رشته معارف مسابقات سراسری قرآن نوپا و آماده برای گسترش/ افزودن تدبر در قرآن و نهج‌البلاغه
کد خبر: 3645172
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
ایکنا در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی می‌کند؛

رشته معارف مسابقات سراسری قرآن نوپا و آماده برای گسترش/ افزودن تدبر در قرآن و نهج‌البلاغه

گروه مسابقات: بخش معارف چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن در سه رشته تفسیر، حفظ موضوعی و حفظ احادیث برگزار شد؛ بخشی که برای اولین‌بار دو رشته جدید را به مسابقات اضافه کرد تا این بخش با گستره وسیع‌تری نسبت به سال‌های اخیر پا به عرصه رقابت‌ها بگذارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، یک هفته از پایان چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن سپری شده و هنوز هم تب و تاب آن در بین اهالی قرآن فروکش نکرده است. هنوز هم بسیاری درگیر حاشیه‌های یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای قرآنی کشور هستند. 
حاشیه‌های برجسته شده‌تر از متن این مسابقات به حدی زیاد بود که فرصت برای پرداختن به نکات مثبت این رقابت قرآنی کمتر به وجود آمد، حاشیه‌ها و هیاهوهای مربوط به رشته قرائت به حدی همه نگاه‌ها را به سمت خود دوخت که دیگر رشته‌ها فرصتی برای خودنمایی پیدا نکردند، یکی از این بخش‌ها که روزنه‌ای برای نشان دادن خود پیدا نکرد، بخش معارفی مسابقات بود.
بخشی که بسیار نجیبانه، به دور از هر حاشیه و البته با وقار تمام برگزار شد و شرکت‌کنندگان آن اگر اعتراضی هم داشتند، آن را به گوش آن که باید، می‌رساندند. 
بخش معارف چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در سه رشته تفسیر، حفظ موضوعی و حفظ احادیث برگزار شد، بخشی که برای اولین بار دو رشته جدید را به مسابقات اضافه کرد تا این بخش با گستره وسیع‌تری نسبت به سال‌های اخیر پا به عرصه رقابت‌ها بگذارد. در کنار این گسترده شدن، الهام گرفتن از مسابقات تلویزیونی و طراحی آن بر اساس مسابقات پربیننده تلویزیونی که برخی از آنها در سال‌های دور مخاطبان زیادی را جذب خود کرده بودند، عاملی شده بود که مسابقات این بخش در جذابیت یک گام به رقابت‌های تلاوت نزدیک‌تر شود. 
با همه این توصیفات، این مسابقات نقص‌ها و قوت‌هایی داشته است که تلاش شده است تا در در این گزارش در گفت‌وگو با دبیر و برخی از داوران رشته‌های مختلف این بخش آسیب‌شناسی جدی‌ای در مورد آن صورت گرفته تا شاید راهی از میان آن برای آینده بهتر این مسابقات فراروی مسئولان برگزاری قرار بگیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین صدیقی،‌ دبیر بخش معارف چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن در ایام برگزاری مسابقات، تمام وقت در سالن مسابقات حضور داشته و انرژی زیادی برای برگزاری مطلوب این مسابقات گذاشته است، پخش زنده این مسابقات باعث شده بود تا دبیر مسابقات معارف با اضطراب فراوانی مواجه باشد و همین موضوع فرصت حضور در جمع خبرنگاران و پاسخ به سوالات احتمالی آنان را به پایین‌ترین حد ممکن رسانده بود. وی در گفت‌وگوی خود با ایکنا از ارائه پیشنهادات خود برای ارتقای این رقابت‌ها سخن گفته، وی حتی به دنبال طراحی مسابقاتی همچون مسابقات تلویزیونی بر پایه سوالات قرآنی و پخش از شبکه‌های عمومی رسانه ملی است.
