آیا برای یک بچه مسلمان ایرانی لباس مناسب داریم
کد خبر: 3633614
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
پدرام پاسخ داد:

آیا برای یک بچه مسلمان ایرانی لباس مناسب داریم

گروه جامعه: عضو هیئت مدیریه انجمن طراحان لباس و پارچه ایران با اشاره به فاصله ما با تولید لباس کودک بر اساس استانداردهای جهانی، گفت: پس از کسب این استاندارها تازه می‌رسیم به مرحله‌ای که باید این استانداردها بر اساس فرهنگ بومی‌سازی شوند.

مینو پدرام، عضو هیئت مدیریه انجمن طراحان لباس و پارچه ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح روند تحول لباس کودک و نوجوان در ایران پرداخت و عنوان کرد: اگر تحول را از نظر کمی و کیفی مد نظر قرار دهیم تولید لباس کودک نسبت به سال‌های گذشته تغییرات زیادی داشته و رو به پیشرفت بوده است. اما هنوز با استاندارهایی که باید در این زمینه رعایت شود، فاصله داریم.

وی با اشاره به تفاوت‌های لباس کودک و بزرگسال، گفت: لباس کودک در دنیا با لباس بزرگسال از نظر تقسیم‌ بندی گروه سنی، روانشناختی، جنس به کار رفته، رنگ و ترکیب رنگ و ... با لباس بزرگ سال متفاوت است.

تحول ناشی از کپی‌برداری از لباس‌های کودک خارجی

این استاد طراحی و دوخت دانشگاه الزهراء ادامه داد: تحولی که در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم شاید بیشتر به خاطر کپی‌برداری بخش صنعت ما از لباس‌های کودک خارجی باشد. اگر چه این مسئله نکات مثبتی در پی داشته و صنعت‌گران ما کارهایشان را با کپی‌بردار بهبود بخشیده‌اند اما نباید فراموش کنیم که هنوز با یک معضل بزرگ در حوزه لباس کودک مواجه هستیم و طراحان و تولید کنندگان ما حوزه لباس کودک را به خوبی نمی‌شناسند.

وی تصریح کرد: شناخت طراحان و تولید‌کنندگان ما از حوزه لباس کودک هنوز به حدی نیست که خودمان بتوانیم طراحی، الگوسازی و دوخت مستقل داشته و محصولات را وارد بازار کنیم که مدعی باشیم ساختار آن صد درصد ایرانی است.

پدرام در پاسخ به این سؤال که آیا سن توجه به مد در جامعه ما کاهش یافته است؟ بله؛ وجود شبکه‌های مجازی، رسانه‌ها، فیلم‌ها و ... که در معرض دید بچه‌ها است موجب توجه بیشتر و زودتر به مد شده است اما هنوز فرهنگ سازی درست در خصوص اینکه مد و لباس کودک متفاوت است را نداریم.

وی افزود: در کشور ما برای لباس کودک در فصل‌های مختلف نقش مایه‌هایی در نظر گرفته می‌شود و تصاویری بر روی لباس چاپ می‌شود ولی همین تصاویر را بر روی لباس بزرگ‌سال هم چاپ می‌کنند در حالی که کار طراحی و تولید لباس برای کودک کاری متفاوت است.

پدرام که سال‌ها در زمینه طراحی لباس کودک در دانشگاه‌ها تدریس کرده است در پاسخ به این سؤال که طراحی لباس کودک با بزرگسال چه تفاوتی دارد؟ گفت: وقتی می‌خواهیم برای بزرگسالان لباس طراحی کنیم ممکن است کلکسیونی را در نظر بگیریم و اینکه چه رنگ‌ها و طراح‌هایی مد فصل یا سال خواهد بود. مسائلی مانند کوتاه، بلند، تنگ، گشاد و ... مد را هم در نظر می‌گیریم اما در لباس کودک فرم آناتومی کودک در گروه‌های سنی متفاوت است و به شدت بحث روانشناسی در این مسئله تأثیرگذار است.

