سیاست بین‌المللی را باید از امام رضا(ع) آموخت
کد خبر: 3626554
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷

سیاست بین‌المللی را باید از امام رضا(ع) آموخت

گروه فرهنگی: تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این سخن امام خمینی(ره) که آستان قدس رضوی مرکز کشور است، بیان کرد: شاید فلسفه این سخن امام(ره) این باشد که همه کشور نگاه‌شان به امام رضا(ع) این معلم بزرگ باشد تا عدالت، سیاست‌ورزی، ارتباطات بین‌المللی را از این بزرگوار بیاموزیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، امشب، 12 مردادماه در اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) که در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای خراسان رضوی برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت و  ولادت امام رضا(ع)، با اشاره به واژه «کرامت»، بیان کرد: برخی کرامت را بخشش معنا کردند، برخی کرامت را بخشش قبل از سوال و برخی عزت نفس و کرامت را روح و روان انسان می‌دانند؛ در فرهنگ قرآنی و دینی ما یک بخش از کرامت انسان، کرامت ذاتی‌ است که همه انسان‌ها از آن برخوردار هستند اما کرامت اکتسابی فقط در پرتو ارتباط با وحی نصیب انسان خواهد شد.
انسانیت در پرتو ارتباط با قرآن شکل می‌گیرد
حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به آیات ابتدایی سوره «الرحمن»، ادامه داد: انسانیت انسان در پرتو ارتباط با قرآن کریم و رسول کریم شکل می‌گیرد  و جز از این راه به مقام جانشینی الهی نمی‌رسد.
تولیت آستان قدس رضوی با توضیح این مطلب که کرامت و خلافت انسان دارای مراتب است، اضافه کرد: کسب این مراتب به میزان ارتباط با خداوند است که انسان از طرف او جانشینی دارد و این ارتباط هرچه بیشتر شود، انسان بیشتر از مراتب خلافت بهره می‌برد.
آشناکردن مردم با قرآن، هدف امام رضا(ع) از گفت‌وگو با نمایندگان ادیان و مذاهب
وی آشناکردن پیروان ادیان و مذاهب مختلف به قرآن و توحید را دلیل گفت‌وگوی امام رضا(ع) با نمایندگان ادیان و مذاهب دانست و در همین راستا، ادامه داد: انسان برای مصون‌ ماندن از تهدیدی که عقل، درک و احساس او را از بین می‌برد باید در حصن حصین توحید قرار گیرد همان‌گونه که امام رضا(ع) در بدو ورود به نیشابور «لا اله الا الله» را حصن حصین خداوند دانستند.
حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه آزادی انسان در پرتو عبودیت و بندگی که امام رضا(ع) به ما آموخت، محقق می‌شود، اظهار کرد: حقیقت انسان طبق بیان امام صادق(ع)، رسیدن به مقام ربانی است که پس از رسیدن به این مقام فکر و اندیشه انسان آزاد می‌شود، روابطش با خود، با دیگران، با خداوند و با هستی تنظیم می‌شود و در نتیجه رسیدن به این مقام ربانی و توحیدی، سیاست، اقتصاد، مدنیت و تمامی شئون اجتماعی شکل می‌گیرد.
تولیت آستان قدس رضوی عقلانیت، معنویت، اخلاق و عدالت اجتماعی را براساس سخن امام باقر(ع) زیربنای آرمان‌شهر و مدینه فاضله برشمرد و بیان کرد: این همان شهر سالم و مدینه فاضله‌ای است که امام رضا(ع) در بیانات‌شان در عیون اخبارالرضا(ع) به ما وعده دادند.
وی در رابطه با جایگاه جشنواره امام رضا(ع) در آشناسازی مردم دنیا با فرهنگ رضوی، عنوان کرد: این حرکت نمادین بدون تردید نمادی از توجه به فرهیختگان و اندیشه‌ورزانی است که محور اندیشه‌شان را امام رضا(ع) قرار دهند و بدانند که جامعه در پرتو آموزه‌های امام رضا(ع) اصلاح خواهد شد.
حجت‌الاسلام رئیسی با ابراز این مطلب که امام رضا(ع) آمده است تا راهنمای بشریت باشد، اضافه کرد: زندگی ایشان برای ما هدایت‌گر است و قبر نورانی‌ حضرت نیز ما را به خوبی‌ها امر و از زشتی‌ها نهی می‌کند و این یعنی همان نظام‌سازی قرآنی که براساس چهار اصل اقامه نماز، پرداخت ذکات، امر به معروف و نهی از منکر استوار است، یعنی همان اصولی که ما در زیارت امام رضا(ع) به آن‌ها شهادت می‌دهیم.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این سخن امام خمینی(ره) که آستان قدس رضوی مرکز کشور است، بیان کرد: شاید فلسفه این سخن امام(ره) این باشد که همه کشور نگاهشان به امام رضا(ع) این معلم بزرگ باشد تا عدالت، سیاست‌ورزی، ارتباطات بین‌المللی را بیاموزیم.
 حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر این مطلب که نظام اسلامی پرچمدار دفاع از آزادی و کرامت انسان، یعنی فرهنگ رضوی است، ادامه داد: ما امروز پرچم‌دار این فرهنگ هستیم و می‌گوییم استکبار جهانی باید کرامت مردم فلسطین، آزادی، کرامت و حق رای مردم یمن و ... را به رسمیت بشناسد؛ ما امروز همه عالم را به آموختن کرامت در مکتب امام رضا(ع) دعوت می‌کنیم همان مکتبی که امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر می‌فرماید؛ «باهمه مردم برخورد یکسان و همراه با مهربانی، دوستی و با کرامتی داشته باش».
captcha