حجت‌الاسلام صدیقی در مورد رقابت‌های صورت گرفته در بخش معارف ابتدا به بیان پیشینه‌ای از این بخش پرداخت و گفت: سابقه این مسابقات در سازمان اوقاف و امور خیریه به رشته تفسیر برمی‌گردد، در واقع این مسابقات شکل توسعه یافته مسابقات تفسیر است. مسابقات تفسیر نیز سال‌هاست که در کنار رشته‌های آوایی برگزار می‌شود، از سه سال پیش یعنی از مسابقات کرمانشاه به بعد شاهد اولین تغییرات جدی در این رشته بودیم.
وی با اشاره به اینکه خروجی این تغییرات رسیدن به سبک فعلی برگزاری مسابقات بوده است، افزود: سال قبل که مسابقات در استان گیلان برگزار شد، عیب‌ها و ایرادات کار برطرف و به صورت جذاب‌تری برگزار شد. امسال اولین سالی بود که مسابقات بخش معارف هم در بخش آقایان و هم در بخش بانوان پخش زنده تلویزیونی داشت.
تلاش برای پنج رشته‌ای شدن بخش معارف
دبیر بخش معارف چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن با تأکید بر اینکه اهمیت معارف بر هیچ کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: از سوی دیگر وقتی به رشته‌های بخش معارف نگاه کردیم، متوجه تک‌رشته‌ای بودن این بخش در مقابل بخش آوایی شدیم، در همین راستا و برای ارتقاء این بخش دو تغییر مد نظر قرار گرفت. اولین کار این بود که یک پیوست معارفی برای رشته‌های بخش آوایی در نظر گرفته شود تا همه رشته‌ها یک آزمون مفاهیم قبل از مسابقه اصلی داشته باشند. کار دیگری که صورت گرفت افزایش رشته‌های بخش معارف بود، سال گذشته نیز قول داده شده بود که این بخش گسترش خواهد یافت. امسال توان اینکه این بخش به پنج رشته افزایش یابد را داشتیم اما برای اینکه تغییرات به یک‌باره خود را نشان دهد، بخش معارف از یک رشته به سه رشته افزایش یافت. 
وی با اشاره به اینکه علاوه بر رشته تفسیر دو رشته دیگر به بخش معارفی اضافه شد، عنوان کرد: رشته تفسیر تقریباً با همان روش قبلی با اندکی تغییرات برگزار شد. در کنار آن دو رشته دیگر تصویب شد که یکی از آنها رشته حفظ موضوعی قرآن و دیگری نیز ‌رشته معارف حدیث بود. در رشته حفظ و معارف حدیث ‌به دنبال معارف حدیث و نیز حفظ برخی احادیث بودیم. 
صدیقی با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار بود که مسابقه‌ای با عنوان رشته حفظ موضوعی قرآن برگزار می‌شد، گفت: اهمیت این رشته برای همه روشن است، ما رشته حفظ در مسابقات قرآن داریم، اما آنچه که برای ما مهم بود که از فرد شرکت‌کننده از آن آیات در موضوعات مختلف استفاده کند. با توجه به سبک زندگی و مهارت‌های زندگی کتابی با این محور تألیف و تنظیم شد تا به عنوان منبع مورد استفاده قرار گیرد.
اشتیاق فراوان
وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به اشتیاق علاقه‌مندان به مسابقات اشاره و اظهار کرد: یکی از نکات مسابقات تنوع صنفی در بین متسابقان بود که در بین آنها از دانشجو و روحانی و طلبه گرفته تا مهندس و پزشک و ... در این بخش حضور داشتند و جالب است که همه به حدی توانمند بودند که کسی فکر نمی‌کرد رشته آنها چیزی غیر از تفسیر و معارف و ... باشد.
دبیر بخش معارفی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن با اشاره به اینکه در برخی رشته‌ها شاهد رقابت فشرده و تنگاتنگی بودیم، گفت: در این بخش رقابت در حدی بالا بود که به سختی می‌توانستیم، افراد را برای حضور در مراحل بالاتر انتخاب کنیم. 
