قاری عراقی رتبه نخست مسابقات قرآنی الکوثر را کسب کرد / ایران دوم شد
کد خبر: 3613040
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۹

قاری عراقی رتبه نخست مسابقات قرآنی الکوثر را کسب کرد / ایران دوم شد

گروه بین‌الملل: «لیث العبیدی»، قاری عراقی حائز رتبه نخست دهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآنی «إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفَازًا» شبکه جهانی الکوثر شد و قاری کشورمان به رتبه دوم این مسابقات دست یافت.

عراق رتبه برتر مسابقات قرآنی الکوثر را کسب کرد
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مرحله نهایی دهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآنی «إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفَازًا» شبکه جهانی الکوثر شامگاه سوم تیر، مصادف با سی‌امین شب ماه مبارک رمضان برگزار شد.
در پایان مرحله نهایی این مسابقات، لیث العبیدی از عراق با کسب 85/5 امتیاز، سیدحمیدرضا مقدسی از ایران با کسب 85/5 امتیاز، محمد علاءالدین سباعی از مصر با کسب 84/25 امتیاز، اویس احمدیان از افغانستان با کسب 81/5 امتیاز و یوسف الحاج حسن از لبنان با کسب 81/25 امتیاز به‌عنوان نفرات اول تا پنجم این مسابقات معرفی شدند.
«حیدر جاودان»، مجری فارسی‌زبان این برنامه درباره نفرات اول تا پنجم این مسابقات گفت: براساس آیین‌نامه این رقابت‌ها، اگر امتیاز دو متسابق با یکدیگر برابر شود به نمره تجوید آن‌ها رجوع می‌شود و اگر متسابقی نمره تجوید وی بالاتر باشد حائز رتبه برتر می‌شود.
وی افزود: قاری ایرانی و عراقی در امتیازات برابر بودند، اما با توجه به این که نمره تجوید قاری عراقی بیشتر از قاری ایران بود، «لیث العبیدی» از عراق توانست به رتبه نخست این مسابقات دست پیدا کند.
عراق رتبه برتر مسابقات قرآنی الکوثر را کسب کرد
براساس گزارش ایکنا، مرحله نهایی مسابقه بزرگ قرآنی «إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفَازًا» برای نخستین بار به صورت همزمان از شبکه جهانی الکوثر، شبکه قرآن و معارف سیما، رادیو قرآن و رادیو عربی پخش شد و دو مجری عرب‌زبان و فارسی‌زبان به طور همزمان برنامه را اجرا کردند.
براساس آیین‌نامه این مسابقات، دو قرعه به متسابقین مرحله فینال پیشنهاد شد که همه قاریان قرعه آیه 148 تا 153 سوره بقره را انتخاب کردند.
«طه عبدالوهاب» از کشور مصر داور بخش لحن، استاد مهدی سیف از ایران داور بخش تجوید، علی راضی داود الخفاجی از عراق داور بخش وقف و ابتدا و رضوان محمد خیر درویش از سوریه داور بخش صوت این مرحله از مسابقات شبکه جهانی الکوثر بودند که داوران ایرانی، عراقی و سوری در استودیوی شبکه الکوثر حضور داشتند، اما داور مصری که به دلیل کارشکنی اداره امنیت ملی مصر موفق به سفر به ایران نشده بود از طریق ویدئوکنفرانس به ارزیابی قرائت شرکت‌کنندگان پرداخت.
در پایان اجرای هر قاری، داوران بخش‌های مختلف صوت، لحن، تجوید و وقف و ابتدا، اشکالات قرائت متسابقین را به آن‌ها یادآوری و ملاحظات و توصیه‌های خود را به قاریان ارائه می‌دادند.
یکی از بخش‌های و جذاب مسابقات بین‌المللی قرآنی «إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفَازًا» شبکه جهانی الکوثر تلاوت قاری افتخاری است که «شهروز یادگاری»، قاری افتخاری امشب بود.
عراق رتبه برتر مسابقات قرآنی الکوثر را کسب کرد
جوایز قاریان برتر این مسابقات، به ترتیب نفر اول ۵ هزار دلار، نفر دوم ۴ هزار دلار، نفر سوم ۳ هزار دلار، نفر چهارم ۲ هزار دلار و نفر پنجم هزار دلار است.
مسابقات بین‌المللی قرآنی «إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفَازًا»، بزرگترین و نخستین مسابقات زنده تلویزیونی قرآنی جهان اسلام و از ابتکارات شبکه جهانی الکوثر است که با حمایت سازمان اوقاف و امور خیریه کشورمان برگزار می‌شود.
گفتنی است که در دهمین دوره این مسابقات امسال، ۱۲۰ قاری از ۱۲ کشور دنیا شرکت کردند و در طی ۳ دوره ۸ شبه با هم به رقابت پرداختند. از این تعداد قاری، ۲۴ نفر که بیشترین امتیازها را کسب کردند به مرحله نیمه‌نهایی راه یافتند که در پایان 5 قاری به مرحله فینال راه پیدا کردند.
۱۰ سال است که مسابقات بین‌المللی قرآن «إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفَازًا» در ماه مبارک رمضان و به‌ همت شبکه جهانی الکوثر برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان از کشورهای مختلف جهان به صورت زنده و تلفنی آیاتی از قرآن کریم را قرائت می‌کنند.
captcha