چهارمین یادواره ملی «لشگر فرشتگان» برگزار شد/تقدیر از خانواده 40 شهید مدافع حرم
کد خبر: 3644665
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳

چهارمین یادواره ملی «لشگر فرشتگان» برگزار شد/تقدیر از خانواده 40 شهید مدافع حرم

گروه فرهنگی: چهارمین یادواره ملی «لشگر فرشتگان» با محوریت بزرگداشت بانوان انقلابی و تقدیر از خانواده‌های چهل شهید مدافع حرم با حضور سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، چهارمین یادواره ملی «لشگر فرشتگان» با محوریت بزرگداشت بانوان انقلابی و تقدیر از خانواده‌های چهل شهید مدافع حرم با حضور سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد.
حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، در ابتدا مراسم، با اشاره به این حدیث از پیامبر(ص) که فرمودند: «برای حسین حرارتی در دل‌ها است که هیچگاه سرد نمی‌شود»؛ ماه محرم و صفر، عزاداری‌ها و عرض ارادت‌ها به امام حسین(ع) را جلوه‌هایی از حرارت دل‌های مومنان نسبت به ایشان دانست و خطاب به دانش‌آموزان، ابراز کرد: کاری که شما امروز انجام دادید و این همایش را برگزار کردید، یکی از تابلوهای عرض ارادت به امام حسین(ع) است چراکه شما با این کار عاشوراییان زمان را گرامی داشتید.
حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد با بیان اینکه حضرت زینب(س) یکی از تابلوهای عاشورا هستند که هر قدر به ایشان نگاه شود درس‌ها و سرمشق‌های فراوانی برای انسان دارند، اضافه کرد: ما عزت، اقتدار، سربلندی و ارزش‌های‌مان را مدیون شهیدان عزیز هستیم اما خانواده شهیدان نیز تابلویی از عظمت حضرت زینب(س) بودند؛ چراکه همانند حضرت زنیب(س) با اینکه پدر، مادر و فرزندان‌شان شهید شدند، هیچ‌گاه همراهی با امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را ترک نکردند، لحظه به لحظه در میدان دفاع از ولایت، حمایت از رزمندگان، سرپرستی کاروان عاشورا و ... حضور داشتند.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به ورود کاروان کربلا به شهر شام و خارجی‌ خوانده‌شدن ایشان از سوی مردم و اهانت به ایشان پس از واقعه عاشورا، اضافه کرد: با اینکه جنایت‌ها و اهانت‌های بسیاری نسبت به آنان شد اما شهیدان مدافع حرم اجازه ندادند حتی یک آجر از حرم حضرت زینب(س) کم شود؛ این‌ها شیعیان مخلص و اردتمندان به تمام معنای اهل بیت(ع) هستند و درسی زیبا و جلوه دیگری از تابلوی با عظمت زینب کبرا(س) را به نمایش گذاشتند.
وی در همین راستا افزود: برخی از شهدای مدافع حرم با این که برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) رفته بودند اما نتوانستند حرم ایشان را زیارت کنند.
حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد در پایان، ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم، ابراز کرد: خوشا به حال شما که توفیق پیدا کردید ادب و حق‌شناسی نسبت به شهیدان مدافع حرم که شاگردان عاشورایی عصر حاضر هستند را به جا آورید؛ به ویژه تیپ فاطمیون که در کشور مهاجر و غریب بودند و بار دیگر لباس هجرت و غربت به تن کردند اما هیچ‌گاه لباس حمایت از اهل بیت(ع) را کنار نگذاشتند.
وی همچنین خطاب به دانش‌آموزان برگزارکننده این مراسم، عنوان کرد: به امید خدا تا عمر دارید در مسیر فرهنگ شهادت و امامت، خدمت‌گزار و مؤثر باشید، پرچم عطرآگین محبت به اهل بیت(ع) و خدمت به شهیدان مدافع حرم نسل به نسل منتقل شود، شیعیان با محبت اهل بیت(ع) و فرهنگ شهادت منتظر امام زمان(عج) باشند و بتوانیم زیر پرچم ولایت با فرهنگ شهادت برای نابودی استکبار جهانی گام برداریم.
علیرضا صبوری، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سلمان مشهد که سخنران بعدی مراسم بود، شجاعت، رشادت و شهادت‌طلبی شهیدان مدافع حرم را برگرفته از نهضت امام حسین(ع) دانست و خطاب به مادران شهید، ابراز کرد: امروز فرزندان رشید شما مادران بزرگوار با روحیه دلاورمردانه، مخلص و بسیجی‌وار در میدان جنگ حق علیه باطل حاضر شدند؛ آنها نیز رهروان امام حسین(ع) هستند این راه ادامه خواهد داشت همچنان که امام خمینی(ره) فرمود: «تا شرک و کفر هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم.»
صبوری با اشاره به سخنانی از رهبر معظم انقلاب در رابطه با ویژگی‌های شهیدان مدافع حرم، بیان کرد: دفاع از حرم اهل بیت(ع)، شهادت در غربت و مبارزه با دشمنی که اگر با او رو به رو نمی‌شدند باید در داخل کشور مقابلش می‌ایستادیم، از ویژگی‌هایی بود که رهبر معظم انقلاب برای شهیدان مدافع حرم بر شمردند.