دغدغه‌های آیین‌نامه‌ای  
صدیقی در ادامه در پاسخ به این سوال که رقابت‌های بخش معارفی تا چه میزان توانست اهداف مدنظر مسئولان و طراحان را برآورده کند، بیان کرد: اصل این کار برای تبلیغ و ترویجی که قرار بود از حدیث‌خوانی و حفظ موضوعی قرآنی صورت بگیرد، شاهد بوده‌ایم، اینکه این تبلیغ به خوبی صورت بگیرد برای ما مهم بوده است. با این وجود با توجه به اینکه اولین دوره این مسابقات بود دغدغه‌های آیین‌نامه‌ای و شیوه‌نامه‌ای وجود داشت. 
به دنبال پخش عمومی مسابقات معارف
صدیقی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه جذابیت رشته‌های این بخش در برخی مواقع در حدی بوده است که حتی از شبکه‌های عمومی صدا و سیما نیز پخش شود، گفت: یکی از پیشنهادهایی که بعد از پایان مسابقات به مسئولان برگزاری ارائه داده‌ایم این بوده است که مسابقات این بخش را به صورت جشنواره‌ای کشور برگزار کنیم و بعد نفرات برتر را در یک اردو شرکت دهیم و تعدادی از آنها را گروه‌بندی کرده تا گروهی به رقابت با هم بپردازند، در واقع کاری شبیه برنامه‌های مسابقه‌ اطلاعات عمومی تلویزیونی که در آن برگزیدگان هر برنامه در پایان رقابت‌ها، یک دور با هم به مسابقه می‌پردازند، طراحی کنیم و از شبکه‌های عمومی صدا و سیما پخش شود. 
دبیر بخش معارفی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم همچنین در مورد مشکلات و ضعف‌های این بخش نیز بیان کرد: یکی از مشکلاتی که برای ما به وجود می‌آمد، پخش زنده مسابقات بود که گاهی با مشکلات فنی و سیستمی، همه چیز متوقف می‌شد و مشکلاتی را به وجود می‌آورد. 
وی همچنین اذعان کرد: یکی دیگر از مشکلات این بود که با توجه به اینکه امسال سال اول برگزاری برخی رشته‌ها بود، این احتمال وجود داشت که شیوه‌نامه به گونه‌ای طراحی شده باشد که بهترین نفرات وارد مراحل بالاتر نشوند. 
ضعف‌های بخش معارف 
صدیقی در ادامه با اشاره به اینکه بعد از پایان مسابقات مطالعات خود در مورد این انتقادات را انجام می‌دهیم، گفت: یکی دیگر از مشکلات بحث رسیدگی به برخی اعتراضات بود. با توجه به اینکه مسابقات در این بخش به صورت پخش زنده بود، باید در زمان بسیار کوتاهی به اعتراضات رسیدگی می‌شد و در حد مثلاً پنج دقیقه رسیدگی لازم صورت بگیرد. البته ما همه اعتراضات را مورد پیگیری قرار می‌دادیم و گاهی به بازبینی فیلم نیز می‌رسید که اگر وارد نبود دلایل را بیان می‌کردیم و اگر وارد بود نیز تا جایی که امکان داشت، نتیجه اعتراض را در نمره نهایی اعمال می‌کردیم. فشردگی زمان برگزاری مسابقه نیز ضعف دیگر مسابقات بود، در این بخش متسابق تمام زمانی که در شهر میزبان مسابقات حضور داشت در حال مسابقه دادن بود.
احتمال تغییر شیوه برگزاری 
وی در پاسخ به این سوال که سال آینده این احتمال وجود دارد که شاهد تغییر در بخش معارفی باشیم یا خیر، گفت: احتمال اینکه مسابقات در این قالب برگزار نشود وجود دارد. البته همه این موارد در حد پیشنهاد است و قطعی نشده است. این پیشنهادات از داوران و متسابقان و کارشناسان دریافت شده است که بر روی همه آنها مطالعه خواهد شد.
