پخش رمضانیه ختم قرآن با صوت قاریان غزه برای نخستین بار
کد خبر: 3604028
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۳

پخش رمضانیه ختم قرآن با صوت قاریان غزه برای نخستین بار

گروه بین‌الملل: همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، دارالقرآن الکریم و سنت غزه، برای نخستین بار ترتیل رمضانیه کل قرآن از رسانه های این کشور را با صوت ضبط شده توسط قاریان اهل غزه‌ پخش می‌کند.

پخش رمضانیه تلاوت قرآن با صوت قاریان غزه برای نخستین بار
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری فلسطینی صفا، دارالقرآن الکریم و سنت غزه سال گذشته در ماه مبارک رمضان تلاوت‌هایی از 15 قاری را برای ختم کل قرآن ضبط کرده بود و هر قاری دو جزء از قرآن را قرائت می‌کرد. اما این دارالقرآن امسال برای نخستین بار سه ختم کامل قرآن کریم را از سه قاری ممتاز اهل غزه‌ تولید کرده است که در طول ماه مبارک از رسانه‌ها، رادیو و تلویزیون فلسطین پخش می‌شود.
آنچه باعث تمایز این ختم‌های قرآن‌ ضبط شده است، تلاوت‌های ترتیلی کل قرآن توسط سه قاری «عاهد زینو»، «غسان الشوریجی» و «عارف العشی» است که برخی از آن‌ها شنیداری و ویژه رادیو‌های ملی و برخی تصویری است که گرافیک آن با افکت‌های طبیعی با کیفیت عالی و مخصوص کانا‌ل‌های تلویزیونی تولید شده است.
ختم‌های قرآنی این سه قاری آمیزه‌ای از تسلط، ابتکار و صوتهای زیباست تا این اصوات در رسانه‌های دیداری و شنیداری فلسطین در طی ماه مبارک رمضان پخش شود.
تلاوت ترتیل قرآن؛ آرزوی زندگی‌ام
«عارف العشی»، قاری ممتاز اهل غزه با ابراز خوشحالی از تحقق آرزوی زندگی‌اش به ضبط ختم کامل قرآن کریم و پخش آن در فضای مجازی و رسانه‌ها گفت: تجربه نخست من در ضبط کل قرآن کریم با موفقیت بزرگی همراه بود و کاملا با تلاوت‌های مختصر و کوتاهی که در برنامه تلویزیونی «آیات بینات» که سال گذشته از کانال ماهواره‌ای الاقصی پخش شد، تفاوت دارد.
وی افزود: با وجود شرایط اشغال و محاصره نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی که از آن رنج می‌بریم، آرزو دارم که صوت تلاوتم به کل جهان برسد و این اتفاق خیلی خوبی خواهد بود که از کشور ما قاریان ممتاز و کاری با کیفیت به خارج از کشور ارائه شود که با ختم‌های قرآنی در سطح جهان و جهان عرب قابل رقابت باشد.
کار تولید این سه ختم قرآن ضبط شده به مدت یک سال، به طول انجامید و پس از اتمام ماه رمضان سال گذشته شروع شد و ضبط آن در استودیو «اصایل» که مجهز به تکنولوژی‌های روز در سطح فلسطین است، صورت گرفت.
العشی متذکر شد که شرایط محاصره نوار غزه توسط رژیم اشغالگر اسرائیل، مانع از مشارکت وی در مسابقات بین المللی زیادی شده است.
العشی سال 2014 میلادی در مسابقات بین‌المللی قرآن «قاری برتر جهان» بحرین شرکت کرده بود و رتبه هشتم را از بین 3 هزار متسابق کسب کرد ولی با توجه به شرایط محاصره نتوانست برای دریافت جایزه و نمایندگی از فلسطین به این کشور سفر کند.
چگونگی روند طرح ضبط تلاوتهای ختم قرآن
«بلال عماد»، مدیر واحد قرائت‌ها و صدور گواهینامه قرآنی دارالقرآن الکریم و سنت غزه در این باره گفت: طرح ختم‌های کل قرآن پس از موفقیت برنامه «آیات بینات» که توسط این دارالقرآن با همکاری کانال ماهواره‌ای الاقصی برگزار شد، کلید خورد.
وی تاکید کرد: دارالقرآن الکریم و سنت، این سه قاری را بنا بر گزارش کمیته تخصصی در علم تجوید و حسن اداء برای ضبط تلاوت کل قرآن با صدای قاریان وطنی انتخاب کرد.
این سه قاری علاوه بر تسلط به قرائت های مختلف، از صوت زیبا، اعتماد به نقس، تلاوت تأثیرگذار و متواضع برخوردارند.
این ختم‌های قرآن بر اساس اصول معتبر نزد اساتید و علما و با حضور کمیته‌های متخصص در علم تجوید جهت پیگیری و نظارت برآن‌ها ضبط شده است. همچنین ترتیلهای ضبط شده به منظور اطمینان از صحت تلاوت ختمهای قرآن به کمیته‌هایی ویژه برای شنیدن سوره‌های قرآن ارائه شده است.
captcha