تظاهرات ضد تروریسم مسلمانان آلمان؛ چرایی و واکنش‌ها/ روز قدس؛ تظاهرات دوم
کد خبر: 3611873
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
اختصاصی ایکنا/

تظاهرات ضد تروریسم مسلمانان آلمان؛ چرایی و واکنش‌ها/ روز قدس؛ تظاهرات دوم

گروه بین‌الملل: تظاهرات مسلمانان آلمان به منظور مخالفت با خشونت و ترور به نام اسلام شنبه گذشته در حالی برگزار شد که واکنش‌ها و تحلیل‌های متفاوتی را به دنبال داشت.

تظاهرات ضد تروریسم مسلمانان آلمان؛ چرایی و واکنش‌ها/ روز قدس؛ تظاهرات دوم
رایزنی فرهنگی ايران در آلمان در مطلبی اختصاصی برای خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با موضوع چرایی و چگونگی شکل‌گیری تظاهرات ضد تروریسم مسلمانان که روز شنبه، 27 خردادماه، در شهر «کلن» آلمان برگزار شد، آورده است: قریب به 2 هزار نفر از مردم مسلمان در شهر کلن آلمان در تظاهراتی صلحذآمیز با نام «بدون ما (nichtmituns)» برای نشان‌دادن مخالفت خود با خشونت و ترور به نام اسلام شرکت کردند. برنامه‌ریزان این تظاهرات خانم لمیا قدور(LemmyaKaddor) اسلام‌شناس و طارق محمد(Tarek Mohamad) فعال صلح بودند که لميا قدور در مصاحبه با روزنامه «کلنا اشتات آنسایگر»(koelnerstadt-Anzeiger) درباره ضرورت اعلام این ابتکار و علت وجوب حضور مسلمانان در این تظاهرات اعلام کرد: «ما مسلمانان باید خود را از این تروریست‌ها جدا نشان داده و باعث طرد اجتماعی آن‌ها بشویم».
ایمن مازیک(AimanMazyek)، دبیرکل و سخنگوی شورای مرکزی مسلمانان آلمان(ZMD) نیز در گفت‌وگو با روزنامه راینیشه پست عبارتی را بیان کرد با این مضمون که شبه‌نظامیان جهادگرای داعش(که از آن به عنوان دولت اسلامی یاد کرد)، می‌خواهند با جنایات خود باعث ایجاد شکاف در جامعه مسلمانان شوند.
او افزود: بهترین چیزی که می‌تواند برای آن‌ها اتفاق بیافتد این است که ما اسلام و ترور مرگبارشان را در یک کاسه بیاندازیم، لذا باید همچنان به خیابان‌ها بیاییم تا حضور خود را نشان دهیم و برای همبستگی جامعه خودمان و صلح بجنگیم و افراط‌گرایی را محکوم کنیم. از این رو تظاهرات علنی یکی از ابزارهای مناسب در این مسیر است. به همین دلیل شورای مرکزی مسلمانان هم در ابتکار تظاهرات کلن مشارکت می‌کند و هم در تظاهراتی که قرار است یک هفته بعد (روز قدس) در برلین برپا شود، شرکت خواهد کرد.
در تجمع یاد شده مسلمانان شرکت‌‌کننده پلاکارد‌هایی به همراه داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود «مسلمانان مقصر نیستند» و «نفرت زمین را به جهنم تبدیل می‌کند».
لمیا قدور، مبتکر این تظاهرات در جمع حاضران بیان کرد که «ما نمی‌خواهیم هیچ انسان بیگناهی به اسم اسلام کشته شود. جامعه مدنی مسلمانان اجازه صحبت به افراط‌گرایان نمی‌دهد».
واکنش‌ها
1. تظاهرات روز شنبه به موضوعی بحث برانگیز در آلمان تبدیل شده است. بر خلاف انتظار که برآوردی 10 هزار نفری از حضور مسلمانان شده بود، به گفته خانم قدور حدود سه هزار نفر در این تظاهرات شرکت داشتند، در حالیکه آمارهای رسانه‌ای کمتر از این را نشان می‌دهد.
