جایگاه مؤسسات قرآنی بدون مجوز در اتحادیه مدغم کجاست
کد خبر: 3620576
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳
ایکنا گزارش می‌دهد؛

جایگاه مؤسسات قرآنی بدون مجوز در اتحادیه مدغم کجاست

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: در حالی روند ادغام دو اتحادیه روز به روز پرنگ‌تر می‌شود که هنوز بسیاری از مؤسسات قرآنی سراسر کشور درگیر صدور مجوز فعالیت‌ هستند و با این وجود این مؤسسات هیچ گونه حق رأی‌‌ای در جلسه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی استان‌ها ندارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مسئله ادغام دو اتحادیه(اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور و اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور) از حدود شش تا هفت سال پیش مطرح شده است و ضرورت این امر اجتناب‌ناپذیر است و در حال حاضر به عنوان یک قانون در نظر گرفته شده است و شورای توسعه فرهنگ قرآنی این موضوع را تصویب کرده که به عنوان مصوبه شورای انقلاب فرهنگی است.
بنابراین گزارش، تاکنون برای ادغام دو اتحادیه اختلا‌ف‌نظرها و بحث‌های زیادی مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفته است، تا آن جا که شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر تشکیل هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی کار را در دست گرفت.
در همین زمینه در هفته جاری، از سوی هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی، شیوه‌نامه، اساس‌نامه و همچنین جدول زمان‌بندی تشکیل مجمع عمومی مشترک اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت استان‌ها منتشر و به تمامی استان‌های کشور ابلاغ شد.
براساس این گزارش؛ همانطور که در قبل مطرح شد، مقررات، شیوه‌نامه‌ و آئین‌نامه‌های مربوط به مؤسسات و فرآیند صدور مجوز مؤسسات و تغییر و تمدید آن مجوزها، فرآیند ادغام اتحادیه و همچنین اساسنامه‌های جدید تنظیم و به استان‌ها ابلاغ شد اما مسئله و مو‌ضوعی که در این جا مانند خوره به جان برخی از مؤسسات قرآن و اتحادیه‌های استانی افتاده است، پایان روند صدور مجوز مؤسسات است.
بنابر این گزارش، از آنجایی که برای تشکیل مجمع عمومی مشترک اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت استان‌ها شیوه‌نامه‌ای تعیین شده است و ‌در بند 5 بخش وظایف کمیته آمده است که «دعوت مشترک از مؤسسات دارای پروانه فعالیت معتبر از مراجع فوق‌الذکر در موعد تعیین شده توسط مدیران عامل یا نمایندگان دارای مسئولیت دو اتحادیه استان» و همچنین در بند(ب) ذکر شده است که فراخوان و دعوت از مؤسسات قرآنی منوط به دارا بودن پروانه فعالیت معتبر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی است. به همین جهت در نظر داریم تا به بررسی مجوز مؤسساتی که از مهلت اعتبار ساقط شده‌اند و مشکلاتی که این موضوع به دنبال خواهد داشت، به گفت‌‌وگو با چند تن از مدیران عامل اتحادیه‌های استانی بپردازیم.
حسین شاییلوزاده، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت استان البرز در گفت‌وگو با ایکنا با بیان این مطلب که برنامه ادغام اتحادیه‌ها از هفته آینده اجرایی می‌شود، گفت: طبق برنامه پیش‌بینی شده برای ادغام اتحادیه، برای هر استان تاریخی تعیین شده است که در آن زمان مشخص، مجمع عمومی ادغام برگزار می‌شود و تنها مؤسساتی که پروانه رسمی از دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی دارند، می‌توانند به عنوان کاندیدا در آن جلسه حاضر شده و در رأی‌گیری شرکت کنند.
‌وی ادامه داد: بر این اساس، دو ماه قبل، مؤسسات قرآنی که پروانه آنها به نحوی به پایان رسیده بود، برای دریافت پروانه گامی برداشتند به نحوی که ادارات قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد و ادارات کل قرآن سازمان تبلیغات هر استان موظف شدند که نسبت به اخذ مدارک مؤسسات و ارسال به دبیر‌خانه و صدور پروانه اقدام کنند.
