از متن و حاشیه‌های دوازدهمین جشنواره طیبات جامعةالقرآن
کد خبر: 3621444
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸

از متن و حاشیه‌های دوازدهمین جشنواره طیبات جامعةالقرآن

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: طی برپایی دوازدهمین جشنواره قرآنی ـ علمی طیبات شاهد حاشیه‌ها و برنامه‌های متنوعی بودیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به سمنان، دوازدهمین جشنواره قرآنی، علمی شعب بانوان جامعةالقرآن‌الکریم و اهل‌البیت(ع) «طیبات» پس از هشت سال وقفه تا مرحله استانی، امسال در مرحله کشوری و به میزبانی سمنان برگزار شد.
این همایش که با شور و هیجان و در عین حال نظم و به اذعان مسئول شعبه شهر سمنان جامعةالقرآن با حمایت‌های نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه سمنان و همچنین استاندار و هماهنگی دستگاه‌های مربوطه با حضور بیش از 250 نفر از بانوان راهیافته به این مرحله تشکیل شد.
در هنگام ورود به شهر سمنان طی برگزاری این جشنواره، بنرهای تبلیغاتی این جشنواره خودنمایی می‌کند، این بنرها که نظر علاقه‌مندان به قرآن و دوستداران کلام وحی را به خود جلب می‌کند و از دیگر سو، نوعی دعوتنامه است تا آنها را به حضور در آیین افتتاحیه و اختتامیه و بعضا نیز تماشای مسابقات برای بانوان علاقه‌مند این شهر کویری دعوت کند.
هنگم نزدیک شدن به دانشگاه سمنان نیز بنرهای زرد رنگی قرار داده شده است که به‌خوبی علاقه‌مندان را برای حضور در این جشنواره کشوری دعوت می‌کند. در بدو ورود با آیین خوشامدگویی از متسابقین پذیرش می‌شد، قرار دادن طاق قرآن و عبور متسابقان از زیر آن و سپس حضور میزی که با روی گشاده به خوشامدگویی متسابقان می‌پردازد و از آنها مشخصات و رشته‌های راه‌یافته را می‌پرسند و در فرم‌هایی وارد می‌کردند.
طی آیین افتتاحیه و اختتامیه شاهد حضور نیروهای انسانی به منظور راهنمایی بهتر متسابقان و میهمانان مدعو برای نشستن بر روی صندلی‌هایشان بودند. هرچند گاهی از اوقات با لحنی که حکایت از خستگی و  به‌دور از یک محفل قرآنی بود، برخورد می‌شد. به عنوان مثال شاهد بودیم که خلاف عرف میزبانی از میهمان افراد را چندین بار از جایشان بلند می‌کنند و به جای دیگر راهنمایی می‌کردند. همچنین با قرار دادن جایگاه‌های مشخص برای مسئولان و یا میهمان آقا می‌توانستند از این بی‌نظمی جلوگیری کنند. شاید بهتر بود این نیروها با در اختیار داشتن کارت‌هایی از دیگر بانوان شرکت‌کننده در این مسابقات متمایز می‌شدند.
همچنین تأخیر در زمان برپایی آیین افتتاحیه و اختتامیه نیز گویا جزو ذاتی برنامه‌ها و آیین‌های قرآنی شده است و این آیین نیز از  آن بی‌بهره نبوده است و این دو آیین با تأخیری حدود سی دقیقه‌ای کار خودشان را آغاز کردند.
حضور کمرنگ خبرنگاران و رسانه‌های مکتوب و دیجیتال استانی در پوشش این برنامه هرچند در افتتاحیه شاهد حضور شبکه سیمای استانی و در روز اختتامیه نیز شاهد حضور برنامه رصد شبکه قرآن و معارف سیما و همچنین پخش زنده رادیو قرآن در آغازین ساعات این روز با مسئول روابط عمومی استان تهران بودیم، اما توقع می‌رفت تا این رویداد مهم قرآنی که از سوی مؤسسه مردمی بدون دریافت کوچکترین بودجه‌ای و با هماهنگی و حمایت‌های دستگاه‌های استانی انجام گرفت، از پوشش خوب رسانه‌ای برخوردار باشد به گونه‌ای که از این شهر شاهد حضور بیش از پیش مسئولان و همچنین شهروندان علاقه‌مند به قرآن باشیم، هرچند شاهد حضور استاندار و مسئولان ارشاد و آموزش و پرورش بودیم.
تزیین زیبا و در عین حال ساده سالن در هنگام اختتامیه و افتتاحیه به همراه گل‌آرایی زیبا و رحل قرآن نیز از نکات قوت این دوره از جشنواره جامعةالقرآن بود. شاید حضور دو قاری بین‌المللی حمیدرضا احمدی‌وفا و همچنین تجلیل از موسی معتمدی، رتبه نخست رشته حفظ در سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن به فروغ این محفل نورانی افزوده بود.
ارائه جدول زمان‌بندی حضور متسابقان در ساعت معین و روز مشخص برای رقابت در سالن مسابقات و همچنین وجود وسیله ایاب و ذهاب برای عزیمت متسابقان از محل اسکان به محل مسابقات و همچنین در حین تردد به مسجد دانشگاه و سلف غذاخوری نیز از جمله تدابیر مسئولان برای برپایی بهتر این مسابقات بود.
در خصوص قرعه انتخابی رشته حفظ نیز زمزمه‌هایی در میان برخی از شرکت‌کنندگان در خصوص قرعه‌های تکراری میان چند متسابق رشته حفظ و همچنین بعضا قرعه‌های برخی از متسابقان که همراه با سه سؤال بود، در حد آسان، متوسط، متوسط و برخی دیگر در حد دو سؤال سخت و یک سؤال آسان بود که شاید موجبات ناراحتی برخی از متسابقان و کارشناسان این عرصه را فراهم کرد.
تلطیف فضای مسابقه و رقابت با فرستادن صلوات از سوی اعضای داوران و همچنین بعضا از سوی متسابقان و همچنین همخوانی دیگر متسابقان و کاهش استرس و نگرانی متسابقان و آمادگی بهتر آنها از دیگر موارد مطلوب خودجوش بود که انجام گرفت.
حضور دو متسابق از استان کرمان و قزوین با فرزندان دختر و پسر حدود دو  تا سه‌ساله منظور محک زدن محفوظات و میزان آمادگی‌شان و همچنین قرار گرفتن فرزندشان در محیط قرآنی با وجود گرمای راه و سختی دوری از منزل و همچنین بانوی باردار طی این دوره از مسابقات حکایت از میزان علاقه‌مندی بانوان به تربیت قرآنی فرزندان و حضور آنها در محافل قرآنی دارد.
همچنین گنجاندن برنامه‌هایی چون موج آبی، سمنان گردی و شهمیرزاد و خرید از بازار و همچنین رشته‌های ورزشی چون والیبال و دارت و تنیس از جمله مواردی است که نشاط این محفل را دو چندان کرده است.
captcha