بزرگداشت قاری مصری با حضور دخترش
کد خبر: 3642231
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷

بزرگداشت قاری مصری با حضور دخترش

گروه بین‌الملل: مراسم بزرگداشت مرحوم شیخ «محمود خلیل حصری»، قاری سرشناس و نامدار مصری، در شهرک «6 اکتوبر» استان «جیزه» این کشور برگزار شد.

جشن میلاد صدسالگی شیخ حصری در قاهرهبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری الاهرام، این مراسم روز گذشته(24 شهریورماه) به همت انجمن خدمات دینی و اجتماعی «حصری» و با مشارکت وزیر اوقاف مصر و جمعی از علمای الازهر و به مناسبت یکصدمین زادروز مرحوم شیخ محمود خلیل حصری برگزار شد.

در این مراسم همچنین، با هدف گرامیداشت نام و یاد این قاری سرشناس مصری، موزه‌ای از کلکسیون و آثار شخصی شیخ حصری در شهرک 6 اکتبر افتتاح شد.

یاسمین حصری، دختر این قاری بزرگ مصری و رئیس شورای اداری انجمن خدمات دینی و اجتماعی «حصری» با اشاره به افتتاح موزه‌ای از کلکسیون، وسایل و آثار شخصی شیخ حصری در کنار مسجد وی در شهرک 6 اکتوبر، هدف از افتتاح این موزه را تکریم جایگاه وی به عنوان نخستین فردی که اقدام به ضبط قرآن با صوت خود در جهان کرده است، دانست.

وی با بیان این که رادیو قرآن مصر با تلاوت مرحوم حصری افتتاح شد، گفت: مرحوم حصری نخستین فردی بود که به نیرنگ صهیونیست‌ها برای تحریف قرآن کریم پی برد و همچنین، نخستین مصری بود که تلاوت زیبای او با بلندگو در حرم مکی و مسجد النبی پیچید و از سوی بسیاری از رهبران جهان به عنوان یک فرد ارزشمند دینی تجلیل شد.

یاسمین حصری در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به نقش و خدمات اجتماعی و انسانی انجمن حصری به خانواده‌های نیازمند در مصر گفت: این انجمن از طریق شعب خود در قاهره و دیگر استان‌های مصر در زمینه ارائه کمک‌های مالی ماهیانه و خدمت رایگان پزشکی و بهداشتی به خانواده‌های نیازمند فعالیت می‌کند و هم‌اکنون درصدد تأسیس مرکز نگهداری سالمندان است.

در این مراسم همچنین از شماری از حافظان قرآن کریم تجلیل و جلسه ختم قرآن و سمیناری با حضور جمعی از علمای دینی برگزار شد.

بزرگداشت قاری مصری با حضور دخترش در قاهره + عکس
یاسمین الحصری

یادآور می‌شود، شیخ محمود خلیل حصری در  17 سپتامبر سال 1917 میلادی که مصادف با فردا، 26 شهریورماه است، در روستای «شبرا النمله» از توابع شهر «طنطا» در استان «الغربیه» مصر متولد شد. پدرش او را در حالی که 4 سال داشت به مکتب‌خانه فرستاد تا قرآن را حفظ کند و شیخ توانست در هشت سالگی کل قرآن را حفظ کند.

مرحوم حصری از جمله کسانی بود که درخواست تأسیس اتحادیه قاریان قرآن کریم برای توجه به منافع قراء و تأمین زندگی با کرامت برای آن‌ها و همچنین راه‌اندازی مکتب‌خانه‌های آموزش حفظ قرآن کریم را مطرح کرد. وی به فرمان رئیس‌جمهور مصر وقت به‌عنوان شیخ القراء این کشور تعیین شد.

شیخ محمود خلیل حصری در سال 1938 میلادی ازدواج کرد و سرانجام در 24 نوامبر سال 1980 پس از نماز مغرب و عشا دیده از جهان فرو بست. آخرین قرائت این قاری نامدار مصری در جوار خانه خدا در مکه مکرمه و مسجدالنبی(ص) در مدینه منوره بود/.
 

captcha