در ادامه این گفت‌وگو به سراغ تعدادی از داوران رشته‌های مختلف این بخش رفته‌ایم به گونه‌ای که تلاش شد تا از هر رشته حداقل با دو داور گفت‌وگو صورت بگیرد، که عدم پاسخگویی برخی داوران باعث شد تا به یک داور در هر رشته اکتفا شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین رضازاده جویباری، از جمله داوران بخش آقایان در رشته حفظ و معارف حدیث مسابقات سراسری قرآن بود. وی در گفت‌وگوی خود اعتقاد دارد که باید رشته حفظ نهج‌البلاغه به تنهایی یک رشته باشد و در کنار سایر رشته‌ها رقابت در آن برگزار شود. رضازاده جویباری همچنین اعتقاد دارد که اطلاع‌رسانی این بخش با وجود پخش زنده تلویزیونی به خوبی صورت نگرفته و برای همین شاهد استقبال چندان زیادی از آن نبودیم.
حجت‌الاسلام رضازاده جویباری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد رقابت‌های این رشته و بخش معارف مسابقات سراسری قرآن، با اشاره به اینکه رشته حدیث اولین دوره برگزاری خود را تجربه کرد، گفت: طبیعی است هر کاری که تازه و نو باشد، نقاط ضعفی داشته باشد که در ادوار بعد تکمیل شود. در این رشته محتوایی تهیه شده بود که مورد استقبال علاقه‌مندان این رشته قرار گرفته بود، این محتوا شرح 110 حکمت نهج‌البلاغه بود. البته متسابقان 40 حکمت از حکمت‌ها را به صورت منتخب حفظ می‌کردند.
طراحی رشته حفظ نهج‌البلاغه 
وی افزود: بهتر هست در ادوار بعد بخش حفظ نهج‌البلاغه به صورت یک رشته مجزا مد نظر قرار گیرد و به مرور به مسابقات اضافه شود. در کنار این اگر زمان بیشتری در نظر گرفته شود تا حفظ با مفاهیم همراه باشد، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. در این نوع علاوه بر اینکه شرکت‌کننده با مفاهیم و فرمایشات امام علی(ع) آشنا می‌شود، متن فرمایشات حضرت علی(ع) را هم حفظ خواهد کرد. 
این داور رشته حفظ و معارف حدیث همچنین در مورد نقاط مثبت مسابقات بخش معارف و به خصوص این رشته تصریح کرد: اگر اطلاع‌رسانی درست باشد، رسانه‌ها همکاری مطلوبی داشته باشند، رسانه ملی اطلاع‌رسانی درستی داشته باشد، ادارات اوقاف در شهرستان‌ها به درستی اطلاع‌رسانی داشته باشند، مردم با توجه به پیشینه‌ای که دارند از این رشته‌ها استقبال کرده و به سمت نهج‌البلاغه بیشتر جذب خواهند شد. همانطور که در رشته تفسیر قرآن استقبال هست قطعاً در رشته نهج‌البلاغه و شرح و تدبر و تفسیر محتوای آن استقبال خواهد بود. بنابر این به اعتقاد من در این دوره از این جهت این نقص وجود داشته است و اطلاع‌رسانی کافی صورت نگرفته است که البته این به خاطر اولین دوره آن است.
رضازاده جویباری در ادامه در پاسخ به این سوال که مسابقات در این بخش از عامل جذابیت برخوردار بود یا خیر، گفت: بخشی از این مسابقات از طریق رسانه ملی پخش شد از جذابیت خوبی برخوردار بود، اما می‌توان در همین زمینه‌ها هم بیشتر کار کرد. با این وجود اجمالاً نسبت به مسابقاتی که در سال‌های قبل تنها به صورت پرسش و پاسخ و به صورت محدود برگزار می‌شد، بهتر بوده است. گمان می‌برم همین عامل جذابیت مطلوبی بوده است.
براساس گزارش ایکنا در رشته تفسیر که رشته ثابت و قدیمی‌تر بخش معارف است نیز با حجت الاسلام والمسلمین صبوحی، گفت‌وگو شده است. وی که حرف‌های بیشتری نسبت به دیگر داوران برای گفتن داشت، اعتقاد دارد که باید تلاش شود تا جایگاه بخش معارفی هم سطح جایگاه مسابقات قرائت و حفظ شود.
وی همچنین بر این باور است که باید مسئولان برگزاری مسابقات رشته‌ای با عنوان تدبر که چندسالی می‌شود مورد توجه قرار گرفته است نیز به مسابقات این بخش اضافه کنند.