شاییلوزاده به وضعیت  مؤسسات قرآنی تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان البرز اشاره کرد و افزود: در استان البرز، قبل از ماه رمضان کار صدور مجوز مؤسسات قرآنی آغاز شد اما متأسفانه طبق اطلاعات واصل شده، در حال حاضر عمده مؤسسات قرآنی زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نتوانستند مجوزهای خود را دریافت کنند و از طرفی مؤسسات سازمان تبلیغات که وضعیت مشابه داشتند، موفق به دریافت پروانه شده‌اند که این مسئله، باعث بوجود آمدن مشکلات بسیاری می‌شود.
وی افزود: مقرر شده است که 25 روز قبل از برگزاری مجمع، نامه‌ای رسماً برای مؤسساتی که دارای پروانه فعالیت از سوی ارشاد و تبلیغات اسلامی هستند، تا 2 شهریورماه ارسال شود تا برای انتخاب اعضای هیئت مدیره اتحادیه مدغم استان اقدامات لازم را انجام دهند و مؤسسات فرصت کمی دارند تا بتوانند تا موعد مجمع پروانه‌های خود را دریافت کنند و اگر موفق نشدند، این به معنای عدم حضور آنان در جلسه خواهد بود.
مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت البرز ادامه داد: در حال حاضر تعداد 108 مؤسسه قرآنی تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان البرز مشغول به فعالیت هستند که اگر برخی از آنان نتوانند پروانه خود را دریافت کنند، اتحادیه به‌‌عنوان یک اتحادیه ضعیف در سطح استان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و در واقع این اتحادیه‌ها هستند که متضرر می‌شوند و مؤسسات سازمان تبلیغات می‌توانند با قوت بیشتری در این مجمع به رأی‌گیری بپردازند و این موضوع شبه‌انگیز بوده و نیاز است که سازمان تبلیغات اسلامی و دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی که در مکان سازمان تبلیغات قرار دارد، پاسخگوی این موضوع باشند که چرا تا این زمان نسبت به صدور پروانه مجوز مؤسسات قرآنی ارشاد اقدامی صورت نگرفته است؟ و در این فاصله زمانی کوتاه چطور می‌توان این تعداد پرونده را تمدید و صادر کرد؟.
شاییلوزاده گفت: در هفته گذشته طی جلسه‌ای که در اتحادیه تشکل‌های کشوری برگزار شد،‌ مقرر شد موضوع با دبیر‌خانه و کمیته نظارت ادغام اتحادیه‌ها، بررسی و نتیجه نهایی اعلام شود که آیا می‌توان با تعداد کم مؤسسات در انتخابات شرکت کرد و یا خیر؟ و مقرر شد که تاریخ‌های اعلام شده جلسات مجمع به تعلیق درآید تا دبیر‌خانه هیئت امور مؤسسات بتواند تمام پرونده فعالیت مؤسسات تحت نظارت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم صادر کند تا همه بتوانند در جلسه‌ حاضر شوند و رأی‌گیری کنند.
وی با تأکید بر اینکه مقرر شده در هر هفته سه استان، اقدام به برپایی مجمع کند، بیان کرد: با وجود اینکه تاریخ برگزاری جلسات مجمع در استان‌ها تعیین شده است اما مؤسسات استان‌ها آمادگی برگزاری را ندارند زیرا بخشی با مشکل پرونده روبرو هستند که دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات باید به این مسئله توجه داشته باشد.
مدیر‌عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت البرز خاطر‌نشان کرد: در‌خواست می‌شود که دبیر‌خانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی بتواند طی چند روز آینده این مشکل را برطرف کرده و یا اینکه تاریخ‌های تعیین شده را به تعویق بیاندازد و رعایت اخلاق صورت گیرد تا کار قرآن بر روی زمین باقی نماند.
رسیدگی به پروانه مؤسسات قرآنی از سوی‌ ادارات ارشاد و تبلیغات
لیلی شکرانی، مدیر‌عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان خراسان شمالی گفت: بر اساس تقویم زمانی تشکیل مجمع عمومی مشترک اتحادیه استان‌ها، نهم شهریورماه این ادغام انجام می‌شود.
