گولن با چهره کلیدی کودتای ترکیه دیدار داشته است
کد خبر: 3620973
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴

گولن با چهره کلیدی کودتای ترکیه دیدار داشته است

متهم اصلی کودتای نافرجام سال گذشته ترکیه دیدار با «عادل اوکسوز»، چهره کلیدی در کودتای ترکیه را تأیید اما اعلام کرد این دیدار ربطی به کودتا نداشته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از مهر، «فتح الله گولن» در گفتگویی اختصاصی با فرانس ۲۴ اعتراف کرد با عادل اوکسوز، یکی از اعضای اصلی کودتای جولای سال گذشته دیدار کرده اما وی تاکید می کند این دیدار با یک طرفدار معنوی، دلیلی بر دست داشتن در کودتا نیست.
گولن اعتراف می کند که عادل اوکسوز – که دولت آنکارا وی را یکی از عوامل اصلی کودتا می داند- زمانی شاگرد او بوده و با وی ملاقات کرده است.
اوکسوز در شب کودتای سال گذشته در کنار یک نهاد نظامی ترکیه دیده شده بود. وی فورا بازداشت شد اما بعد توانست آزاد شود. اوکسوز بلافاصله به آمریکا رفت و به نظر می رسد اکنون نزد گولن باشد.
گولن در پایان مصاحبه خود با فرانس ۲۴ تاکید می کند به راه جنبش خود تا رسیدن به دموکراسی واقعی در ترکیه ادامه می دهد.
 
مصادره ثروت ۱۴ میلیارد دلاری موسسات گولن
بر اساس گزارش شورای امنیت ملی ترکیه، دولت ترکیه در ۳ سال گذشته حدود ۱۴ میلیارد دلار ( ۴۸.۵ میلیارد لیره) از ثروت شرکت ها و موسسات وابسته به جریان فتح الله گولن را در داخل ترکیه، مصادره کرده است.
روزنامه «صباح» ترکیه با اشاره به گزارشی که اخیرا در جلسه شورای امنیت ملی ترکیه مطرح شده، نوشت، ثروت عظیمی از جریان حامی فتح الله گولن در ترکیه به ویژه در یک سال گذشته پس از شکست کودتای نافرجام ترکیه توقیف شده است.
فتح الله گولن روحانی ترکیه ای است که نفوذ گسترده ای در داخل این کشور داشته و از سوی دولت ترکیه به رهبری کودتای نافرجام در ترکیه متهم شده است. جریان حامی او در داخل ترکیه و خارج از این کشور دارای ده ها نهاد و بنگاه خیریه و آموزشی و رسانه ای است که بیشتر آنها در داخل ترکیه توقیف شده اند.

captcha