حجت‌الاسلام صبوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه قبل از اینکه نکات قوت و ضعف رشته تفسیر را بیان کنم، جا دارد یک نکته را یادآوری کنم، گفت: جا دارد تدابیری اندیشیده شود تا جایگاه بخش معارفی و تفسیری نسبت به وضعیت فعلی تقویت شود. البته این را می‌دانیم همین وضعیتی که الان موجود است و رقابتی به نام تفسیر برگزار می‌شود، خود این یک تحول نسبت به گذشته است. در گذشته همین مقدار هم وجود نداشت و صرفاً مسابقات قرائت و حفظ وجود داشت. چند سالی است که این موارد هم مطرح شده است. این خود به تنهایی یک پیشرفت است که البته هنوز هم جا برای رشد دارد.
رقابت در بخش معارفی هم سطح قرائت و حفظ 
وی افزود: باید تمهیداتی اندیشیده شود که جایگاه مسابقات معرفتی ارتقاء پیدا کند، یعنی اگر از جایگاه مسابقات قرائت و حفظ قرآن بالاتر نیست، حداقل هم‌وزن آنها باشد. الان احساس می‌شود هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم و فعلاً بخش‌های معرفتی به نحوی در حاشیه مسابقات قرائت و ... برگزار می‌شود. 
اضافه کردن رشته تدبر به مسابقات 
حجت‌الاسلام صبوحی در ادامه به اشاره به اینکه حدود 14 سال است که در کشور مقوله تدبر به جد مطرح شده و صرف‌نظر از روایات و احادیثی که به این امر تأکید کرده است، جزء دغدغه‌های درجه اول مقام معظم رهبری نیز هست، گفت: برخی نهادها پای این قضیه آمده‌اند، شورای عالی انقلاب فرهنگی در حمایت از شکل‌گیری طرح تدبر نقش داشته است، وزارت ارشاد و قرارگاه خاتم‌الاوصیا(عج) و... نیز نقش‌های خوبی ایفا کرده‌اند تا امروز ده‌ها هزار نفر در کشور با این مبحث آشنا شوند.  
وی افزود: در اینجا پیشنهادی که دارم و آن هم این است که چه خوب است برای سال‌های آینده مسابقات سراسری قرآن رشته‌ای با عنوان تدبر هم به مسابقات سراسری قرآن اضافه شود تا انگیزه اجتماعی برای حرکت به سمت مقوله تدبر ایجاد شود.
مسیر مسابقات منتهی به اجرای عدالت بود
این داور رشته تفسیر مسابقات سراسری قرآن در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد رقابت‌های رشته تفسیر در چهلمین دوره با اشاره به اینکه مسابقات در سطح خوب و قابل قبولی برگزار شد، بیان کرد: رقابت جدی و بسیار سخت و تنگاتنگی بین شرکت‌کنندگان برقرار شده بود. تشخیص من این است که با توجه به طراحی که برای مراحل مختلف صورت گرفته بود، حق به حق‌دار رسید و وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که بهترین‌ها توانستند، برگزیده شوند.
این داور رشته تفسیر چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن در ادامه صحبت‌های خود به ارائه توضیحاتی در مورد مراحل مختلف برگزاری این رشته از ابتدا تا مرحله نهایی پرداخت و گفت: در پایان آزمون‌هایی که به عمل آمد، 15 نفر به فینال مسابقات آمدند. به نظر می‌رسید این افراد سطح علمی و توانمندی خود را به خوبی برای داوران اثبات کرده بودند. در مجموع مراحل طراحی شده مسابقات توانست، واقعیت‌های توانمندی این افراد را نشان دهد. 
ضعف‌های حفظ احادیث 
صبوحی یکی از ضعف‌های این رشته‌ها در مرحله کشوری را عدم استقبال عموم در سالن محل برگزاری مسابقات عنوان و خاطرنشان کرد: امسال در شهر ارومیه شاهد استقبال مردمی از این مسابقات نبودیم، رشته تفسیر در سالن بسیار بزرگی که برای مسابقات طراحی شده بود، برگزار شد که متاسفانه حاضران در سالن بسیار کم و حتی در برخی موارد کمتر از شرکت‌کنندگان بودند. 
