانى که ایمان آوردهاید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر
کسانى که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد که پرهیزگارى کنید(بقره 183)
أَیَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن کَانَ مِنکُم مَّرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ
فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ
طَعَامُ مِسْکِینٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَیْرًا فَهُوَ خَیْرٌ لَّهُ وَأَن
تَصُومُواْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ
[روزه در] روزهاى معدودى [بر شما مقرر شده است] [ولى] هرکس از شما بیمار
یا در سفر باشد [به همان شماره] تعدادى از روزهاى دیگر [را روزه بدارد] و
بر کسانى که [روزه] طاقتفرساست کفارهاى است که خوراک دادن به بینوایى
است و هر کس به میل خود بیشتر نیکى کند پس آن براى او بهتر است و اگر
بدانید روزه گرفتن براى شما بهتر است(بقره ۱۸۴)