صبوری خطاب به دانش‌آموزان حاضر در مراسم، با بیان این مطلب که وظیفه شما به عنوان مجاهدان سنگر علم و دانش و رهروان شهیدانی که تا آخرین قطره خون جنگیدند، این است که شجاعانه و جهادگونه بجنگید، ادامه داد: تغییر سبک زندگی در جامعه ما باعث آسیب‌ها و آفت‌های اجتماعی شده و وظیفه شما دانش آموزان که می‌خواهید رهرو راه شهیدان باشید این است که در عرصه جنگ نرم با هرچه درتوان دارید به میدان بیایید، شجاعانه دفاع کنید و اجازه ندهید کوچکترین انحرافی در اسلام و فرهنگ ما اتفاق بیفتد.
مریم ملکی، معاون خواهران دفتر مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان نیز با ابراز این مطلب که ما خاک پای مادران شهیدان را سرمه چشمان‌مان می‌کنیم، در رابطه با نقش مهم بانوان در دفاع مقدس به خوانش سخنان رهبر معظم انقلاب در این باره پرداخت.
ملکی با اشاره به طرح «هم‌کلاسی آسمانی»، درباره ایده اجرای طرح «لشگر فرشتگان» افزود: «لشگر فرشتگان» ادامه طرح «هم‌کلاسی آسمانی» و از ابتکارات ویژه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور بود تا دانش‌آموزان با خانواده شهیدان دانش‌آموز آشنا شوند، شهیدپژوهشی کنند و از این ظرفیت عظیم که از منظرهای مختلف قابل بررسی است بهره ببرند.
وی در همین راستا اضافه کرد: من از سال 1387 باتوجه به اهمیت دختران به عنوان قشری که جایگاه تربیتی دارند و قرار است نسلی تربیت کنند که تجلی ایثار و شهادت باشند، به این نتیجه رسیدم که طرح «زن مجاهد مسلمان» را کلید بزنیم که در آن به ابعاد مجاهدت‌های یک زن مسلمان از جمله دختری، همسری، مادری و نقش اجتماعی زن مسلمان پرداخته ‌شود؛ این طرح می‌خواهد بگوید کسی که امام حسین(ع) را تربیت کرد حضرت زهرا(س) بود که هم مادر و هم همسری ارزشمند بود و نقش تربیت کننده ویژه‌ای داشت.
ملکی با اشاره به آغاز طرح «لشگر فرشتگان» از سال 1391 و برگزاری 80 یادواره، ادامه داد: نقشه راه ما بیانات رهبر معظم انقلاب به کنگره هفت هزار زن شهید کشور است که در بخشی از آن فرمودند: «زن در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی و در تعریف غالباً غربی، به مثابه‌ موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه‌داری جدید است، معرفی می‌شد. شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است. زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و درعین حال، در متن و مرکز بود. ...»(رهبر معظم انقلاب/16/12/1391)
وی خطاب به دختران حاضر، ابراز کرد: شما امروز تاریخ‌ساز و تمدن‌ساز هستید و امیدوارم بتوانید پیام این همایش را مانند همیشه به بهترین شکل به دوستان، نزدیکان و نسل آینده منتقل کنید.
نقش بانوان در پیشبرد نهضت اسلام
در بخش بعدی برنامه، حامد علامتی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با اشاره به نقش قابل توجه بانوان در پیشبرد نهضت اسلام، ابراز کرد: از بعثت تا غدیر، پیشبرد نهضت اسلامی با زنانی همچون حضرت خدیجه(س)، حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س)،حضرت ام کلثوم(س) و ... اتفاق افتاده و بدون حضور ایشان نهضت ناقص و ابتر می‌ماند.
علامتی با اظهار این مطلب که اگر نقش مادران، همسران و دختران شهیدان از خود آنان بیشتر نباشد کمتر نیست، اضافه کرد: «لشگر فرشتگان» می‌خواهد از این نقش مهم غبارروبی کند و آن را در هر سال با ایده‌های نو و بیش از گذشته بنمایاند؛ «لشگر فرشتگان» باید به جریانی ناب تبدیل شود، گنج‌های پنهان زندگی زنان پیش از انقلاب و پس از انقلاب را استخراج کند و در بسته‌های جذاب و هنرمندانه به نسل امروز تقدیم کند.
وی درهمین راستا اضافه کرد: «لشگر فرشتگان» باید محتوای ناب جنبش دانش‌آموزی در مقاومت زنان و دختران خوزستان، کرمانشاه، ایلام و آذربایجان غربی را جستجو کند و ره‌توشه حرکت به سوی آینده خود را از صبوری مادران و همسران شهیدان، جانبازان و ایثارگران در هشت سال دفاع مقدس تا امروز برداشت کند.