وی با اشاره به اینکه می‌شد شور و شوق بسیار خوبی در سطح شهر ارومیه برای برگزاری این مسابقات ایجاد شود، گفت: اساساً وقتی یک مسابقات سراسری را در استانی خاص برگزار می‌کنیم، هدف این است تا شور و اشتیاق و موج قرآنی در استان میزبان ایجاد شود و مردم استان با فضای جدیدی مواجه شوند. اما متاسفانه در بخش تفسیر شاهد این شور نبودیم. اگر در سال‌های آینده تدابیری اندیشیده شود و از قبل‌تر استان میزبان یک استقبال مردمی خوبی را شکل دهد، هم برای شرکت کنندگان ایجاد انگیزه می‌کند و هم برای آن شهر مفید خواهد بود.
راهکارهایی برای همراهی بینندگان با مسابقات
صبوحی بیان کرد: از دیگر مسائلی که باید در این مسابقات به آن توجه شود، مسئله منابعی است که باید بخشی از آن با مردم به اشتراک گذاشته شود. به هر حال این مسابقات پخش زنده دارد، اگر تدبیری اندیشیده شود همزمان با مسابقه‌ای که متسابقان در جایگاه انجام می‌دهند، در حد ساده‌تر شده‌ای، بخش‌هایی از این رقابت به صورت همزمان برای مردم طرح سوال شود تا مخاطب انگیزه پیگیری این مسابقه را داشته باشد. مخاطب حوصله نشستن چندساعته در پای رسانه و مشاهده این رقابت را ندارد، ما باید این جذابیت را برای آنها ایجاد کنیم تا رقابت را پیگیری کند. 
این داور رشته تفسیر با اشاره به اینکه فلسفه پخش زنده مسابقات تفسیر و ...ایجاد هیجان و جذب مخاطب به این رشته است، گفت: رقابت‌های رشته تلاوت و حفظ قرآن به تنهایی هیجان لازم را دارد و نیاز به تزریق هیجان ندارد، اما رشته‌هایی نظیر تفسیر باید با هیجان همراه باشد، ما متاسفانه نتوانسته‌ایم این هیجان را تزریق کنیم. می‌توان زمینه سازی کرد که این هیجان تقویت شود تا مردم انگیزه بیشتری برای پیگیری داشته باشند. 
لزوم تجدید نظر در برخی حرکت‌های قرآنی 
صبوحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه باید تلاش شود تا این مسابقات سطح دقیق‌تر و کاربردی‌تری داشته باشد، اظهار کرد: اعتقاد دارم باید مقداری در اصل طراحی مسابقات قرآن یا حرکت‌های عظیم اجتماعی مربوط به حوزه قرآن تجدید نظر کنیم و نسبت به حواشی و ابعاد مختلف این مسئله این تجدیدنظر را داشته باشیم.
وی با تأکید بر اینکه هزینه قابل توجهی صرف مسابقات قرآن می‌شود، گفت: ‌اگر در کنار این کار که اصل آن را رد نمی‌کنم، مواردی تدارک دیده شود و برنامه‌ریزی صورت بگیرد تا تکمیل‌کننده اهداف مسابقات شود، آنگاه به مطلوب نزدیک خواهیم شد. اگر ما تصور کنیم با برگزاری مسابقات و به حاشیه بردن موارد مکمل می‌توانیم به اهداف برسیم، نگاهی واقع‌‌بینانه نداشته‌ایم.
این داور رشته تفسیر مسابقات سراسری قرآن با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم با مسابقات تفسیر، مردم را به سمت تفسیر سوق دهیم و قصد داریم تا تفسیرخوانی در جامعه باب شود، به طرح این سوال که رسیدن به این مورد چه مقدماتی لازم دارد، گفت: در حال حاضر دانشجو، دانش‌آموز و مردم وقتی می‌خواهند به تفاسیر مراجعه کنند، آیا این تفسیر در اختیار آنها قرار گرفته است، ما چقدر توانسته‌ایم نظام آموزشی در زمینه تفسیر یا ... را ساماندهی کنیم تا این محتوا در اختیار عموم مردم قرار گیرد. به اعتقاد من این تدارک بسیار اندک بوده است.
