نقش فرهنگ اسلامی ـ ایرانی در پذیرایی سخاوتمندانه از پناهندگان
کد خبر: 3612224
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶

نقش فرهنگ اسلامی ـ ایرانی در پذیرایی سخاوتمندانه از پناهندگان

گروه سیاست و اقتصاد: مراسم روز جهانی پناهنده در حالی در مشهد برگزار شد که رئیس دفتر مرکزی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، ایران را چهارمین کشور دارای بیشترین جمعیت پناهندگان دانست و گفت: این کشور در 40 سال گذشته از پناهندگان به صورت سخاوتمندانه و به جهت حاکم بودن فرهنگ اسلامی و ایرانی میزبانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم روز جهانی پناهنده با حضور سرکنسولگری‌ کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان و جمعی از پناهندگان افغانستانی و عراقی شامگاه، 31 خردادماه در اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.
مراسم روز جهانی پناهندگان در مشهد برگزار شد
در آغاز این مراسم سیدجواد حسینی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه 20 ژوئن توسط سازمان ملل متحد روز پناهنده نام‌گذاری شده است، بیان کرد: در چنین روزی باید از چهار محور و رکن اصلی که در امر پناهندگی نقش مهمی ایفا می‌کند یاد کرد و از آن‌ها تقدیر به عمل آورد.
وی با اشاره به اینکه اولین رکن خود پناهندگان هستند، عنوان کرد: 65 میلیون آواره و پناهنده آمار رسمی جهان است که به دلیل حاکم شدن فرهنگ سلطه بر نظام‌های سیاسی و افزایش خشونت، وطن خود را ترک کرده‌اند و به عنوان پناهنده به زندگی در سایر کشورها ادامه می‌دهند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: در جنگ جهانی اول 70 میلیون، در جنگ جهانی دوم 25 میلیون و پس از جنگ جهانی دوم براثر سیاست‌های نسل‌کشی بیش از 18 میلیون از انسان‌ها جان خود را از دست دادند و خسارت‌های جانی و مالی زیادی به وجود آمد.
مراسم روز جهانی پناهندگان در مشهد برگزار شد
حسینی در خصوص رکن دوم که در امر پناهندگی باید در نظر داشت، ابراز کرد: دومین رکن کشورهایی هستند که پذیرای این پناهندگان هستند، کشورهایی که با سیاست انسانی و مبتنی بر حقوق بشر چون سایر هموطنان خویش زندگی سالم و بانشاطی را برای این انسان‌های پناهنده فراهم می‌کنند.
وی با بیان اینکه رکن سوم پناهندگی، مردم هستند، ابراز کرد: کشورهایی با موضوع پناهندگی سعی می‌کنند زندگی راحت‌تری را برای پناهندگان فراهم کنند، همچنین رکن اساسی در این موضوع، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد است که به عنوان یک سازمان بین‌المللی این کار انسان دوستانه مبتنی بر حقوق انسانی و بشری را هدف‌گذاری کرده و در سطح جهان این خدمات را ساماندهی می‌کند و به دنبال ارتقاء آن است.مراسم روز جهانی پناهندگان در مشهد برگزار شد
حسینی در خصوص حضور پناهندگان در ایران نیز تشریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پذیرای بیش از 3 میلیون و 500 هزار تبعه خارجی است که از این آمار 320 هزار نفر آن‌ها در خراسان رضوی به زندگی خود ادامه می‌دهند.
وی بیان کرد: از 320 هزار پناهنده در خراسان رضوی، 95 درصد آن‌ها در مرکز استان، 2 درصد در مهمان‌شهر تربیت‌جام و 3 درصد نیز در سایر شهرستان‌های استان ساکن هستند که در همین راستا 45 هزار فرصت شغلی در استان برای آن ها فراهم شده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در خراسان رضوی به 11 تشکل غیردولتی از اتباع خارجی مجوز فعالیت داده است، اظهار کرد: ایران سعی کرده است تا در حوزه‌های مختلف به پناهندگان خدمات ارائه دهد.مراسم روز جهانی پناهندگان در مشهد برگزار شد
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی از اجرای طرح سرشماری اتباع خارجی غیرمجاز نیز خبر داد و در پایان گفت: تاکنون موفق شدیم 36 هزار نفر از اتباع خارجی غیرمجاز را ثبت‌نام کنیم و برای آن‌ها کارت صادر شده است.
همچنین در ادامه این مراسم سیوانکا داناپالا، رئیس دفتر مرکزی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد بیان کرد: آماری که در حال حاضر از پناهندگان داریم 65 میلیون و ششصد هزار نفر است که این افراد شامل پناهنده، پناه‌جو و یا افرادی است که در کشور خود به اجبار جابه‌جا شده‌اند.
وی با بیان اینکه این رقم، رقم دردناکی است و بزرگترین رقم از آمار پناهندگان بعد از جنگ جهانی دوم است، تشریح کرد: از هر 113 نفر، یک نفر به اجبار جا‌به‌جا می‌شود و در هر 3 ثانیه یک نفر مجبور می‌شود خانه‌اش را ترک کند که 84 درصد این پناهندگان از کشورهای فقیر یا کم درآمد هستند.
مراسم روز جهانی پناهندگان در مشهد برگزار شد
داناپالا ایران را جزو کشورهای دارای بیشترین جمعیت پناهندگان دانست و افزود: ایران رتبه چهارم را در این زمینه به خود اختصاص داده و در 40 سال گذشته از پناهندگان به صورت سخاوتمندانه و به جهت حاکم بودن فرهنگ اسلامی و ایرانی میزبانی کرده است و خراسان رضوی بعد از تهران، بیشترین آمار پناهندگان را دارد.
رئیس دفتر مرکزی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه ایران، کشور حمایت‌کننده از پناهندگان است، ادامه داد: کسانی که خانه و خانواده خود را از دست داده‌اند تسلیم نمی‌شوند و این افراد به دنبال پیشرفت و تعلقات جدیدی در بین همسایگان خود هستند، تا زندگی جدیدی بسازند.
مراسم روز جهانی پناهندگان در مشهد برگزار شد
یادآور می‌شود، رونمایی از چند تابلو و اثر هنری اثر دست هنرمندان افغانستانی، اجرای سرود شهدای مدافع حرم توسط بانوان افغانستان، اقامه نماز جماعت و ضیافت افطار از دیگر بخش‌های این مراسم بود.
مراسم روز جهانی پناهندگان در مشهد برگزار شد
captcha