چرا زیارت اهل‌بیت(ع) از نماز، حج و خدمت به خلق بهتر است
کد خبر: 3631499
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
پناهیان عنوان کرد:

چرا زیارت اهل‌بیت(ع) از نماز، حج و خدمت به خلق بهتر است

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام پناهیان با اظهار این مطلب که احترام و‌ محبت به اهل‌بیت(ع) از خدمت به مردم نیز بهتر است، ادامه داد: کمک به مستمندان، بیماران و ... نیز باید انجام شود و‌ جز برنامه‌های زندگی باشد اما نمی‌شود گفت جایگزین زیارت، روضه و ... هستند، چراکه احترام به امام رضا(ع)‌ و‌هر قطره اشک در روضه، قطره‌ای از دریای ظهور خواهد شد که موجش، ریشه ظلم را از بین می‌برد و ‌تمام بشریت را آزاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علی‌رضا پناهیان، کارشناس دینی رسانه ملی عصر روز گذشته، ۲۵ مردادماه در مراسم ویژه روز زیارتی امام رضا(ع) که در صحن جامع رضوی برگزار شد، به بیان دلایل قرآنی نجات‌‌بخش‌ بودن احترام و‌ محبت به معصومان(ع) پرداخت.
حجت‌الاسلام ‌پناهیان با اشاره به آیه «... إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ...، خوبی‌ها بدی‌ها را از میان می‌برد»(هود/114) بیان کرد: این یک اصل مقبول و‌ معقول برای همه انسان‌هاست که کار خوب، اثر کار بد را از بین می‌برد و گاهی بیش از عذرخواهی موثر است، همچنان که در روایت فرموده‌اند اگر کسی بتواند بلافاصله پس از گناه دو‌ رکعت نماز بخواند در از بین‌ بردن گناه و آثار آن بسیار موثر است.
احترام و محبت به اهل‌بیت(ع) ریشه گناه را از بین می‌برد
وی با بیان اینکه در بین کارهای خوب، محبت به اهل‌بیت(ع)، تواضع در مقابل ایشان و ‌اعتراف به برتری خدادادی آنان قوی‌ترین تأثیر را در از بین بردن آثار گناه دارد، ادامه داد: این کار نه تنها آثار گناهان را از بین می‌برد بلکه ریشه گناهان را نابود می‌کند.
این کارشناس دینی با بیان علت تأثیر قوی محبت به اهل‌بیت(ع) در از بین بردن گناهان، توضیح داد: دلیل این ارزش احترام به اهل‌بیت(ع)، مشکل بودن این کار است چراکه ابلیس پس از شش هزار سال عبادت و رسیدن به مقام سخن گفتن با خداوند، نتوانست در برابر ولی خدا تواضع کند.
وی در همین راستا اضافه کرد: این یعنی بعد از شش هزار سال عبادت هم معلوم نیست چقدر باطن انسان پاک است ولی احترام به ولی خدا نشان‌دهنده باطن پاک اوست.
حجت‌الاسلام پناهیان در همین راستا با اشاره به لزوم تعیین موضع با خوبان و بدان در سوره مبارکه حمد، اظهار کرد: قسمت اول سوره حمد درباره خداست، قسمت دوم درباره خوبی‌ها و قسمت سوم درباره خوبان عالم است که در آن به خداوند عرض می‌کنیم خدایا ما را به راه کسانی که به آن‌ها نعمت دادی ببر و‌ نمی‌گوییم آن نعمت‌ها را به من هم بده و این یعنی همان تواضع برای اولیای خدا.
چرا عده کمی به حضرت نوح ایمان آوردند؟
وی در همین موضوع با اشاره به آیاتی از قرآن درباره علت ایمان‌ نیاوردن بسیاری از مردم پس از ۹۵۰ سال پیامبری حضرت نوح(ع) بیان کرد: دلیل اینکه افراد کمی به ایشان ایمان آوردند سخنی بود که بعضی مردم در آن زمان می‌گفتند «... يُرِيدُ أَنْ يَتَفَضَّلَ عَلَيْكُمْ ...، می‌خواهد بر شما برتری جوید»(مومنون/24) یعنی این افراد وقتی پیامبر خدا می‌گفت تقوا پیشه کنید و‌ از من اطاعت کنید، نمی‌توانستند تحمل کنند‌‌ که کسی بر آنان برتری و ریاست پیدا کند.
