انجمن یاوران وقف فنی و حرفه‌ای تشکیل می‌شود
کد خبر: 3613687
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹

انجمن یاوران وقف فنی و حرفه‌ای تشکیل می‌شود

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی و اجتماعی اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از تشکیل انجمن یاوران وقف فنی و حرفه‌ای برای ثبت وقف‌های جدید در حوزه ایجاد اشتغال خبر داد.

حجت‌الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی گفت: خوشبختانه در سال جاری وقف‌های قابل توجه به لحاظ تعداد حدود 80 مورد و همچنین به لحاظ عرصه‌های وقف با نیات جدید و بر اساس نیازهای روز جامعه انجام شده است.
وی افزود: از بارزترین موضوعات در خصوص نیت وقف‌های جدید می‌توان به وقف علم و فن‌آوری، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، خانواده، ازدواج و اشتغال اشاره کرد.
وی در خصوص کاربردی بودن یا بلااستفاده ماندن برخی از وقف‌های قدیمی اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشتر وقف‌های قدیمی به منظور گسترش ارزش‌های دینی بوده و  ارزش‌های دینی ما تا قیامت ثابت می‌ماند، در نتیجه بیشتر موقوفات قدیمی کاربردی هستند.
ایزدی با اشاره به اینکه وقف بلا‌استفاده نداریم، اضافه کرد: برخی از وقف‌ها در برهه‌ای از زمان بر اساس نیاز اجتماعی در آن مقطع زمانی، انجام شده که در حال حاضر مورد استفاده نیست، مانند وقف آب انبار که در شرایط کنونی کاربرد ندارد، در خصوص این مورد وقف بر اساس نظر مراجع، نیت در شرایطی تغییر و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: مرکز مشاوره وقف در استان فعال شده، که نیت واقفان نیک‌اندیش را براساس نیازهای روز جامعه جهت‌دهی می‌کند.
وی به نیازهای جامعه امروز اشاره کرد و افزود: امروز که در بخش‌های اجتماعی مشکل اشتغال، ازدواج، علم و فن‌آوری و... بر اساس نیاز شهرستان از سوی دفتر مشاوه وقف، شناسایی و راهنمایی‌های لازم جهت ثبت وقف جدید در این عرصه‌ها انجام می‌شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: نیت وقف از سوی واقفان متفاوت است، اما مردم به وقف‌های مذهبی اقبال بیشتری نشان می‌دهند و این هنر اداره اوقاف است تا نیات واقفان را براساس نیاز جامعه به سمت ایجاد وقف‌های جدید جهت‌دهی کند.
تشکیل انجمن یاوران وقف فنی و حرفه‌ای راهی برای ایجاد موقوفات اشتغال‌زا

وی در خصوص ثبت وقف در حوزه ایجاد اشتغال اظهار کرد: تاکنون وقف‌های موردی در حوزه ایجاد اشتغال ثبت شده که باید زمینه توسعه و ترویج این ثبت این موقوفات افزایش یابد.
ایزدی با بیان اینکه در خصوص ایجاد اشتغال در حوزه وقف اقداماتی در حال انجام است گفت: در نشست‌های علمی ـ صنفی وقف و انجمن‌هایی که در حال شکل‌گیری است، موضوع ثبت وقف جدید در حوزه ایجاد اشتغال مطرح می‌شود.
وی اضافه کرد: انجمن یاوران وقف فنی حرفه‌ای برای ایجاد استغال از سوی اداره کل فنی حرفه‌ای استان در حال شکل گیری است که مقدمات این برنامه از سوی فنی و حرفه‌ای انجام شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در پایان گفت: کار تبلیغی برای ایجاد وقف در حوزه اشتغال نیز از سوی انجام شده است.
captcha