موانع موجود در ازدواج جوانان؛ زنگ خطری برای جامعه/ سلامت معنوی را جدی بگیریم
کد خبر: 3641006
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۹

موانع موجود در ازدواج جوانان؛ زنگ خطری برای جامعه/ سلامت معنوی را جدی بگیریم

گروه اجتماعی: استادیار دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به تأخیر در سن ازدواج که تجرد تحمیلی را به همراه دارد، عنوان کرد: موانع موجود بر سر راه ازدواج جوانان، زنگ خطر در فضای اجتماعی و خانواده محسوب می‌شود که سلامت معنوی، بهداشت روحی و فرهنگی جوانان را در دراز مدت به خطر می‌اندازد.

سید محسن اصغری نکاح، استادیار دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: مسؤلان در خصوص فرهنگ‌سازی ازدواج آسان دغدغه و اتفاق نظر ندارند ولی باید با جدیت پیگیر این امرخداپسندانه باشند.
اصغری نکاح با اشاره به موانع ازدواج جوانان عنوان کرد: علاوه بر زمینه‌های اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی، تحصیلات طولانی مدت، تجملات، دیرتر به استقلال رسیدن جوانان، نحوه آموزش مهارت‌های اجتماعی به فرزندان نیز امر ازدواج را با مشکلاتی مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه جوانان برای تشکیل خانواده، علاوه بر اینکه باید به بلوغ جنسی برسند،بلوغ هیجانی، اجتماعی و مسؤلیت‌پذیری را نیز باید کسب کنند، عنوان کرد: بلوغ هیجانی و اجتماعی باعث می‌شود تا یک شخصیت پخته و آماده برای اداره خانواده ایجاد شود.
اصغری نکاح در خصوص لزوم حمایت‌های نهادها و سازمان‌ها از ازدواج جوانان، اظهار کرد: جوانان برای تشکیل خانواده نیاز به حمایت نهادهای دولتی و غیر دولتی دارند که از جمله این حمایت‌ها می‌توان به ایجاد فرصت‌های شغلی و مسکن اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه انسان‌ها باید بر خدا توکل کرده و او را روزی‌رسان بدانند، گفت: به جز توکل بر خدا و حمایت مسئولان، خانواده‌ها نیز باید متعهدانه و مسئولانه زمینه ازدواج آسان جوانان را فراهم کنند.
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به تأخیر در سن ازدواج که تجرد تحمیلی را به همراه دارد، عنوان کرد: موانع موجود بر سر راه ازدواج جوانان، زنگ خطر در فضای اجتماعی و خانواده محسوب می‌شود که سلامت معنوی، بهداشت روحی و فرهنگی جوانان را در دراز مدت به خطر می‌اندازد، ولی متأسفانه گوش‌های شنوایی برای شنیدن این موضوعات وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه جوانان در مرحله تعامل و شناخت قبل از ازدواج باید با طمانینه و صرف زمان کافی، تصمیم گیری کنند، گفت: ازدواج آسان به معنای ساده برگزار کردن مراسم عقد و عروسی و سخت نگرفتن جهیزیه و مهریه است که می‌توان به جای اینکه هزینه‌ها صرف تجمل و تفاخر شود، جهت ایجاد کار، حمایت از جوانان و در حقیقت صرف پویایی اجتماعی ـ فرهنگی و اقتصادی فرد، خانواده و جامعه شود.
وی گفت: زندگی حضرت زهرا (س) نمونه فرهنگ اسلامی است، اما متأسفانه در جامعه امروز بالعکس عمل می‌شود.
وی با اشاره به تأثیرات مثبت فرهنگ‌سازی در زمینه ازدواج آسان، عنوان کرد: رهبری درخصوص فرهنگ سازی مهریه در ازدواج، جوانان با مهریه بالاتر از ۱۴سکه را عقد نمی‌کنند.
وی همچنین به فعالیت‌های نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد جهت فرهنگ‌سازی ازدواج آسان، آگاهی دادن به دانشجویان و ایجاد حساسیت آفرینی برای ازدواج مناسب نیز اشاره کرد و گفت: این گونه برنامه‌های فرهنگی باید در سطوح گسترده‌تری صورت گیرد تا از اثربخشی کافی برخوردار باشد.
اصغری نکاح به نقش رسانه‌ها برای ترویج این امر مهم با ایجاد محتوی آموزشی فیلم و سریال در صدا و سیما اشاره کرد و افزود: هنرمندان می‌توانند الگو بسیار خوبی برای جوانان قرار گیرند تا فرهنگ ازدواج آسان در بین جامعه رواج پیدا کند.
وی در پایان گفت: یکی از مصدایق آیه «تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوَی» خیرینی هستند که در امر ازدواج آسان کمک حال جوانان هستند و امید است که این امر خداپسندانه روز به روز در جامعه بروز و ظهوری بیشتری داشته باشد.
captcha