برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره ملی خوشنویسی رضوی
کد خبر: 3626374
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۸

برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره ملی خوشنویسی رضوی

گروه فرهنگی: مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی شامگاه چهارشنبه، یازدهم مردادماه در خرم‌آباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی به میزبانی استان لرستان شامگاه چهارشنبه، یازدهم مردادماه در بوستان ایران‌زمین منطقه گلدشت خرم‌آباد برگزار شد گه این مراسم با حضور پُرشور مردم خرم آباد همراه بود.
 تجلیل از پدر خوشنویسی شهرستان خرم‌آباد محمدصادق سیف و برگزیدگان جشنواره ملی خوشنویسی رضوی از دیگر قسمت‌های این برنامه بود.
در این مراسم از حسن درخشان، محمدصادق میرزایی، رسول میراحمدی، سیاوش رحمتی، اکبر خسروی، فریدون عالی‌پور،  علی‌فرج خسروی، حسن تهمتن به‌عنوان داوران این جشنواره و همچنین از سجاد همتی طراح پوستر جشنواره و اکبر حیدری به‌عنوان طراح تندیس و لوح تقدیر جشنواره ملی خوشنویسی رضوی تجلیل به‌عمل آمد.
سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا حنان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، کابلی، از اساتید ممتاز خوشنویسی کشور و همچنین اجرای تواشیح توسط گروه تواشیح نجم‌الهدی از دیگر بخش‌های این برنامه بود.
نگاهی اجمالی به ۱۱ دوره برگزاری جشنواره موضوعی امام رضا(ع) در لرستان
جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، همه‌ساله به‌مناسبت میلاد با سعادت حضرت امام علی ابن موسی الرضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) در دهه‌ کرامت، از یکم تا یازدهم ذیقعده برگزار می‌شود.
این جشنواره بین‌المللی، علاوه‌بر برخورداری از حمایت مراجع معظم تقلید و علما، از حمایت مصوبات قانونی اعم از مصوبه مجلس شورای اسلامی و مصوبه دولت نیز برخوردار است.
از اهداف برگزاری این جشنواره بین‌المللی که هر استان کشور نیز عهده‌دار یک بخش آن است می‌توان به گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ولایی مرتبط با سیره ائمه معصوم(ع) به‌ویژه حضرت رضا(ع)، شناسایی، معرفی و گرامی‌داشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان برتر آثار فاخر فرهنگی، ادبی و هنری مرتبط با فرهنگ رضوی و کمک به تولید و انتشار گسترده‌تر این آثار اشاره کرد.
برای یازدهمین سال متوالی استان لرستان طی مردادماه امسال هم‌زمان با دهه کرامت میزبان جشنواره موضوعی امام رضا(ع) است.
با اتمام مهلت ثبت‌نام و ارسال اثر به پانزدهمین جشنواره‌ی ملی خوشنویسی رضوی در استان لرستان، ٥٩٣ اثر از ٢٨١ هنرمند خوشنویس در سامانه‌ی الکترونیکی ثبت‌نام، بارگذاری گردیده که یک رکورد محسوب می‌شود.
بیشترین آثار ارسالی به جشنواره به ترتیب در بخش‌های خط نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث، نسخ و خط تحریری ثبت شده است.
بنا بر این گزارش، آیین اختتامیه و گشایش نمایشگاه آثار پانزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی استان لرستان، یازدهم مردادماه امسال با حضور برگزیدگان، اساتید برجسته خوشنویسی کشور و استان و مسئولان کشوری و استانی، در مجتمع فرهنگی هنری ارشاد شهرستان خرم‌آباد برگزار می‌شود.
همچنین، هشتمین سال برگزاری جشنواره ملی رضوی در استان لرستان اختصاص به تولیدات تلویزیونی رضوی داشت که با فراخوان جشنواره سراسری تولیدات تلویزیونی رضوی ۲۰ اثر به دبیرخانه جشنواره واقع در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان ارسال شد که از بین آن‌ها ١٠ تله فیلم به بخش پایانی راه یافتند.
