ارتباط مؤثر با مدارس؛ رمز استقبال مخاطبان از جشنواره رضوی
کد خبر: 3624193
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
در گفت‌وگو با کتابدار کتابخانه الغدیر خمینی‌شهر مطرح شد؛

ارتباط مؤثر با مدارس؛ رمز استقبال مخاطبان از جشنواره رضوی

گروه ادب: کتابدار کتابخانه الغدیر خمینی‌شهر با اشاره به استقبال خوب دانش‌آموزان این شهرستان از جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: ارتباط گرم این کتابخانه عمومی با مدارس شهرستان، دانش‌آموزان زیادی را به جشنواره کتابخوانی رضوی جذب کرده است.

پروین گودرزیان، کتابدار کتابخانه الغدیر خمینی‌شهر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره فعالیت‌های این کتابخانه با محوریت جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: از ابتدای اعلام فراخوان هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در کتابخانه‌های سراسر کشور در جلسه‌ای با حضور کتابداران، اقدامات قابل اجرا با موضوع جشنواره را در قالب چند برنامه کلی بررسی کردیم.

وی ادامه داد: منابع جشنواره با تأخیر به کتابخانه رسید، اما در این مدت با تکثیر نسخه‌های الکترونیک موجود روی سایت کتابخانه‌های عمومی، همگام با جشنواره کتابخوانی رضوی پیش رفته و با کمک کتابداران به اجرای برنامه‌های متنوع پرداختیم.

گودرزیان درباره این فعالیت‌ها، گفت: رایزنی با ۱۲ مدرسه، مهد کودک، پیش‌دبستانی‌ و مهد قرآنی و حضور کتابداران با هدف جمع‌خوانی و قصه‌گویی از کتاب «۱۰ قصه از امام رضا(ع)» برای کودکان، همچنین جلب همکاری مربیان در اجرای این حرکت فرهنگی، بخشی از فعالیت کتابخانه عمومی الغدیر خمینی‌شهر است که در کنار تبلیغات محیطی برای معرفی این جشنواره انجام شد.

این کتابدار با تقدیر از مدارس شهرستان خمینی‌شهر برای گسترش جشنواره رضوی، ادامه داد: پیش ‌از این به ‌واسطه برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان، ارتباطی مناسب با برخی از مدارس شهرستان ایجاد کرده و با حضور در زنگ پرورشی مدارس و جذب دانش‌آموزان از این ارتباط گرم برای گسترش جشنواره رضوی بهره بردیم.

گودرزیان با اشاره به تلاش این کتابخانه در جذب بیش از ۷۰۰ کودک به جشنواره کتابخوانی رضوی، افزود: یکی از روش‌های کتابخانه ما برای رشد تعداد شرکت‌کنندگان، جذب خانوادگی مراجعان کتابخانه است که بیشتر در بخش کودک اتفاق می‌افتد؛ به این ترتیب که از مادران عضو درخواست می‌کنیم با قصه‌گویی از منابع در جمع‌های خانوادگی، کودکان فامیل را به شرکت در جشنواره، ترغیب کنند.

وی با تأکید بر اهمیت ارتباط با مدارس برای توسعه کتابخوانی در جامعه، افزود: در مناسبت‌هایی مانند هفته حجاب، هفته کتاب و کتابخوانی و... با برگزاری نمایشگاه از مدارس برای حضور در کتابخانه دعوت کرده و با اختصاص سالن آمفی‌ تئاتر کتابخانه به برنامه‌های دانش‌آموزمحور، زمینه‌های حضور کودکان و نوجوانان در کتابخانه و عضویت آنان را فراهم می‌کنیم.

کتابدار کتابخانه الغدیر تصریح کرد: حضور مخاطب کودک و نوجوان در کتابخانه، بهانه آشنایی آنان با دنیای کتاب و کتابخوانی است، اما حفظ این ارتباط، مهم‌ترین بخش آن است که به واسطه جلسات قصه‌گویی و دورخوانی، همچنین مشارکت دانش‌آموزان در کارگاه‌ها و کلاس‌های فرهنگی ـ هنری کتابخانه میسر می‌شود.

وی با اشاره به تأثیر برنامه‌های فرهنگی مانند جشنواره کتابخوانی رضوی در رشد آمار اعضا و امانت کتاب، تصریح کرد: برنامه‌های فرهنگی مانند جشنواره کتابخوانی امام رضا(ع) و برگزاری کلاس‌های نقد کتاب، شاهنامه‌خوانی، با هم بخوانیم، پرورش و خلاقیت، داستان‌نویسی و ... از عواملی است که با ایجاد شور و هیجان، جایگاه کتابخانه عمومی در ذهن مخاطب را به عنوان مرکزی فرهنگی، تثبیت کرده و کودکان و نوجوانان را به حضور در این مراکز تشویق می‌کند.

این فعال عرصه نشر با بیان این مطلب ادامه داد: در دو سال اخیر به دلیل رشد فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه، ارتباط مؤثری با کودکان و نوجوانان برقرار کرده و موفق شدیم تعداد اعضا را به یک و نیم برابر و میزان امانت کتاب را به دو برابر ارتقاء دهیم.

وی درباره ارتباط کودکان با کتاب «۱۰ قصه از امام رضا(ع)» گفت: نثر روان و بیان ساده این کتاب، موجب شد بچه‌ها ارتباط خوبی با آن برقرار کنند. داستان‌های «سیب گاززده» و «با گنجشک چه گفت؟» برای بچه‌های کوچک‌تر بسیار مناسب و جذاب است و بچه‌های بزرگ‌تر نیز به قصه «یک درس تازه» علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

گودرزیان ادامه داد: تصاویر این کتاب، بسیار زیبا و ارزشمند است و در کنار شفافیت چاپ و کیفیت صفحات و خط مناسب، مجموعه‌ای لذت‌بخش برای مطالعه را در اختیار کودکان قرار داده و شور آنان برای شرکت در مسابقه کتابخوانی و نقاشی جشنواره رضوی را دوچندان می‌کند.

captcha