ذکر 20 صفت از صفات خدا در 6 آیه اول سوره حدید
کد خبر: 3605690
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
در تفسیر سوره حدید مطرح شد:

ذکر 20 صفت از صفات خدا در 6 آیه اول سوره حدید

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی‌فقیه در لرستان به با اشاره به این‌که آیه چهارم سوره حدید به پنج موضوع خداشناسی و ارتباط انسان با خدا اشاره دارد، اظهارکرد: شش آیه اول سوره مبارکه حدید راجع به صفات الهی و توحید است این در حالی‌است که در این آیات ۲۰ صفت از صفات خداوند متعال آمده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیت‌الله سید احمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، شامگاه پنج‌شنبه یازدهم  خرداد در جلسه تفسیر قرآن‌کریم با محوریت سوره مبارکه حدید در مسجد بعثت خرم‌آباد، گفت: آیه چهارم سوره مبارکه حدید با این مضمون «هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنزِلُ مِنَ السَّمَاء وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ» پنج قسمت دارد که به پنج موضوع خداشناسی و ارتباط انسان با خدا اشاره دارد.
وی ادامه داد: شش آیه اول سوره مبارکه حدید راجع به صفات الهی و توحید است این در حالی‌است که در این آیات ۲۰ صفت از صفات خداوند متعال آمده است.
آیت‌الله میرعمادی تصریح کرد: مطلب اول آیه چهارم سوره مبارکه حدید راجع به آفرینش انسان‌ها و زمین در شش روز است این در حالی‌است که مقصود از آفرینش آسمان‌ها و زمین در شش روز یعنی شش روزگار و شش دوره بدین معنا که از دوره‌ای که زمین توده‌ای از گاز بوده است سپس به زمین تبدیل شده و پس‌از آن آمادگی برای سکونت در آن به‌وجود آمده است و خداوند از این دوره‌ها تعبیر به روز کرده است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان در بیان معنای «ثم استوی علی العرش» در این آیه گفت: باید بدانیم که معنای اصطلاح و معنای استوی و عرش در لغت و در زبان عرب به چه معناست.
امام جمعه خرم‌آباد در خصوص معنای واژه استوی گفت: معنای اول استوی یعنی استقرار و قرار گرفتن چیزی بر روی چیز دیگر این در حالی‌است که معنای دوم این واژه به‌معنای استیلا و احاطه و تسلط بر امور است، که این معنا در مواردی به‌کار می‌رود که زمامداری بر تخت دولتش تکیه بزنند و بر آن حکومت داشته باشد.
این مفسر قرآن‌کریم اظهارکرد: کلمه عرش در لغت یعنی چیزی‌که مسقف باشد یا سقف داشته باشد، البته گاهی به خود سقف هم عرش گفته می‌شود و گاهی عرش به‌معنای تخت است این در حالی‌است که معنای سومی این لغت داربست است مثلاً داربستی که برای نگه‌داشتن درختان مانند انگور به‌کار می‌رود.
آیت‌الله میرعمادی تصریح کرد: عده‌ای از مفسران در تفسیر آیه چهارم سوره مبارکه حدید می‌گویند که جمله «ثم استوی علی العرش» کنایه از استیلا و احاطه خداوند بر تمام جهان است این در حالی‌است که این جمله با خواندن جملات قبل و بعد از آن روشن می‌شود.
نماینده ولی‌فقیه با بیان این‌که برای ترجمه صحیح جمله ثم استوی علی العرش که در بالا ذکر شد شاهد هم داریم، عنوان کرد: شاهد ما این است که در برخی آیات ثم استوی علی العرش، به‌معنای احاطه بر هستی پیدا کردن خداوند است.
این مفسر قرآن‌کریم با اشاره به این‌که با توجه به آیات مسئله استیلای خداوند بر عرش دو نتیجه مهم دارد، اضافه کرد: نتیجه اول استیلای خداوند بر عرش تبدیل امور و تنظیم جهان هستی است بدین معنا که وقتی خداوند حاکمیت مطلق دارد تنظیم کننده جهان هستی است و امور را تدبیر می‌کند.
وی در خصوص نتیجه دوم استیلای خداوند بر عرش، گفت: نتیجه دوم استیلای خداوند بر عرش، علم و آگاهی خدا بر امور و حوادث جهان است.
آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که در برخی روایات عرش را به علم معنا کرده‌اند، اضافه کرد: وقتی خداوند استیلا پیدا کند آنچه را در زمین نفوذ پیدا می‌کند می‌داند مانند آنچه در زمین مانند گنج‌ها، انواع حشرات، ریشه گیاهان و اجساد مردگان است می‌داند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که خداوند شمارش قطرات باران را می‌داند، گفت: خداوند از آنچه در آسمان‌ها نازل می‌شود خبر دارد خداوند از آنچه که از زمین به آسمان صعود می‌کند خبر دارد خداوند از عروج ارواح بندگان، اعمال بندگان و انواع دعاها به‌سمت آسمان خبر دارد که این‌ها نشان دهنده  علم خداوند است.
امام جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که با وسعت علم خدا در این آیه آمده است، گفت: خداوند از چهار قسم نفوذ در داخل زمین، خارج شدن از زمین، آنچه که از آسمان به زمین می‌آید و آنچه که از زمین به آسمان می‌رود خبر دارد.
captcha