ازجمله آثار راه یافته به بخش پایانی جشنواره می‎توان به «بیت هشتم» به کارگردانی حمید رضا عطارزاده، «صدای پای آب» به کارگردانی محمد حمزه‌ای، «چتری برای باران» به کارگردانی سالار حیدرنژاد، «سفر» به کارگردانی روح‌الله فخرو، «تبسم گرگ» به کارگردانی جواد علی‌زاده، «ژوان» به کارگردانی حسن نجفی، «صابر» به کارگردانی جهانبخش سلطانی، «آخرین خواب بارانی» به کارگردانی ابوالفضل عطار، «آن‌گاه خورشید خاموش می‌شود» به کارگردانی سید محمد سیف‌زاده و «بهمن‌شیر» به کارگردانی امیدرضا لوافی اشاره کرد.همچنین، جمال شورجه، سید رحیم حسینی و شهرام نجاریان وظیفه داوری آثار راه‌یافته به جشنواره را بر عهده داشتند.
استان لرستان از بخش‌های مختلف این جشنواره بین‌المللی در دو سال اول عهده‌دار بخش «آواها و نواها» با موضوع امام رضا(ع) بود که در سال سوم از آواها و نواها به نماهنگ رضوی تغییر داده شد و امسال نیز بخش تولیدات تلویزیونی رضوی به آن اضافه شده است و این هفتمین سال متوالی است که این استان میزبان جشنواره سراسری نماهنگ رضوی است.
استان لرستان در سال‌های ۸۵ تا ۸۷  میزبان جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی بود که در سال ۸۸ موضوع این جشنواره به نماهنگ رضوی تغییر یافت که این جشنواره برای اولین‌بار در دهه کرامت در خرم‌آباد برگزار شد. دومین جشنواره سراسری نماهنگ رضوی به میزبانی استان لرستان طی روزهای ۲۰ و ۲۱ مهرماه سال ۸۹ در خرم‌آباد برگزار شد.
به‌منظور برگزاری هرچه باشکوه‌تر این جشنواره کمیته‌هایی ازجمله اجرایی، مالی و پشتیبانی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، تشریفات، علمی مشورتی و کمیته برنامه‌های افتتاحیه و اختتامیه در استان لرستان تشکیل شد.
در سومین جشنواره سراسری نماهنگ رضوی که ۱۳ و ۱۴ مهرماه سال ۹۰ در خرم‌آباد برگزار شد، در مجموع ۹۰ نماهنگ و فیلم‌نامه از استان‌های مختلف کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۳۰ نماهنگ به مرحله پایانی راه یافتند.
در سومین جشنواره نماهنگ رضوی استان لرستان، هنرمندانی از استان‌های تهران، قم، خراسان رضوی، مرکزی، همدان، بوشهر، مازندران، خوزستان، قزوین، اصفهان، فارس، آذربایجان غربی، یزد و لرستان حضور داشتند.
همچنین، چهارمین جشنواره نماهنگ رضوی طی روزهای ۲۶ و ۲۷ شهریورماه ۹۱ در مرکز استان لرستان برگزار شد که در این جشنواره ۵۰ نماهنگ برگزیده از هنرمندان سراسر کشور با موضوع امام رضا(ع) به قضاوت داوران گذاشته شد و از بین آثار ارائه شده به این جشنواره سه نماهنگ برتر انتخاب شدند.
آثار راه یافته به چهارمین جشنواره نماهنگ رضوی شامل پرواز، پشیمان، یا امام رضا(ع)، لالایی، ضامن مادرم، زائر، کوچه‌های خراسان، گنبدطلا، در یک قدمی، آفتاب حسن، آفرینش، صدای بال یک پروانه، این دفعه تو ضامنم شو، امام رضا(ع)، حاجت، برای یک لحظه، زیارت، در همین نزدیکی، اشکته، فرصت، لحظه با شکوه، پرواز فرشته، هدیه، دلدار، یا عالم و یا قائم، از فرش تا عرش، غریب آشنا ، به‌سوی روشنایی، هوای بارانی، زائر امام رضا(ع)، راه بی پایان، امید، رازها، پرواز از غریب و رهایی بودند.
