احکام خوراکی‌ها با رویکردی در قرآن و عهدین
کد خبر: 3611972
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶

احکام خوراکی‌ها با رویکردی در قرآن و عهدین

گروه اندیشه: مولف کتاب «احکام خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با رویکردی در قرآن و عهدین» بیان می‌کند نقش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در زندگی انسان مهم است و نمی‌توان نقش آن را در حیات انسان نادیده گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، کتاب «احکام خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با رویکردی در قرآن و عهدین» در سال 1395 در 500 نسخه توسط انتشارات انگیزه مهر و به قلم روشنک کاظمی به چاپ رسیده است.
فصول کتاب احکام خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و رویکردی در قرآن و عهدین عبارت است از «به مفاهیم بنیادین»، «خوراکی‌های نباتی»، «خوراکی‌های گوشتی و حیوانی»،‌ «آشامیدنی‌ها» و «تحریم و تحلیل خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها از دیدگاه قرآن و عهدین». از جمله مباحث و موضوعات مهم در حوزه ادیان الهی، احکام خوراکی‌‎ها و آشامیدنی‌ها است از این رو نقش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را در زندگی انسان نمی‌توان نادیده گرفت؛ چرا که حیات انسان، وابسته به استفاده صحیح و مناسب از آنهاست. در کتب آسمانی (تورات و قرآن) نیز به صراحت بارها بر تغذیه سالم تاکید شده است.
خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها در روح انسان اثر می‌گذارد و زمینه‌ساز عمل می‌شود. مصرف خوراکی‌های حلال باعث رشد و تکامل روح انسان می‌شود و اسباب رسیدن وی به بالاترین جایگاه را فراهم می‌کند.
نویسنده کتاب با توجه به شبهه پراکنی‌هایی که قصد به چالش کشاندن آراء و احکام اسلامی را دارند، پرداختن به موضوع احکام خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها از منظر ادیان را ضروری می‌داند.
نویسنده در  این کتاب سعی کرده که احکام خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را به طور تطبیقی در قرآن و عهدین بررسی کند. این کتاب دارای پنج فصل است که هر کدام از بخش‌ها شاخه های مختلفی دارد که به معرفی آن پرداخته می‌شود.
بخش اول کتاب به معرفی مفاهیم بنیادین می‌پردازد. بخش دوم کتاب به بررسی خوراکی‌های نباتی می‌پردازد و دارای پنج گفتار است که به معرفی آن می‌پردازیم. گفتار اول آن به مربوط به بیان اصل اولی خوراکی ها در قرآن است. گفتار دوم به بیان خوراکی‌ها در قرآن، از جمله میوه‌ها، غلات، حبوبات و سبزیجات و بیان آیات، تفاسیر و روایات مربوطه می‌پردازد. گفتار سوم به بیان خوراکی‌ها در تورات، از جمله نان و غلات، حبوبات، سبزیجات، میوه‌ها و قوانین خوردن هر یک از آن‌ها، روغن و لبنیات می‌پردازد. گفتار چهارم در مورد خوراکی‌ها در مسیحیت است که اشاره به دو دوره زمان حضرت مسیح و دوران بعد از ایشان دارد. گفتار پنجم نیز به مقایسه تطبیقی خوراکی‌ها در این بخش می‌پردازد.
بخش سوم کتاب خوراکی‌های گوشتی و حیوانی را در قالب چهار گفتار بیان می‌نماید: گفتار اول بیان اصل اولی گوشت‌ها در قرآن است. گفتار دوم آیات و احکام گوشت‌ها در قرآن است که شامل حیوانات دریایی، پرندگان و طیور، حشرات و خزندگان و جهندگان و چهارپایان حلال گوشت و حرام و مکروه گوشت و حیوانات دو زیست می‌شود و با بررسی آیات و تفاسیر و روایات مباحث ارائه می‌شود. گفتار سوم به بررسی آیات و احکام گوشت‌ها در تورات، اعم از حیوانات خشکی پاک و ناپاک، پرندگان و طیور حلال و حرام گوشت، خزندگان، حشرات و جانوران دریایی می‌پردازد. گفتار چهارم نیز به بررسی تطبیقی گوشت‌ها، که شامل حیوانات دریایی، چهارپایان، پرندگان و طیور و حشرات و خزندگان است می‌پردازد.
بخش چهارم کتاب که دارای چهار گفتار است: گفتار اول آیات و احکام آشامیدنی‌ها در قرآن از جمله آشامیدنی‌های حلال  و حرام، به همراه آیات و تفاسیر و روایات ارائه می شود. گفتار دوم به آشامیدنی‌های حلال و حرام در تورات اشاره دارد که در این بخش به بحث اجمالی پیرامون مسأله شراب در عهد عتیق می‌پردازد. گفتار سوم پیرامون آشامیدنی‌ها در انجیل است و اشاره اجمالی به بحث شراب در دوران عهد جدید دارد. گفتار چهارم نیز به مقایسه تطبیقی آشامیدنی‌ها می‌پردازد.
بخش پنجم کتاب به بررسی تحریم و تحلیل خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها از دیدگاه قرآن و عهدین در سه گفتار می‌پردازد: گفتار اول به بررسی تحریم طیبات از دیدگاه قرآن می‌پردازد. گفتار دوم بحث نسخ احکام خوراکی‌ها از دیدگاه قرآن را شامل می‌شود. گفتار سوم مشترکات احکام قرآن و عهدین را در قالب جدول  بیان می‌نماید و گفتار چهارم به تفاوت احکام قرآن و عهدین اشاره دارد.
captcha