این کارشناس دینی با اشاره به آیه «... مَا هَذَا إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ ...، اين [مرد] جز بشری چون شما نیست»مومنون/24) به بیان علت اطاعت نکردن کافران از پیامبران پرداخت و‌ توضیح داد: این افراد نمی‌توانستند تحمل کنند که از پیامبران اطاعت شود اما از پست‌ترین افراد اطاعت می‌کردند هم‌‌چنان که عبدالله بن عمر گفت من هنوز نمی‌دانم علی بن ابی طالب می‌تواند خلیفه باشد یا نه و در طول ‌پنج سال بیعت نکرد اما وقتی حجاج بن یوسف به عنوان والی مدینه وارد شهر شد، همین شخص نیمه‌شب با پای حجاج بیعت کرد که مبادا بدون امام باشد و به مرگ جاهلیت بمیرد!
حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه چنین افرادی آزاده نیستند و از افراد جنایت‌کار اطاعت می‌کنند، درباره داعش افزود: داعشی‌ها شیعیان را به دلیل اطاعت از چهارده معصوم(ع) که مردم به پاکی و‌ علم‌شان اعتماد داشتند و دارند، قتل عام می‌کنند در حالی که خودشان از اراذل و جنایت کاران اطاعت می‌کنند.
وی در همین راستا اضافه کرد: یکی از تکفیری‌ها که قصد انفجار انتحاری داشت را دستگیر کردند و‌ وقتی از او در باره علت کارش پرسیدند گفته بود من باید این کار را بکنم تا به بهشت بروم؛ وقتی فرمانده‌اش که فرد شراب‌خوار و ‌گناه‌ کاری بود را نشانش دادند گفته بود فرمانده من دیگر نیازی به عبادت و‌ کار خوب ندارد، چون ۱۵ نفر شیعه را کشته، من باید این کار را بکنم تا به بهشت بروم.
چرا احترام و محبت به اهل‌بیت(ع) از نماز، حج و خدمت بهتر است
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به از بین رفتن عبادت و‌ نماز شش هزار ساله شیطان بعد از احترام‌ نکردن در مقابل حضرت آدم(ع) بیان کرد: همان‌گونه که احترام به اهل‌بیت(ع) در از بین‌ بردن گناهان تاثیر قوی‌تری از نماز دارد، بر حج نیز برتری دارد، به گونه‌ای که امام باقر(ع) فرمودند: حج با دیدار و ‌کمک به امام کامل می‌شود.
حجت‌الاسلام پناهیان با اظهار این مطلب که احترام و محبت به اهل‌بیت(ع) از خدمت به مردم نیز بهتر است، ادامه داد: کمک به مستمندان، بیماران و ... نیز باید انجام شود و جز برنامه‌های زندگی باشد، اما نمی‌شود گفت جایگزین زیارت، روضه و ... هستند، چراکه احترام به امام رضا(ع)‌و‌ هر قطره اشک در روضه، قطره‌ای از دریای ظهور خواهد شد که موجش ریشه ظلم را از بین می‌برد و ‌تمام بشریت را آزاد می‌کند.
وی افزود: به همین دلیل حضور در حرم امام رضا(ع) و ‌زیارت بزرگ‌ترین خدمت به خلق است، همان‌طور که پس از ظهور امام زمان(عج) معلوم می‌شود که راهپیمایی ۲۰ میلیونی اربعین و این زیارت‌ها چقدر در ظهور تأثیر داشته ‌‌است.
کارشناس دینی رسانه ملی در پایان با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره) بیان کرد: حضرت امام فرمودند:« پاداش‌هایی که ائمه هدی از روز اول برای قطره اشک روضه بیان کردند نقشه بوده تا اسلام با همین گریه‌ها قدرت پیدا کند و‌ بشریت نجات یابد».
captcha