فاصله ما با تولید لباس کودک بر اساس استانداردهای جهانی

وی ادامه داد: متأسفانه در کشور ما آنچه از مد برای لباس کودک بیشتر می‌بینیم نقش‌های کارتونی و ... با رنگ‌های خاص بر روی لباس است، اما الیاف به کار رفته در لباس کودک به دلیل تماس مستقیم با بدن کودک مسئله مهمی است که به صورت تخصصی باید به آن توجه کرد که این اتفاق صورت نمی‌گیرد. البته تاحدودی به صورت کورکورانه و کپی‌برداری یا کسب اطلاعات ناقص از خارج، تولید‌کنندگان دست به تولید محصولات بهتری می‌زنند ولی هنوز کاملاً به حیطه لباس کودک از نظر استاندارد طراحی، الگوسازی، آناتومی بدن، روانشناسی و مسائل دخیل در لباس کودک مسلط نیستیم و به استاندارد‌های جهانی نرسیده‌ایم؛ و تازه پس از طی کردن این مرحله است که باید برویم به سراغ بومی‌سازی کردن این استاندارد‌ها.

آیا برای یک بچه مسلمان ایرانی لباس مناسب فرهنگ دینی و ملی داریم؟

پدرام در پاسخ به این سؤال که فرهنگ در طراحی لباس برای کودکان چه نقشی دارد؟ آیا ما برای یک بچه مسلمان ایرانی لباس مناسب فرهنگ دینی و ملی داریم؟ گفت: برای خردسالان یا کودکان بحث پوشش از نظر شرعی مطرح نیست ولی از نظر فرهنگی صد درصد باید لباس‌هایی طراحی و تولید شود که بچه‌ها از همان سنین کودکی آموزش ببیند که چگونه درست لباس بپوشند، زیبایی شناسی در رنگ‌ها برای هر گروه سنی درست انتخاب شود، نقش‌هایی که بر روی لباس وجود دارد و ... نیز منطبق با فرهنگ کشورمان باشد.

وی تصریح کرد: باید آموزش‌های بیشتری از همه جهات به مردم از نظر بسترسازی فرهنگی برای مصرف کالاهای ایرانی ارائه شود. طراحان و تولید کنندگان نیز باید از نظر سطح کیفی محصولات خود را در حد برندهای جهانی ارتقا داده بومی‌سازی کنند و ما امیدواریم با برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره لباس کودک و نوجوان بتوانیم به استانداردهای لازم نزدیک شویم.

برندپوشی عادت بچه‌ها می‌شود

این طراح لباس که سال‌ها با تولید‌کنندگان مختلف در عرصه طراحی لباس کار کرده است در پاسخ به این سؤال که آیا از بچه‌ای که از بچگی عادت می‌کند برند خارجی بپوشد، در بزرگسالی می‌توان انتظار داشت لباس منطبق با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی برتن کند؟ گفت: مسلماً برندپوشی خارجی عادت می‌شود و در ذهن کودک جای می‌گیرد که برندها بهتر از محصولات داخی هستند و این تولید‌کنندگان ما هستند که باید جایگزین مناسب برای این برندها در کشور ایجاد و اعتماد به کالای ایرانی را افزایش دهند.

وقتی در حوزه لباس کودک نمی‌توان برندها را حذف کرد

وی با اشاره به اینکه صد درصد موافق حذف برندهای خارجی نیست، گفت: باید برای رقابت، برندها وجود داشته باشند و البته ما هنوز در همه حوزه‌ها نمی‌توانیم همه چیز را به حد کفایت از نظر کمیت و کیفیت در بازار داخلی تولید کنیم و اگر برندهای خارجی را حذف کنیم خلاء محصول به وجود می‌آید چرا که هنوز جایگزین برای این محصولات نداریم. محصولات ما حتی از نظر تیراژ هم نمی‌تواند تکاپوی نیاز جامعه باشد.

پدرام تصریح کرد: البته باید این فرهنگ‌سازی صورت گیرد که نیاز ما را اول باید کالای ایرانی با کیفیت مناسب و طراحی ایرانی تأمین کند و اگر کالای ایرانی نبود به سراغ برندهای خارجی برویم.

وی در پاسخ به این سؤال که چه قدر زمان می‌برد به جایگاهی برسیم که حداقل طراحی و تولید خودمان را در حوزه لباس کودک در کنار واردات داشته باشیم؟ گفت: هر چه جلوتر می‌رویم سرعت کار بیشتر می‌‌شود و به وضوح می‌بینیم که در عصه تولید لباس‌های زنانه و مردانه تولید داخلی سریع‌تر در حال رشد است برای بچه‌ها هم اکنون کارهای خوبی در حال انجام است اما کافی نیست و امیدواریم تا چند سال آینده حرف برای گفتن در این حوزه هم داشته باشیم.

captcha