به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، محمدکاظم دبیری، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد، افزود: یکی از اصلیترین اهداف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است که در این راستا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد نیز به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، برنامههای مختلفی را مدنظر دارد.
وی اضافه کرد: کارگروه تخصصی مطالعه و فرهنگ کتابخوانی مشهد با همکاری و همفکری کارشناسان و اصحاب این حوزه، با تشکیل ٧ کمیته «فناوری اطلاعات و رسانه» ، «چاپ و نشر»، «کتابخانههای عمومی»، «خانواده»، «نظام آموزشی»، «جامعه و دولت»، قصد در اجرای برنامهها و سیاستهایی برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی دارد که هر کدام از این کمیتهها به شکل کاملا تخصصی بر روی موضوعات محوله با همکاری اساتید خبره این حوزه، تحقیقات و پژوهشهای گستردهای را انجام داده و راهکارهای مناسب را ارائه میکنند.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد با اشاره به سندهای ملی و بالادستی که بر ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه تاکید دارند، اظهار کرد: هدف اصلی بومیسازی این اسناد در سطح شهر مشهد است تا موجبات توسعه فرهنگی جامعه را فراهم آوریم.
وی با بیان اینکه در اولین گام برای توسعه کتابخوانی باید آسیبها ، تهدیدها و در کنار آن فرصتها و ظرفیتهای مؤثر بر عدم تمایل جامعه به کتاب مورد بررسی قرار گیرد، افزود: نکته مهم در این حوزه، عدم انسگرفتن کودکان جامعه ما با کتاب و مطالعه است که از همان سنین پایین در خانواده چیز زیادی از کتابخوانی و مطالعه در خانواده نمیبینند و از این رو ارزش زیادی برای مطالعه کردن قائل نیستند.
دبیری با تاکید بر اینکه مادران و زنان جامعه ما از تأثیرگذارترین افراد در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی هستند، افزود: به تایید تمامی کارشناسان حوزه علوم تربیتی و روانشناسی، مادران مهمترین افراد در تأثیرگذاری و نهادینهکردن مسائل مختلف در ذهن کودکان هستند، پس در حوزه مطالعه هم اگر برنامه مدونی برای ارتباط بیشتر میان مادران و کتاب و کتابخوانی ایجاد شود، قطعا تاثیرات خوبی در نسلهای بعدی جامعه ما میگذارد.
وی همچنین به ٥ هزار مؤسسه و مرکز فرهنگی و هنری، قرآنی ، سینمایی، آموزشی فعال در شهر مشهد اشاره کرد و گفت: این تعداد مؤسسه یکی از بهترین موقعیتها و ظرفیتها برای اجرای برنامههای مختلف فرهنگی میباشند که مهمترین این برنامهها در دوره فعلی، تخصصی کردن این مؤسسات و ابلاغ مأموریتهای ویژه در مسیر ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است که میتوان از ظرفیت مدیران و کارشناسان این مؤسسات در این راستای بهرهمند شد.