علت شهادت امام صادق(ع) ناسازگاری با جریان حاکم بود
کد خبر: 3621305
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۶
آیت‌‌الله علم‌الهدی:

علت شهادت امام صادق(ع) ناسازگاری با جریان حاکم بود

گروه سیاست و اقتصاد: امام جمعه مشهد با بیان اینکه شهادت امام صادق(ع)، نتیجه ناسازگاری ایشان با جریان حاکمیت نامشروع بود، عنوان کرد: نصف شب به خانه امام رفتن، این بزرگوار را از خانه بیرون کشیدن، پشت اسب با پای پیاده روانه کردن، توهین کردن، خانه آتش زدن و در نهایت با زهر، بدن حضرت را آب‌کردن، نتیجه ناسازگاری امام با جریان حاکم بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، ظهر امروز، 30 تیرماه در خطبه دوم نماز جمعه این هفته در حرم امام رضا(ع) با اشاره به جایگاه فکری و علمی امام ششم شیعیان، عنوان کرد: وجود امام صادق(ع) صرف‌نظر از اینکه پهنه عظیم فکری و علمی در تاریخ اسلام و امت اسلام است، یک عنصر نیرومند خط ساز و راهبردآفرین در عرصه زندگانی اجتماعی امت اسلام است.
وی ادامه داد: مظلومیت اهل ‌بیت(ع)، یک تصادف و حادثه زد و خورد شخصی یا یک پیشامد سوء در زندگی آنان که جنایت و مظلمه ایجاد کند، نبوده است، بلکه این مظلومیت یک نمایش از راهبرد حرکت اجتماعی و سیره سیاسی مقام عصمت و ولایت است.
آیت‌الله علم‌الهدی، منحصر کردن شخصیت امام صادق(ع) در بعد علمی و فکری را امری غلط توصیف و بیان کرد: اینکه عده‌ای فکر کنند در میان ائمه(ع)، تنها امام صادق(ع) منتشرکننده اندیشه و علم دین بودند و دیگران این‌چنین نبودند، و یا این برداشت که امام صادق(ع) به‌عنوان یک شخصیت نخبه علمی و فکری، فقط در مقام تعلیم و آموزش اندیشه‌های مختلف بوده است و در امور دیگر وارد نشده نیز فکر غلطی است.
امام صادق(ع) عنصری عملیاتی در هدایت امت اسلام است
وی افزود: امام صادق(ع) بیش از اینکه شخصیت علمی باشد، یک عنصر عملیاتی در عرصه هدایت امت اسلام و یک راهبردآفرین در زندگانی اجتماعی ـ اسلامی بوده است؛ این مظلومیت‌ها و این پریشانی‌ها برای مردم و این نقطه جانسوزی که در زندگانی امام صادق(ع) ایجادشده، لازمه برخورد سیاسی امام صادق(ع) با جریان‌های فاسد آن روز عباسی بوده است.
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه امام در مقابل یک قتل، تجاوز و حاکمیت نامشروع ساکت نبوده و با ظلم و حاکمیت نامشروع همراهی نداشته است، افزود: امام صادق(ع) یک عنصر چالش آفرین برای جریان حاکم آن زمان بود.
وی با بیان اینکه شهادت امام صادق(ع)، نتیجه ناسازگاری ایشان با جریان حاکمیت نامشروع بود، عنوان کرد: نصف شب به خانه امام رفتن، این بزرگوار را از خانه بیرون کشیدن، پشت اسب با پای پیاده روانه کردن، توهین کردن، خانه آتش زدن و در نهایت با زهر، بدن حضرت را آب‌کردن، نتیجه ناسازگاری امام با جریان حاکم بود.
آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر اینکه نباید با جریان ظلم و استکبار سازش کرد، گفت: سیره سیاسی امام صادق(ع) به ما می‌آموزد که با جریان استکبار و جریان حاکمیت غصب و ظلم و نامشروع نباید سازش و تعامل کرد و حتی نباید ساکت نشست؛ این‌طور نیست که آدمی نماز بخواند، روزه بگیرد و واجباتش را انجام بدهد اما در عرصه‌های سیاسی بر اساس هر اندیشه، نظریه و سلیقه‌ای، دست به هر کاری بزند و ما به خاطر دو رکعت نماز بگوییم مسلمان است و اسلامش برقرار است، این‌طور نیست.
