قزاقستان بازاری مطلوب برای تحقق اشتغال و رونق تولید خراسان رضوی است
کد خبر: 3634044
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
استاندار خراسان رضوی:

قزاقستان بازاری مطلوب برای تحقق اشتغال و رونق تولید خراسان رضوی است

استاندار خراسان رضوی، در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان که با حضور سفیر ایران در قزاقستان برگزار شد، گفت: با توجه به هدف گذاری امسال مبنی بر توسعه اشتغال و تولید در استان، توسعه صادرات از طریق شناخت لازم از بازارهای هدف و ساماندهی تولیدات متناسب با آن ضروری بوده و بازار کشور قزاقستان در این زمینه هدف است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی،‌ به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی رضا رشیدیان در این جلسه که با حضور سفیر ایران در قزاقستان برگزار شد؛ گفت: با توجه به هدف گذاری امسال مبنی بر توسعه اشتغال و تولید در استان، توسعه صادرات از طریق شناخت لازم از بازارهای هدف و ساماندهی تولیدات متناسب با آن ضروری بوده و بازار کشور قزاقستان در این زمینه هدف است.
وی اظهار کرد: در سالهای اخیر در خراسان رضوی همکاری بین دولت و بخش خصوصی رو به رشد بوده و ما از ظرفیت های بخش خصوصی بهره فراوانی برده ایم.
استاندار خراسان رضوی بیان کرد: در حوزه توسعه صادرات به کشورهای هدف، بویژه قزاقستان با توجه به ظرفیت هایی که در این کشور وجود دارد و مبتنی بر سند توسعه صادرات استان، حفظ بازار کالایی موجود و توسعه صادرات در کالاهای جدید در آن کشورها، مورد توجه قرار گرفته است.
رشیدیان با اشاره به مشکلاتی که بازرگانان خراسان رضوی در تعامل با کشور قزاقستان دارند، افزود: در حوزه صدور ویزا و پرواز مستقیم بین مشهد و قزاقستان، امیدواریم با همتی که از سوی سفارت ایران در آن کشور وجود دارد، شرکت های هواپیمایی ما نسبت به راه اندازی این پرواز اقدام کنند تا این بخش تاثیر خود را در حوزه تعاملات بین خراسان رضوی و قزاقستان داشته باشد.
وی گفت: با اعلام مسئولان، این آمادگی وجود دارد که از ظرفیت ویزای فرودگاهی در فرودگاه مشهد برای تردد مسافر در مسیر مشهد - قزاقستان برای شرکت های هواپیمایی ایرانی که حاضر به راه اندازی این پرواز باشند، استفاده کنند.
استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: یکی از شرکت های هواپیمایی قزاقستان ظرفیت چند برابری نسبت به شرکت ماهان را وارد حوزه پرواز به تهران کرده که امیدواریم بتوانیم از ظرفیت شرکت های هواپیمایی ایرانی نیز در این بخش بهره بگیریم.
رشیدیان اظهار کرد: بازار کشور قزاقستان رو به تحول است و برای همین موضوع، در هدفگذاری خود با حفظ بازار برخی کالاها، باید صادرات برخی کالاهای جدید را نیز ایجاد نمود.
وی ادامه داد: با شناختی که از بازار قزاقستان وجود دارد و مرکز مطالعات اتاق بازرگانی ایران نیز نتایج مطالعات خود را در این زمینه ارائه کرده، ضروری است برای برگزاری نمایشگاه کالای خراسان رضوی در قزاقستان حتما مطالعات مذکور مورد توجه قرار گیرد تا در عمل اجرایی شده و شاهد ساماندهی شرکت های متناسب با نیاز بازار در قزاقستان باشیم.
استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: باید در نمایشگاه اختصاصی کالای خراسان رضوی در قزاقستان، کلیه بخش های مختلف گردشگری، کشاورزی، شرکت های دانش بنیان، صنعت و معدن نسبت به این مهم توجه داشته باشند و متفاوت تر از سال گذشته و متناسب با بازار هدف و توجه به مساله برند سازی و معرفی برندها در این نمایشگاه حضور یابند.
رشیدیان یکی از نقاط قوت و امیدوار کننده دولت دوازدهم را شکل گیری معاونت اقتصادی در وزارت خارجه و معاونت های منطقه ای تابعه آن دانست که امید است از این ظرفیت در گسترش ظرفیت دیپلماسی کشور برای توسعه روابط تجاری و تعاملات اقتصادی بهره گرفته شود.
وی خاطر نشان کرد: در زمان تغییر و تحول در پایتخت قزاقستان مربوط به دو دهه قبل نتوانستیم از این فرصت برای شرکت های بازرگانی خود بهره بگیریم لذا با توجه به گستردگی سرزمینی قزاقستان و ظرفیت های بازار آن، شرکت های بازرگانی خراسان رضوی می توانند نسبت به این موضوع امیدوار باشند.
