احیای سنت‌های رمضانیه در آلبانی بعد از کمونیسم
کد خبر: 3611901
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸

احیای سنت‌های رمضانیه در آلبانی بعد از کمونیسم

گروه بین‌الملل: چند سالی است که مردم آلبانی با فروپاشی کمونیسم در این کشور تلاش می‌کنند که دوباره با جهان ارتباط برقرار و سنت‌هایشان را بعد از دهه‌ها انزوا احیا کنند.

احیای سنت‌های رمضانیه در آلبانی بعد از کمونیسم

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «TRT World»، آلبانی، تنها کشور اروپایی که اکثریت جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، شاهد احیای سنت‌های ماه مبارک رمضان، بعد از حدود 50 سال زندگی خفقان‌آور تحت حاکمیت کمونیسم است.
تا آغاز قرن بیستم میلادی، آلبانی تحت حاکمیت عثمانی بود که حکومتی 400 ساله بر این کشور داشت، اما از سال 1946 تا 1992، این کشور تحت حاکمیت کمونیست‌ها از جهان جدا و ایزوله شد.
تحت حاکمیت «انور خوجه»، رهبر کمونیست این کشور، حتی داشتن دین نیز ممنوع بود.
«کوجتیم درویشی»، مدیر مدرسه‌ای در شهر «اشکودر» آلبانی می‌گوید: یادم می‌آید پدر و مادرم پنهانی روزه می‌گرفتند. وقتی برای سحر بیدار می‌شدند، چراغ‌ها را روشن نمی‌کردند تا کسی متوجه آن‌ها نشود.
وی می‌افزاید: مجبور بودند همه پرده‌ها را بکشند و در خانه شمع روشن کنند. فشار زیادی وجود داشت و روزه گرفتن ممنوع بود.
درویشی گفت: اگر متوجه می‌شدند که روزه گرفته‌اید، در وسط میدان‌ها عمومی شهر، شما را تحقیر می‌کردند. وقتی بچه‌ها به مدرسه می‌رفتند، آن‌ها را مجبور می‌کردند آب بخورند تا روزه نباشند.
وی افزود: اما از زمان سقوط کمونیسم در آلبانی، خیلی چیزها تغییر کرده است.
مردم آلبانی اکنون تلاش می‌کنند که در سایه آزادی سنت‌های دینی خود را دوباره احیا کنند.
جمهوری آلبانی کشوری در جنوب شرقی اروپا است که بیش از 3 میلیون نفر جمعیت دارد. آلبانی تنها کشور اروپایی عضو سازمان همکاری اسلامی است و نظام سیاسی آن در حال حاضر دمکراسی پارلمانی است.
70 درصد جمعیت این کشور را مسلمانان و 30 درصد را مسیحیان تشکیل می‌دهند.

captcha