انحراف سیاسی، سریع‌ترین عامل تبدیل‌شدن به دشمن خدا است
وی ادامه داد: در بین همه جریان‌ها آنچه شاید از همه زودتر ایمان را از انسان می‌گیرد و انسان را در ردیف کفار و عناصر دشمن خدا قرار می‌دهد، انحراف‌های سیاسی است، انحراف‌های سیاسی در حوزه جریانی، فکری، عملیاتی، برنامه و برخوردهای سیاسی است ولو فرد نمازش هم ترک نشود و روزه ماه رمضانش را هم بگیرد، این فرد با یک فکر و جریان سیاسی باطل از حیطه اسلام خارج است.
آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه هم در اندیشه و هم در عملیات سیاسی راهبرد قرآنی و عملیاتی داریم، گفت: در جریان سیاست، فکر، مغز و عملمان دنبال کننده یک جریان خاص منصوب از طرف خدا است و آن جریان ولایت و عصمت است و وقتی جریان ولایت و عصمت در دسترس مردم نیست، برای همه این موارد حجت نصب‌شده و ما سپرده حجت امام زمان(عج) از طرف ایشان هستیم، این‌طور نیست که بگوییم فقط نماز بخوانیم، روزه بگیریم اما در اندیشه، فکر و عملیات سیاسی هرچه خواستیم انجام دهیم.
هر عمل سیاسی منفصل از ولایت، کفر است
آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه هر عمل منفصل با حاکمیت الله، کفر و حرکتی حرام است، عنوان کرد: همان‌طور که در نگاه کردنمان حلال و حرام داریم، در معامله کردن، قدم برداشتن و در عرصه سیاسی نیز حلال و حرام داریم. حلال عرصه سیاسی آن چیزی است که وابسته به جریان متصل به حاکمیت الله و ولایت است و حرام این عرصه آن است که منفصل از جریان حاکمیت الله است؛ به همین سادگی آدم با یک فکر و عملیات سیاسی کافر و از حوزه دین خارج می‌شود، خیلی ساده همان آدمی که قبلاً متدین بوده و به‌عنوان یک الگوی دین‌مدار از نظر مردم شناخته‌شده، با یک انحراف کوچک در یک عملیات سیاسی از حوزه دین خارج می‌شود.
پیروی از منافع استکبار و سازش با او، خروج از ولایت خداوند است
وی با بیان اینکه دست دادن با استکبار و دنباله‌روی از منافع او، خروج از ولایت خداوند است، افزود: ذات مقدس پروردگار در مسئله تعامل با کفر و استکبار دو آیه در قرآن دارد، یک آیه، آیه 120 سوره بقره است که می‌فرماید: «...إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى بَعْدَ الَّذی جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَکَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَ لا نَصیر، هدايت تنها هدايت الهي است و اگر از هوی و هوسهای آنها پيروی كنی، بعد از آنكه آگاه شدی هيچ سرپرست و ياوری از ناحيه خدا برای تو نخواهد بود»، اگر شما بخواهید با جریان‌های کفر دست‌به‌دست هم دهید، دنباله‌رو عوامل استکبار شوید و خواسته‌ها و منافع آنان را پیروی کنید، در این صورت شما از خدا بریدید و دیگر خدا ندارید، نه تحت ولایت خدا هستید و نه مشمول نصرت خدا.
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: اگر بنا شد یک جریان استکباری جهان‌خوار دست دراز کند، ما هم به‌طرف او دست دراز کنیم و بخواهیم با او بسازیم و تعامل داشته باشیم، مگر می‌شود این تعامل و سازش را بر خلاف منافع خود از ما بپذیرد؟ قرآن هم می‌گوید اگر دنبال منافع این‌ها رفتید، دیگر خدا ندارید، دیگر با خدا مرتبط نیستید، می‌خواهید دنبال افواه آنان نروید، خدا داشته باشید و بنده خدا باشید، این هزینه دارد، می‌زنند، می‌کشند، تحریم می‌کنند، سفره‌تان را هدف قرار می‌دهند و صدها فشار و تنگنا ممکن است در زندگی شما به وجود بیاورند.