پنجمین جشنواره نماهنگ رضوی در سال ۹۲ در تاریخ‌های ۲۰ و ۲۱ شهریورماه با اهداف اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و مذهبی مرتبط با سیره ائمه معصوم(ع) به‌ویژه امام رضا(ع)، گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی ـ هنری در زمینه سیره، شخصیت و معارف امام رضا(ع) و کمک به انتشار گسترده‌تر این آثار برگزار شد.
موضوعات جشنواره پنجم نیز مانند جشنواره‌های قبلی ساخت نماهنگ درباره فرهنگ و سیره منور رضوی، حضرت معصومه(س) و حضرت شاه‌چراغ(ع) را با موضوعاتی همچون زیارت (آداب و فرهنگ زیارت)، حرم مطهر رضوی و آثار و ابنیه‌ها و امامزادگان، وقف، فرهنگ وقف، یاران و اصحاب حضرت امام رضا(ع)، جلوه‌های مشهدالرضا(ع)، زائران و مجاوران، شفایافتگان، شیفتگان و دلدادگان حضرت و جلوه‌های فرهنگ رضوی در خارج از کشور اعلام شده بود.
استان لرستان در ششمین جشنواره نماهنگ رضوی که در تاریخ‌های ۱۲ و ۱۳ شهریور سال ۹۳برگزار شد، با فراخوان جشنواره، بیش‌از ۵۰ نماهنگ و فیلمنامه از استان‌های تهران، قم، خراسان رضوی، مرکزی، همدان، بوشهر، مازندران، خوزستان، قزوین، اصفهان، فارس، آذربایجان غربی، زنجان، گیلان‌، یزد و لرستان به دبیرخانه جشنواره نماهنگ رضوی در لرستان ارسال شد.
‌از مجموع آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره نماهنگ رضوی در لرستان، ۱۵ نماهنگ به بخش مسابقه جشنواره سراسری نماهنگ رضوی راه یافت.
«امام رضا(ع) سلام» اثر حاتم معصومی از استان زنجان، «بوی بهشت» اثر مرضیه عبدشاهی از استان لرستان، «پرواز» اثر جمیل عامل صادقی از استان خراسان رضوی، «تا آفتاب» اثر حسن پوراسماعیلی از استان تهران، «تابوت خالی» اثر لیلا نباتی از استان لرستان و «حریم عشق» اثر مژگان روشن‌زاده از استان لرستان از نماهنگ‌های راه‌یافته به بخش مسابقه این جشنواره سراسری بودند.
همچنین، نماهنگ «اندر عزای رضا» از حسن حشمتی از خراسان رضوی، «راضی به رضا» اثر آتوسا رحمتی از استان لرستان، «زائران بهار» از سعید همتی‌وند از استان خراسان رضوی، «سفر به صبح» اثر الهه گل‌محمدی از استان گیلان، «عاشقان را یافتم» اثر رحیم‌اله علی‌زاده از استان خراسان رضوی، «عطر بهشت» اثر مهدی سر گلزایی از استان خراسان رضوی، «گل نور» اثر مهدی سرگلزایی از استان خراسان رضوی، «نشان غریب» اثر بتول بیرانوند از استان لرستان و «نور» کار مشترک امین اناری و مصطفی داوطلب از استان لرستان از دیگر نماهنگ‌های راه یافته به بخش مسابقه ششمین جشنواره سراسری نماهنگ رضوی بودند.
هفتمین دوره برگزاری جشنواره سراسری رضوی نیز با موضوع تولیدات تلویزیونی و نماهنگ رضوی برگزار شد که طی آن ۳۴ اثر شامل ۹ تله فیلم و ۲۵ نماهنگ با موضوع زیارت امام رضا(ع) به رقابت پرداختند.
هشتمین جشنواره سراسری نماهنگ رضوی نیز از ۱۳ تا ۱۵ مردادماه سال گذشته با رقابت ۱۰ تله‌فیلم در خرم‌آباد برگزار شد و امسال نیز هم‌زمان با دهه کرامت استان لرستان میزبان پانزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی خواهد بود.دو دوره این جشنواره در استان لرستان نیز به بخش آواها و نواهای رضوی اختصاص داشته است.
captcha