استاندار خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد که مشکلات بخش های حمل و نقل، مسائل بانکی و حمایت هایی که باید برای بازرگانان خراسانی به وجود آید در گفت و گوهای بین مدیران استانی و سفیر و سایر مسئولان در کشور قزاقستان برطرف شود.
سفیر ایران در قزاقستان نیز گفت: راه اندازی پرواز بین مشهد - شیم کنت (مرکز استان قزاقستان جنوبی) به نحوی که توجیه اقتصادی داشته باشد، در توسعه صادرات و جذب گردشگر مفید است.
مجتبی دمیرچی لو چهارشنبه شب در نشست کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی افزود: منطقه جنوبی قزاقستان به دلیل تراکم بالای جمعیتی، بهترین منطقه برای سرمایه گذاری اقتصادی ایران و خراسان رضوی است که مرکز توزیع کالا در منطقه بویژه برای کشورهای ازبکستان و قرقیزستان نیز به شمار می رود.
وی گفت: یکی از سیاست های دولت قزاقستان، انتقال جمعیت از جنوب و غرب به مناطق شمالی است که پیش بینی می شود در 25 سال آینده همچنان تراکم جمعیتی در جنوب قزاقستان بیشتر شود، لذا باید سیاست های ما در این منطقه برای 25 سال آینده طراحی شود.
سفیر ایران در قزاقستان اظهار کرد: از همان ابتدای ایجاد روابط بین ایران با آسیای مرکزی بویژه قزاقستان، منطقه خراسان جایگاه و اهمیت خاصی داشته و در سالهای اخیر نیز خراسان رضوی به این حوزه ورود کرده و می تواند از ظرفیتهای خود در این عرصه بهره گرفته و این جایگاه را ارتقا دهد.
دمیرچی لو افزود: یکی از ویژگی های بارز روابط بین ایران و قزاقستان، روابط متعادل و بدون تنش است که در آینده به توسعه روابط بویژه در حوزه اقتصادی کمک خواهد کرد.
وی اظهار کرد: قزاقستان اقتصاد بزرگ منطقه آسیای مرکزی است و پنجاه و یکمین اقتصاد بزرگ دنیا با 200 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی و دارای 80 درصد دی جی پی آسیای مرکزی است، این کشور موفق شده در سال گذشته قریب به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کند.
وی بیان کرد: قزاقستان در چشم انداز توسعه خود در سال 2050 قرار است تبدیل به سی امین اقتصاد دنیا شود، این در حالی است که با سقوط قیمت نفت، وضعیت اقتصادی این کشور از سال 2014 با رشد کمی مواجه شده به طوری که تولید ناخالص داخلی آن از 220 به 180 میلیارد دلار کاهش یافته اما در 6 ماهه سال 2017 این روند کاهشی به یکباره با تغییر سیاست ها مثبت شد.
سفیر ایران در قزاقستان گفت: 70 درصد درآمدهای ارزی قزاقستان از محل صادرات نفت است و کاهش قیمت های جهانی نفت، به آن کشور شوک وارد کرد که باید اقتصاد خود را متنوع کند، لذا سه هدفگذاری عمده داشت که شامل تبدیل کشور از اقتصاد مبتنی بر فروش مواد خام به تولید محصولات به ارزش افزوده بیشتر، توسعه محصولات پتروشیمی و سایر فرآورده های نفتی، توجه به فرآوری فلزات رنگی، تغییر رویکرد صادرات غلات به صادرات دیگر محصولات کشاورزی که ارزش افزوده بالا داشته باشد، می شود.
وی با اشاره به حضور رقبای جدید برای ایران در برقراری روابط اقتصادی با قزاقستان گفت: در چند ماه اخیر روابط ازبکستان با قزاقستان بسیار بهبود یافته و فضای بسته بین آنها باز شده است، از سوی دیگر کشورهای عربی بویژه امارات متحده عربی سرمایه گذاری های متعددی در این کشور کرده اند.
سفیر ایران در قزاقستان گفت: برای صدور کالا به قزاقستان که پل ارتباطی تجاری ایران با روسیه است، باید مدنظر داشته باشیم که قزاقستان پل ارتباطی با چین برای صادرات و واردات کالاست.
وی سفر استاندار خراسان رضوی طی 45 روز آینده به قزاقستان را یک فرصت دانست و گفت: در این فاصله باید بر مواردی که در دست اجراست و مواردی که بنا به اجرا داریم، مروری داشته باشیم تا در سفر راه حلی برای مشکلات یا تعریف پروژه ها و کارهای جدید داشته باشیم.
وی همچنین توسعه کشت فراسرزمینی در قزاقستان را بدون برنامه و شناخت از وضعیت قوانین مالکیت زمین در آن منطقه را موجب بروز برخی مشکلات دانست.
captcha