2. اتحادیه ترکی ـ اسلامی دیتیب Ditib و شورای اسلامی اعلام کردند که در این تظاهرات شرکت نخواهند کرد. اتحادیه دیتیب دلیل امر را لطمه اینگونه تظاهرات به وجهه مسلمانان در آلمان اعلام داشته و تأکید کرد با اینگونه تحرکات برگزارکنندگان، مسلمانان را به طور غیرمستقیم با تروریسم پیوند می‌زند.
تظاهرات ضد تروریسم مسلمانان آلمان؛ چرایی و واکنش‌ها/ روز قدس؛ تظاهرات دوم
یکی دیگر از دلایل دیتیب اشاره به این بود که مسلمان روزه‌دار نمی‌توانند در گرمای 25 درجه برای تظاهرات به خیابان بروند و چندین ساعت پیاده‌روی در این دما معقول نیست! دیتیب اما اعلام کرد در تمامی مساجد در آلمان علیه ترور سخنرانی داشته است.
3. مراد گولوز (MoradGuelues)، دبیرکل شورای اسلامی آلمان نیز از این تصمیم دیتیب دفاع کرده و تظاهرات صلح‌آمیز را کاری بیهوده دانست و خواهان آن شد سیاست رسمی دولت آلمان با شدت بیشتر بر علل تروریسم تمرکز نشان دهد.
انتقاد مبتکر تظاهرات به واکنش‌ها
لمیا قدور، مبتکر اصلی این تجمع از این نوع واکنش‌ها انتقاد کرد و عدم شرکت را اشتباهی بزرگ خواند. علاوه بر وی برخی افراد و چهره‌های سیاسی نیز نسبت به این حرکت واکنش نشان دادند. Aydan ،Oezoguz، کمیسار دولتی ادغام اجتماعی آلمان، نیز این تصمیم دیتیب را مایه تأسف نامید و در مصاحبه با روزنامه فونکه مدین گروپه(die FunkeMediengruppe) اظهار کرد: «دیتیب با این رفتار، خود را بیشتر به حاشیه می‌راند و به اعتبار خود لطمه میزند».
تظاهرات ضد تروریسم مسلمانان آلمان؛ چرایی و واکنش‌ها/ روز قدس؛ تظاهرات دوم
هایکو ماس(Heiko Maas)، وزیر دادگستری فدرال(SPD) نیز در این‌باره گفت: وظیفه تمام جوامع مدنی است که از ترور فاصله بگیرند. دیتیب با لغو حضور خود، این سازمان را بیش از پیش منزوی خواهد کرد و نباید تعجب کرد که این استدلال‌های جدید، خود نوعی دشمنی با اسلام است.
تظاهرات؛ پل اتحاد مسلمان و غیر مسلمان در برابر تروریسم
CemileGiousouf، کمیساری ادغام گروه پارلمانی CDU/CSU نیز بیان کرد: هیچ دلیل عینی برای لغو حضور در تظاهرات علیه ترور وجود ندارد. فولکر بک (Volker Beck)، نماینده حزب سبز‌ها در مجلس آلمان که دارای مواضعی تند است هم اعلام داشت، دیتیب تصمیم گرفت دیگر بخشی از جامعه مدنی نباشد. این اتحادیه هرچه که می‌گذرد بیشتر از الگوی رفتاری اتحادیه‌های اسلامی فاصله گرفته و مشکل‌ساز می‌‌شود. در نگاه وی «آن که می‌خواهد خود را به عنوان تشکیلات دینی میلیون‌ها مسلمان در آلمان عرضه کند باید مسئولیت‌های اجتماعی خود را بپذیرد. ساختارهای دیتیب برای این منظور در وضعیت مناسب قرار ندارند. با این همه تظاهرات صلح یک موفقیت است زیرا این حرکت پلی بین مسلمان و غیر مسلمان برای اتحاد و بیداری در برابر تروریسم ایجاد می‌کند».
همزمانی برنامه تظاهرات دوم این جریان با روز جهانی قدس که آن هم همه ساله در برلین برگزار می‌شود، انعکاس این دو پیام متفاوت را می‌تواند نزد مخاطبان آلمانی از جامعه مسلمانان مقیم سبب شود که « تهدید اصلی در میان شبکه مسلمانان مقیم آلمان برای اسلام کدام یک از این دو عنصر هستند: افراط‌گرایی درون اسلامی و یا صهیونیسم؟»


تظاهرات ضد تروریسم مسلمانان آلمان؛ چرایی و واکنش‌ها/ روز قدس؛ تظاهرات دوم

تظاهرات ضد تروریسم مسلمانان آلمان؛ چرایی و واکنش‌ها/ روز قدس؛ تظاهرات دوم

captcha