اهدای بیش از 20 نسخه قرآن خطی نفیس به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
کد خبر: 3642745
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳

اهدای بیش از 20 نسخه قرآن خطی نفیس به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

گروه فرهنگی: بیش از 20 نسخه قرآن خطی نفیس به گنجینه قرآن‌های خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی افزوده شده است که بیشتر این قرآن‌ها از قدمت بالایی برخوردار هستند و خط و تذهیب هنرمندانه و ویژگی‌های هنری ارزشمندی دارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، سیدمحمدرضا فاضل هاشمی، کارشناس مسئول اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس‌ رضوی، با بیان اینکه قرآن‌ها و جزوات قرآنی بی‌مانندی در گنجینه کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، افزود: برخی از این نفایس توسط خوش‌نویسان، هنرمندان مشهور کتابت و تذهیب شده‌ است که قدمت زیادی داشته و از شاهکارهای هنر اسلامی به شمار می‌روند. از این مجموعه بیش از 20 نسخه تنها طی چند ماه اخیر به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شده است که بیشتر این قرآن‌ها قدمت بالا و ویژگی‌های هنری ارزشمندی دارند.
فاضل هاشمی ابتدا به جزوه قرآنی ارزشمندی که توسط یکی از واقفان خیراندیش اهدا شده است اشاره کرد و گفت: این جزوه دارای منتخبی از سوره‌های قرآن، از آیه 56 سوره یوسف تا آیه 39 سورۀ فتح بوده و به خط نسخ 8 سطری و 9 سطری بر کاغذ نخودی، در 24 برگ 10 در 5/16 سانتی‌متری کتابت شده است.
وی در بیان ویژگی‌های دیگر این جزوه قرآنی، افزود: اسامی سوره‌ها، به سرخی و شنگرف بوده، فواصل آیات دارای دوایر شنگرفی، جدول‌کشی صفحات به شنگرف و جلد آن تیماج مشکی است.
فاضل هاشمی به یک نسخه قرآن کامل، اهدایی بتول کاروان اشاره و تصریح کرد: این قرآن در قرن یازدهم به خط نسخ، 15 سطری در 233 برگ بر کاغذ نخودی آهار مهره کتابت شده است که دو صفحه اول آن ترجمه به فارسی، به خط نستعلیق به سرخی و شنگرف نوشته شده است. اسامی سوره‌ها به شنگرف، فواصل آیات دارای دوایر شنگرفی، در حاشیه آن نشانه‌ها به شنگرف، صفحه برگ آخر کسرنویسی با خط و کاغذ مغایر انجام شده و جلد آن، تیماج عنابی ضربی با نقش ترنج و سرترنج است.
کارشناس نسخ قرآنی آستان قدس رضوی اضافه کرد: قرآن دیگری به کتابت قرن یازدهم توسط آمال صراف در فروردینماه سال 1396 اهدا شد.
فاضل هاشمی به قرآن نفیسی به قدمت قرن سیزدهم اشاره کرد و گفت: این نسخه که اهدایی رحیم‌خان مقصودلو است، یک قرآن کامل مترجم است که در شعبان 1200 هجری قمری کتابت شده و دو صفحه اول آن مذهب منقش است. در این نسخه قرآنی، خط خود متنِ قرآن نسخ بوده، اسامی سوره‌ها به خط ثلث و به شنگرف، و خط ترجمه آن، نستعلیق است. در اوراق قرآن نیز حواشی وجود دارد که نکات تفسیری ارزشمندی در آن دیده می‌شود.
فاضل هاشمی از قرآن نفیس اهدایی دیگری از عبدالله غمامی نام برد و اضافه کرد: کتابت این اثر ارزشمند به خط نسخ 12 سطری بر کاغذ نخودی آهارمهره، به قلم محمدامین بن الله‌وردی طالقانی است که در جمادی‌الثانی 1227 هجری قمری کتابت شده است و دو صفحه اول دارای سرلوح با کتیبه صدر و ذیل، مذهب و منقش، با حاشیه گل و برگ الوان است.
کارشناس مسئول اداره مخطوطات ادامه داد: اسامی سوره‌های این قرآن به خط ثلث و شنگرف بوده و فواصل آیات با گوی زرین مزین شده است. جدول‌کشی صفحات به تحریر مشکی و زر و شنگرف، صفحات آن کمندکشی و در پشت برگ اول، وقف‌نامه نسخه که در قرن سیزدهم وقف شده، ملاحظه می‌شود.
فاضل هاشمی یادآور شد: در حال حاضر بیش از 23 هزار جلد نسخه قرآن اعم از قرآن‌‌های نفیس خطی، جزوات قرآنی و قرآن‌های فاخرِ چاپ سنگی در گنجینه قرآن‌های خطی آستان قدس رضوی نگهداری می‌‌شود که از این میان، قرآن‌های منسوب به ائمه(ع) که بر پوست آهو و به خط کوفی اولیه نگاشته شده‌اند، مهم‌ترین و ارزشمندترین آثار قرآنی این مجموعه بی‌نظیر به شمار می‌روند.
captcha