وی ادامه داد: برای برگزاری مجمع عمومی مشترک اتحادیه  استان‌ها، مدت‌ها پیش انتظار می‌رفت اما از زمانی که صدور پرونده‌ها ‌متوقف شد، کار برخی از مؤسسات به ‌تعویق افتاد. در حالی که مؤسسات قرآنی در همان زمان پس از پایان مجوز‌های خود می‌توانستند آن را تمدید کنند. اما این اتفاق نیافتاد و در حال حاضر از 32 مؤسسه تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی تنها، سه مؤسسه مجوز حضور در این جلسه را دارند مابقی مؤسسات جهت بررسی و صدور به دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی در استان تهران ارجاع داده شد.
وی بیان کرد: طی سال گذشته دستورالعملی صادر شد مبنی بر اینکه نه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نه سازمان تبلیغات اسلامی به هیچ نحوی حق صدور مجوز برا‌ی مؤسسات قرآنی را ندارند و صدور پروانه از سوی هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی است که اگر ‌مجوزهایی که در سال 95 از سوی این مرکز انجام شد به مدت 2 ساله بود، بسیاری از مشکلات حل و این شتابزرگی دیگر معنا نداشت.
وی خاطر‌نشان کرد: اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان خراسان شمالی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی تا‌کنون موفق به برپایی بسیاری از طرح‌های ملی و ‌مشارکتی با نهادهای قرآنی و دولتی بوده است و در حال حاضر فضای استان را برای ادغام دو اتحادیه فراهم می‌داند.
عدم حضور برخی مؤسسات قرآنی در فرایند ادغام
در ادامه همچنین حسن محمدی، مدیر‌عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور گفت: یک‌سری مقدمات برای ادغام دو اتحادیه قرآنی هماهنگ و برنامه‌ریزی شده است که از جمله آن می‌توان به حضور مؤسسات قرآنی تحت نظارت معاونت قرآن و عترت و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی در مجمع عمومی مشترک اتحادیه استان‌ها اشاره کرد.
وی ادامه داد: شرایطی مورد توافق همگان قرار گرفت که به شرایط مؤسساتی که از وزارت ارشاد مجوز داشتند نزدیک‌تر بود که انتظار می‌رفت مؤسسات قرآنی تحت نظارت ارشاد خیلی سریع بتوانند فرایند تمدید و صدور مجوز خود را حل کنند اما متأسفانه این روند در استان‌ها به تأخیر افتاده است و مؤسسات گلایه دارند که موفق به تمدید پرونده‌های خود نشده‌اند که این نمی‌تواند دلیلی بر کم‌کاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا کم‌لطفی دبیر‌خانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی باشد، که با این وجود نمی‌توان قضاوت دقیقی بر موضوع داشت.
محمدی افزود: اتفاقی که افتاده با شرایط موجود بسیاری از مؤسسات قرآنی نمی‌توانند در فرایند ادغام حاضر باشند، زیرا شرایط لازم را ندارند. به همین دلیل با مکاتباتی که با دبیر‌خانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی انجام شد، انتظار می‌رود که دو اتفاق خوشایند بیافتد، اول اینکه، نگاه عادلانه، منصفانه و مساوی نسبت به ‌همه مؤسسات قرآنی انجام شود و دیگری اینکه روندی پیش گرفته شود که مؤسسات قرآنی بتوانند به صورت حداکثری در این فرایند ادغام حاضر باشند.  
‌مدیر‌عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور افزود: اگر این فرایند در زمان خود انجام شود که البته بعید است که به تعویق بیافتد، باید صبر کرد تا این فرایند در استان‌ها به طور کامل انجام شود و تمام مؤسسات قرآنی بتوانند خودشان را به جریان ادغام برسانند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام روند بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در هیئت رسیدگی در حال انجام است اما قرار بود که تا‌کنون تمام‌ پرونده‌های مجوز مؤسسات قرآنی بررسی شود که این اتفاق نیافتاده است، امیدواریم طی روزهای آینده خبر خوشی در جهت حضور مؤسسات قرآنی و تمدید پرونده مؤسسات شنیده شود تا روند‌ ادغام به خوبی و در جایگاه خود اتفاق بیافتد.
سمیه عیادی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سید عبدالله میرحجازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۴/۲۹ - ۱۳:۳۳
0
0
لطفا به دولت محترم بفرمایید، پایشان را از کفش آموزش قرآن بیرون کشند، تا همه چیز درست شود...
آمدید ابروی دانشگاه ها رو درست کنید و چشم حوزه را درآوردید...
لطفا قرآن رو دیگر بی خیال بشید...
captcha