برگزاری جشنواره ملی طراحی جلد قرآن «حسنا»
کد خبر: 3610069
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶

برگزاری جشنواره ملی طراحی جلد قرآن «حسنا»

گروه فرهنگی: مدیرعامل انتشارات «به نشر» آستان قدس رضوی با اشاره به برگزاری اولین جشنواره ملی طراحی جلد قرآن کریم و کتب ادعیه «حسنا» توسط انتشارات «به نشر» آستان قدس رضوی، افزود: این جشنواره با هدف معرفی و شناخت آثار برگزیده و تشویق هنرمندان و طراحان به ارائه خلاقیت‌های هنری برگزار می‌شود.

حسین سعیدی، مدیرعامل انتشارات «به نشر» آستان قدس رضوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به هدف از برگزاری اولین جشنواره ملی طراحی جلد قرآن کریم و کتب ادعیه «حسنا» توسط انتشارات «به نشر» آستان قدس رضوی، افزود: ادعیه، نهج البلاغه، مفاتیح الجنان و قرآن کریم، هر ساله توسط ناشران زیادی در سراسر کشور با شمارگانی قابل‌توجه به چاپ می‌رسد. نظر به این موضوع، ضرورت شناخت زیبایی‌های هنری و بصری جلد این آثار و نوع پذیرش از طرف مخاطب، تأثیر بسیار زیادی در عرضۀ مطلوب آنها دارد. 
معرفی و تشویق هنرمندان و طراحان به ارائۀ خلاقیت‌های هنری
وی ادامه داد: به همین خاطر نخستین جشنواره ملی طراحی جلد قرآن کریم و کتب ادعیه با هدف معرفی و شناخت آثار برگزیده و تشویق هنرمندان و طراحان به ارائۀ خلاقیت‌های هنری در این زمینه به همت و ابتکار «به‌نشر» انتشارات آستان قدس رضوی در جایگاه بزرگ‌ترین ناشر شرق کشور و تنها موزّع آثار فرهنگی آستان‌قدس‌رضوی با بیش از سه دهه فعالیت و عرضه بیش از صدها نوع قرآن و ادعیه در طرح‌ها و قطع‌های مختلف در سه بخش قرآن کریم، مفاتیح الجنان، ادعیه برگزار می‌شود.
سعیدی در خصوص اصلی‌ترین هدف برپایی جشنواره، گفت: انتشارات به نشر یکی از اصلی‌ترین اقداماتی که در طی این سی و چندسال اخیر داشته و دارد، تولید قرآن، مفاتیح، ادعیه و کتب مذهبی است همانند صحیفه سجادیه، نهج البلاغه، ادعیه و دعاهای مختلف و به دلیل آنکه تولید ما در این حوزه بسیار زیاد است و به طبع به نسبت تولید به طرح جلد آثار نیاز داریم.
مدیرعامل انتشارات «به نشر» آستان قدس رضوی ادامه داد: استفاده از پتانسیل هنرمندان و گرافیست‌هایی که در سطح کشور وجود دارند از اقدامات برپایی این جشنواره بوده است که فراخوان آن تهیه شد و همانطور که تدارک دیده بودیم همزمان با شب قدر و ایام نوزول قرآن این فراخوان اعلام شد.
وی بیان کرد: داوری آثار، اول تا پانزدهم مردادماه است در این مدت افراد فرصت دارند تا آثار خود را بفرستند و داوری شود و بعد آثار برگزیده را به نمایش بگذاریم.
بهره‌مندی از ظرفیت هنری اساتید گرافیک و طراحی کشور
مدیرعامل انتشارات «به نشر» آستان قدس رضوی مهم‌ترین رویکرد این جشنواره را بهره‌مندی از ظرفیت هنری اساتید دانست و افزود: ما اساتیدی در سطح کشور داریم که ممکن است استاد دانشگاه، دانشجو، گرافیست تجربی باشند و در واقع از ظرفیت هنری اساتید، فعالان در امور طراحی و گرافیک در تولید و نشر آثار مذهبی مورد نیازمان استفاده کنیم.
حلقه واسطه بین هنر اساتید و نیاز مردم باشیم
وی با اشاره به اینکه آثار مورد نیاز ما مورد نیاز بازار هم است، بیان کرد: ما تولیدات خود را در فروشگاه به فروش می‌رسانیم و در واقع می‌خواهیم حلقه واسطی به عنوان انتشارات، بین هنری که اساتید دارند و نیازی که مردم برای خرید دارند باشیم، به همین خاطر این جشنواره را طراحی کردیم تا آثار هنرمندان در قالب طراحی جلد، قرآن و مفاتیح و ادعیه تولید به مردم عرضه کنیم.
سعیدی در پاسخ به این سوال که ملاک انتخاب آثار چیست، اظهار کرد: این موضوع به هیئت داوران بر می‌گردد که متشکل از اساتید کشوری همچون مهدی یک پسر، حمیدرضا فلفلانی و سعید بابایی به عنوان افراد نهایی است. 
 نمایش 100 آثار برتر در قالب نمایشگاه
مدیرعامل انتشارات «به نشر» آستان قدس رضوی با بیان اینکه قالب آثار آزاد است، عنوان کرد: محدودیتی در ارسال آثار افراد وجود ندارد. مراسم اختتامیه اواخر مردادماه و محل نمایش 100 آثار برتر در نگارخانه کتاب واقع در مشهد، خیابان امام خمینی، روبروی باغ ملی، فروشگاه کتاب «به نشر» انتشارات آستان قدس رضوی خواهد بود. 
وی اظهار کرد: اکنون چاپ کتاب همه آثار افراد پیش‌بینی نشده است و ممکن است در پرسه دو ماهه این اقدام هم انجام شود.
سعیدی از چاپ آثار برتر در قالب کتاب و استفاده از طراحی آثار برای جلد قرآن کریم خبر داد.
سعیدی در پایان مشخصات ارسال آثار را فرمت فایل چاپی، CMYK، فرمت فایل ارسالی، PDF، رزلوشن، 300، اندازه و سایز آثار ارسالی، ویژه قرآن و مفاتیح در قطع 24*17 و با عطف 4 سانتی‌متر، ویژه ادعیه 24*17 و با عطف یک سانتی‌متر و ارسال آثار را به آدرس
@hosssna2017 دانست.
captcha