راه حفظ ولایت خدا، استکبارستیزی است
وی افزود: با امام صادق(ع) هم این کار را کردند، خانه‌اش را آتش می‌زدند، به خانه‌اش می‌ریختند، پیاده راه می‌بردند و بعد هم جگر نازنینش را پاره‌پاره کردند، می‌خواهید خدا داشته باشید، تحت ولایت خدا و نصرت خدا باشید، باید با استکبار بجنگید و جز با جنگ استکبار و استکبارستیزی چاره دیگری ندارید.
آیت‌الله علم‌الهدی، مقاومت مردم در برابر مشکلات را ثابت‌کننده ایستادگی مردم پای انقلاب دانست و گفت: شما مرد و زن مسلمان در طول نزدیک به 40 سال عمر انقلاب پیروزمند، این واقعیت را ثابت کردید، پای این قضیه ایستادید، با همه‌چیز صبر کردید، در برابر همه‌چیز مقاومت کردید، در برابر حصر اقتصادی، جنگ 8 ساله ایستادید و مقاومت شما به نقطه‌ای رسید که دشمن شما در دنیا ذلیل‌ترین است و قدرت شما به‌اندازه‌ای است که دشمن می‌ترسد به شما نزدیک شود.
وی یادآور شد: آن جریان‌های سیاسی که در این مملکت زمزمه برقراری رابطه با آمریکا می‌کنند و زمزمه تعامل با غرب و استکبار دارند، بدانند اگر به این مسئله معتقدند و برحسب عقیده خودشان می‌خواهند هر نوع حرکت سیاسی به‌عنوان یک جریان در این مملکت انجام بدهند، این‌ حرکت از حیطه اسلام خارج است و به فرموده خدا در این آیه قرآن، این‌ها دیگر خدا ندارند و بی‌خدا هستند.
وی ادامه داد: نمی‌شود دم از مسلمانی بزنید، چشمتان هم به دروازه غرب باشد و دلتان وابسته به آمریکا، این با مسلمانی درست درنمی‌آید و با اسلام و ایمان سازگار نیست آن هم با دشمنی که نشان داده بر سر هیچ پیمانی نمی‌ماند مگر شما از خدا و اسلام دست‌ بردارید.
خروج از برجام، خروج از عامل کشنده استقلال کشور است
آیت‌الله علم‌الهدی به موضع اخیر دستگاه سیاست خارجی کشور در مقابل بدعهدی‌های آمریکا در برجام، خاطرنشان کرد: تعجب می‌کنم که متولیان سیاست خارجی کشور بعد از دو سال که بدعهدی‌های آمریکا این‌طور به افتضاح کشیده شد و هر روز بر خلاف تعهدشان در برجام یک تحریم و بدمستی انجام دادند، سکوت کردند اما متشکرم که اخیراً زبان جریان سیاست خارجی و متولیان سیاست خارجی ما باز شده که اگر بخواهد آمریکا برجام‌شکنی داشته باشد، ما از برجام خارج می‌شویم، خروج از برجام یعنی خروج از یک ضرر و زیان مهلک و کشنده استقلال این مملکت و تأمین منافع این ملت.
وی افزود: شما صدای این را بلند کردید اما چرا بعد از دو سال؟ امام صادق(ع) به ما خط و راهبرد می‌دهد که باید در مقابل دشمن مقاومانه ایستاد تا به امروز در این دوران عمر انقلاب پیروزمندمان، هرکجا مشت به‌صورت آمریکا زدیم و در برابر استکبار مقاومانه ایستادیم، دشمن هم عقب‌نشینی کرد و هم ذلیل شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: اگر نصف شب در خانه امام صادق(ع) را آتش می‌زنند برای این است که امام را به سازش وادار کنند تا دست تعامل بدهند اما وجود اقدس امام صادق(ع) وسط آتش می‌ایستند و می‌گویند «أَنَا ابْنُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ، من پسر ابراهیم خلیل هستم»، یعنی من پسر همان قهرمان توحید و مقاومت هستم که آتش مرا به سازش وانمی‌دارد، ما شیعه امام و دنباله‌رو امام صادق(ع) هستیم.
وی اظهار کرد: امیدوارم عزیزان مسئول دستگاه اجرایی و مجلس ما هم با همین فرمان جلو بروند و به‌ هیچ‌ وجه تن به سازش، تعامل و حتی لبخند به این دشمن خون‌ریز آدم کش و دشمن اسلام ندهند.
captcha