بهره گرفتن از جوانان در تدوین آئین‌نامه مسابقات قرآن
کد خبر: 3643545
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
حسینی‌نژاد:

بهره گرفتن از جوانان در تدوین آئین‌نامه مسابقات قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: دارنده رتبه عالی چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در رشته قرائت، درخصوص تغییر آئین‌نامه مسابقات قرآن، اظهار کرد: خوب است که برای نوشتن و تغییرات مورد نیاز آئین‌نامه مسابقات، از نیروهای جوان که در حوزه‌های مختلف قرآنی، به‌رغم جوانی از تخصص برخوردار هستند نیز بهره گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از خراسان رضوی، امید حسینی‌نژاد، دارنده رتبه عالی چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در رشته قرائت، در نشست نقد و بررسی چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه با محوریت بررسی وضعیت متسابقان خراسان رضوی که یکشنبه، ۲۶ شهریورماه به میزبانی ایکنای خراسان رضوی برگزار شد، نکته قوت رقابت‌های قرآنی امسال را اعلام زودتر قرعه‌ها دانست.
وی در تکمیل این مطلب اضافه کرد: ویژگی مثبت و نکته قوت مسابقات امسال، این بود که قرعه‌ها را زودتر اعلام کردند و این مسئله بر کاهش استرس در زمان مسابقات، تأثیر بسزایی گذاشت.
حسینی‌نژاد با تاکید بر ضرورت برگزاری کلاس‌های آمادگی قبل از مسابقات برای شرکت‌کنندگان در مرحله کشوری، بیان کرد: ضروری است طی سال، از اساتید و داوران مختلف استفاده شود و با دعوت آن‌ها به مشهد، شرکت‌کنندگان با آئین‌نامه و بایدها و نبایدهای مسابقات بیشتر آشنا شوند، حتی اهمیت این موضوع برای نمایندگان استان تا حدی بود که من هم این مسئله را پیگیری و مطالبه کردم، البته به نتیجه خاصی نرسید.
وی با تأکید بر لزوم برنامه‌ای مداوم در طی سال برای آمادگی بیشتر قرآنیان، اذعان کرد: اوقاف که هزینه‌های بسیاری را صرف می‌کند، شایسته است برای این موضوع هم برنامه‌ریزی کند و مثلا طی سال، چندین مرتبه از اساتید و داوران، برای تقویت قرآنیان دعوت کند که ما حتی به برگزاری جلسات قبل از مسابقات هم راضی شدیم، اما تحقق پیدا نکرد.
وضعیت کمی و کیفی تغذیه، مناسب نبود
وی ضمن بیان ضرورت توجه به کیفیت شرایط محل اسکان، تغذیه مناسب و ... برای متسابقان در طول رقابت‌ها، ابراز کرد: امسال وضعیت غذای هتل، از جهت کمی و کیفی مناسب نبود و به همین جهت تعدادی از متسابقان برای برخی وعده‌ها از غذای هتل استفاده نکردند؛ در حالی که تغذیه مناسب قاری، برای ارائه یک تلاوت خوب بر کسی پوشیده نیست.
مهم‌ترین مشکل فضای قرآنی؛ متخصص‌نبودن مسئولان قرآنی
حسینی‌نژاد با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل جامعه قرآنی،‌ متخصص نبودن مسئولان قرآنی کشور است، اذعان کرد: مسئولان مرتبط با فضای قرآنی، تنها کارشان این است که دغدغه‌های بچه‌ها را بشنوند، وقتی مسئول ما تخصص نداشته و با ضوابط آشنا نباشد، چطور مهم‌ترین مسائل قاریان را می‌داند؟!
وی در ادامه عنوان کرد: مسئولان قرآنی برای رخداد مهم مشهد 2017 چه کار کردند؟! مسئولان برای فینالیست‌های ما چه کردند؟! در حالی که می‌شد از این فرصت‌ها برای معرفی وضعیت قرآنی مشهد به بهترین شکل بهره گرفت.
حسینی‌نژاد افزود: متأسفانه از برخی ارگان‌ها که انتظار داریم، کار قرآنی صورت نمی‌گیرد و نیاز است جلسات نقد و بررسی با حضور ارشاد، اوقاف، صداوسیما و ... برگزار شود تا حرف‌های قاریان را در این خصوص بشنوند.
وی اضافه کرد: علاوه بر بحث تخصص مسئولان که مطرح شد، اساتید ما نیز در حوزه لحن، به جز افراد معدود، از تغییرات جدید در این حوزه خبر ندارند و از جدیدترین تخصص‌ها دور هستند، چون لحن را تجربی یاد گرفته‌اند.
بهره‌گیری از تخصص نیروهای جوان در تدوین آئین‌نامه مسابقات
حسینی‌نژاد درخصوص تغییر آئین‌نامه مسابقات نیز، اظهار کرد: خوب است که برای نوشتن و تغییرات مورد نیاز آئین‌نامه، از نیروهای جوان نیز بهره گرفته شود؛ جوانانی که در حوزه‌های مختلف قرآنی، به‌رغم جوانی از تخصص برخوردار هستند.
وی با تأکید بر اینکه باید اختلافات مبنایی درست شود؛ اذعان کرد: اختلاف هست اما باید مبناها نیز مشخص باشد تا در زمان رقابت‌ها که قاری استرس هم دارد، شوک‌زده نشود و در لحظه، متحیر نماند که باید به لحن توجه کند یا تلفظ درست حروف و یا سایر موارد و با فشار ذهنی مواجه شود.
دارنده رتبه عالی چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در رشته قرائت، ادامه داد: در آن لحظات که قاری با اضطراب زیادی روبه‌رو است، انتظار خلاقیت و ابداع هم از وی وجود دارد اما وقتی اعمال سلیقه باشد، خلاقیت از بین می‌رود.
وی با عنوان این مطلب که در مسابقات امسال، فرصت نقد از وضعیت رقابت‌ها را مطرح کردند، گفت: چند ناظر برای رصد مسابقات آوردند و از شرکت‌کنندگان خواستند تا ضعف‌ها را بیان کنند که موضوع مهم کیفیت غذا و تأثیر آن بر وضعیت جسمانی قاری و تلاوتش مطرح شد و خوشبختانه روزهای آخر، وضعیت کمی بهتر شد.
لزوم ارتباط قرآنیان برای انتقال تجربیات
این قاری قرآن کریم با بیان اینکه در مسابقات، استفاده از تجربیات دیگران بسیار مؤثر است، ادامه داد: خوب است قاریان، دورهمی‌هایی داشته باشند تا طی تعامل با هم، به تقویت دانش قرآنی بپردازند و از تجربیات یکدیگر بهره گیرند که این دوستی‌ها، در انتقال تجربیات و تقویت روحیه مؤثر است.
دارنده رتبه عالی چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در رشته قرائت، با اشاره به دغدغه خود برای مسابقات سال آینده، عنوان کرد: مسابقات امسال، روحیه‌ای به من داد تا با قدرت بیشتری برای سال بعد تلاش و تمرین کنم و بیشترین دغدغه من برای سال آینده است.
captcha