علامتی با تأکید بر اینکه «لشگر فرشتگان» باید به جریانی مداوم و پایدار تبدیل شود، افزود: باید در کنار احیای نام مجاهدان دفاع مقدس، مادران همسران و دختران شهیدان مدافع حرم، زیبایی‌های مقاومت و ایثار از نگاه مادران و دختران و همسرانی به نظاره بشیند که از نسل سوم انقلاب هستند.
دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با بیان اینکه در همه کشورهای اسلامی ازجمله ایران، سوریه، عراق، یمن، پاکستان، حزب‌الله و ... رد پایی از حسینیان(ع) و زینبیان(س) زمان وجود دارد، اضافه کرد: اشاعه این فرهنگ حسینی(ع) و زینبی(س) مسئولیت و باری بر دوش ما است که باید آن را برداریم؛ ترویج این روحیه و نگاه است که به فرمایش رهبر معظم انقلاب مشکلات فکری، روحی و اخلاقی ما را حل می‌کند.
سید علی موسوی، از فرماندهان تیپ فاطمیون ضمن تشکر از برگزارکنندگان این یادواره و تجلیل مقام شهیدان هشت سال دفاع مقدس، شهیدان عراق، سوریه، لبنان و ... درباره انگیزه تیپ فاطمیون، ابراز کرد: بچه‌های فاطمیون گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب هستند، ما آموخته ایم با دستور ایشان سر از پا نشناسیم و به سمتی که ایشان دستور دادند حرکت کنیم.
وی با اشاره به تصور برخی مبنی بر اینکه شهیدان مدافع حرم به انگیزه مادی به جبهه می‌روند، اظهار کرد: ما 1200 شهید دادیم و داوطلبان حضور در جنگ این را می‌دانند اما هنوز هم برای ثبت‌نام در تیپ فاطمیون صف می‌کشند؛ آیا با این وجود می‌توان گفت آنان به خاطر پول به جبهه می‌روند؟ پول همه چیز نیست، عده‌ای در خواب غفلت هستند و فکر می‌کنند مدافعان حرم برای پول و درجه می‌روند؛ اگر این‌طور است و خودشان می‌توانند در ازای پول به جنگ بروند، این کار را بکنند.
موسوی در پایان سخنانش به بیان توصیه شهیدان پرداخت و ادامه داد: شهدا گفتند از شما مادران و خواهران فقط این را می‌خواهیم که گوش به فرمان رهبر باشید، در راه اعتلای اسلام همه توان خود را به کار گیرید، به احیای اسلام بپردازید و در احیای حجاب از هیچ تلاشی دریغ نکنید.
در ادامه مراسم، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که مادران و همسران شهیدان در تحقق بسیاری از پیروزی‌های مسیر حق و حقیقت بی‌تأثیر نبودند، عنوان کرد: ما در طول تاریخ نمونه‌‌های بسیاری از رفتار جامعه زنان داریم که برخی از آنان در مسیر حق و برخی در مسیر باطل الگو هستند؛ بانوانی مانند حضرت آسیه(س)، حضرت مریم(س)، حضرت خدیجه(س)، حضرت زهرا(س) ،حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) هم به لحاظ علم و هم عمل، زنان قهرمان تاریخ، همسران و مادران نمونه و مجاهدان روزگار بوده‌اند و از طرف دیگر زنانی هم مانند زن نوح و لوط بودند که در مسیر حق مقاومت می‌کردند و در مسیر باطل تأثیرگذار بودند.
قاضی‌زاده هاشمی در همین راستا افزود: جامعه زنان و فرهنگ عمومی زنان هم می‌تواند کشور و جامعه را رشد دهد و هم ایمنی ببخشد و فرهنگ اصیل الهی را جاری کند و می‌تواند باعث انحطاط جامعه شود؛ هم‌چنان که رفتار زنان کوفه در برخورد با نهضت حضرت مسلم باعث شهادت امام حسین(ع)، امام زمان‌شان شد و رفتار زنان نوغان در تشییع امام رضا(ع) که مردان را کنار زدند، قهرمانانه به میدان آمدند و وظیفه خود را انجام دادند.
نماینده مجلس شورای اسلامی حضور زنان و نقش‌آفرینی آنان در انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) را ویژگی خاص این نهضت نسبت به سایر نهضت‌های اسلامی ایران از 250 سال پیش و زمان نهضت تنباکو تاکنون برشمرد و اظهار کرد: وقتی مادران جامعه حرکت کنند شوهران و خانواده خود را نیز در مسیری که هستند قرار می‌دهند هم‌چنان که خانواده حضرت زهرا(س) این طور بود.
در دقایق پایانی مراسم، پیکر شهید محمدعلی عنایتی، از شهیدان تازه‌تفحص‌شده دفاع مقدس وارد سالن و بر دوش حاضران تشییع شد که لحظاتی معنوی را به همراه داشت تا جایی که صدای گریه بسیاری از دانش‌آموزان شنیده می‌شد، علاوه بر اجرای سرود دانش‌آموزان عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، تقدیر از خانواده 40 شهید مدافع حرم نیز از دیگر برنامه‌ها بود.
captcha