حمایت از مسجدالاقصی مسئولیت همه مسلمانان است
کد خبر: 3613186
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹
خطیب مسجد «الغدیر» تانزانیا:

حمایت از مسجدالاقصی مسئولیت همه مسلمانان است

گروه بین‌الملل: شیخ جلال در خطبه‌های مسجد «الغدیر» در شهر «دارالسلام» تانزانیا تأکید کرد: مسجد‌الاقصی فقط مسئله مورد توجه شیعیان نیست؛ بلکه حمایت از این مسجد مسئولیت همه مسلمانان است.

حمایت از مسجدالاقصی مسئولیت همه مسلمانان است
رایزنی فرهنگی ایران در تانزانیا در خبری به خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اعلام کرد: شیخ جلال، خطیب جمعه این هفته، دوم تیرماه، در مسجد «الغدیر» دارالسلام بود که در خطبه‌های نماز جمعه(مصادف با روز جهانی قدس) به موضوع قدس و فلسطین پرداخت و چرایی بزرگداشت روز قدس را مورد بحث قرار داد.
وی با قرائت آیه  اول سوره «اسراء»: «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ: منزه است آن [خدايى] كه بنده‏ اش را شبانگاهى از مسجدالحرام به سوى مسجد‌الاقصى كه پيرامون آن را بركت داده‌‌ايم، سير داد تا از نشانه‏‌هاى خود به او بنمايانيم كه او همان شنواى بيناست» اهمیت مسجدالاقصی و بیت‌المقدس در اسلام را یادآور شد.
شیخ جلال با بیان اینکه بیت‌المقدس قبله اول مسلمانان است، اظهار کرد: قبل از مسجدالحرام، مسجد‌الاقصی محور توحید بود.
خطیب مسجد الغدیر در دارالسلام بیان کرد: مسجد‌الاقصی فقط مسئله مورد توجه شیعیان نیست؛ بلکه حمایت از این مسجد مسئولیت همه مسلمانان است و قدس و فلسطین به خاطر راهپیمایی روز قدس ماندگار مانده‌اند.
شیخ جلال به ظهور گروه‌های تکفیری در خاورمیانه اشاره کرد و گفت: جنگ و ظهور گروه‌های تکفیری در این منطقه به خاطر ظلم به فلسطین است؛ در حال حاضر مفتی‌های مزدور و بی‌ایمان فتوا می‌دهند مبارزه با اسرائیل جهاد نیست؛ بلکه جنگ علیه دولت قانونی سوریه جهاد است و اینگونه فتواها تنش را بیشتر کرده و ملت‌ها را از مسئله قدس غافل می‌کند.
وی اظهار کرد: اسرائیل به فرموده امام خمینی(ره) غده سرطانی است که تمام مصائب مسلمانان از آن ناشی شده و پشت تمام فتنه‌ها علیه جهان اسلام قرار دارد و در بین مسلمین تفرقه ایجاد می‌کند.
خطیب جمعه مسجد الغدیر تانزانیا در ادامه خواهان وحدت همه مذاهب اسلامی شد و تأکید کرد اگر اختلاف کمتر باشد، اسلام قوی‌تر خواهد بود.
وی قدس را مظهر آزادی و تنها مسئله‌ای دانست که می‌تواند حیات اسلام را برگرداند و با تأکید بر اینکه مسجد و نماز جمعه محور وحدت است، گفت: امام خمینی با محور قراردادن قدس، وحدت را به جهان اسلام هدیه و امر خدا را در جمعه آخر رمضان احیا کرد.
این خطیب جمعه اذعان داشت تلاش امام برای نجات فلسطین برای خوشایند هیچ فرد یا نهاد خاصی نبود؛ بلکه برای پیروی از اسلام عزیز بود.
وی همچنین راه نجات فلسطین را رهایی از استعمار دانست و تأکید کرد: در مبارزه با استعمار و ظلم فرقی بین تانزانیا و ایران یا هیچ کشور دیگری نیست، همه وظیفه دارند برای اقامه عدل قیام کنند.
شیخ غوث، معاون حوزه علمیه امام صادق(ع) دارالسلام نیز پس اقامه نماز جمعه طی سخنانی به تشریح موضوع قدس و سیاست مبارزه با تروریسم جمهوری اسلامی ایران پرداخت و روابط عربستان و ایران و مواضع قطر در این رابطه را تبیین کرد و علت تسلط ستمگران را عدم مقاومت مظلومان دانست.

captcha