مشکل اصلی رشته تفسیر 
صبوحی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مسابقات این بود که جز عده خاصی، چهره جدیدی در مسابقات به چشم نخورد، افزود: در مرحله کشوری مسابقات را با 17 نفر آغاز کردیم که این بسیار کم است؛ برخی استان‌ها هیچ نماینده‌ای در مرحله کشوری نداشتند، چرا نبود؟ برای اینکه در آن استان چنین ظرفیتی وجود نداشته است. افراد خاصی که خود اهل مطالعه بوده و شنیده بودند مسابقات تفسیر برگزار می‌شود، در مسابقات حضور یافته بودند. این به هیچ وجه خوب نیست. بنابر این به اعتقاد من مسابقات این بخش کاملاً به اهداف خود نرسیده است. در شرایطی که صرفاً با مسابقه می‌خواهیم موج قرآنی ایجاد کنیم، این اتفاق نخواهد افتاد، مسابقه یک پویش اجتماعی است برای اینکه انگیزه شکل گیرد. فرض کنیم انگیزه شکل گرفته است و مشاهده‌‌کنندگان مسابقات تفسیر پیش خودشان بگویند تفسیر را پیگیری کنیم، چه کاری باید انجام دهند در حالی که در بسیاری از شهرستان‌ها و استان‌ها حتی کتاب تفسیری در دسترس ندارند چه برسد به حضور استاد و کلاس آموزش و غیره. این نشان می‌دهد مقداری باید در توزیع بودجه‌های قرآنی به یک سری از جنبه‌هایی که مقدم هستند بر مسابقات توجه بیشتری از خود نشان دهیم.
در ادامه گزارش ایکنا تلاش شد تا با داور رشته حفظ موضوعی قرآن نیز گفت‌وگویی صورت بگیرد، در این بخش موفق به گفت‌وگو با هیچ یک از داوران بخش آقایان نشدیم، بنابر این با یکی از داوران بخش بانوان در این رشته گفت‌وگویی صورت گرفته است.
بازخوردهایی خوب
ادیب‌زاده، داور رشته حفظ موضوعی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان، با اشاره به اینکه مسابقات در این بخش برای اولین بار بود که برگزار می‌شد و نقایص و فوایدی به همراه داشت، گفت: جذابیت بالا یکی از فواید مسابقات  بود که همین عامل جذابیت باعث شده بود تا بانوان به بهانه رقابت با معارف و مفاهیم قرآن کریم آشنا شوند.  
فشردگی بیش از حد 
وی با اشاره به اینکه در نحوه برگزاری مسابقه باید مقداری تجدید نظر شود، افزود: طولانی شدن مسابقات به طوری که تمام روز شرکت‌کنندگان درگیر رقابت بودند، باعث شده بود تا هم مخاطب و هم متسابق احساس خستگی کنند. به اعتقاد من باید تلاش شود تا این نقص برطرف شود تا بیشتر مورد توجه شرکت‌کنندگان قرار گیرد.
ادیب‌‌زاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که عامل جذابیت در این رقابت در سطحی که بتواند مخاطبان زیادی را جذب خود کند، به چشم خورد یا خیر، گفت: جذابیت مسابقات در حد مطلوبی بود و مخصوصاً اینکه پخش رسانه‌ای نیز داشت بر جذابیت آن افزوده بود. من بازخوردهای خوبی از رقابت در این بخش دریافت کردم. با این وجود با همین روشی که برگزار شد و طولانی نیز بود اما جذابیت تا حد زیادی حفظ شده بود.  
این داور رشته حفظ موضوعی قرآن چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از بازخوردهایی که از این مسابقات دریافت کردم، بحث سخت بودن سوالات بود، باید بر روی مدل سوالات و نحوه آن تجدید نظر صورت بگیرد. به عنوان مثال آیاتی که برای تلاوت در نظر گرفته شده بود، همگون نبود و برخی شرکت‌کنندگان آیات بلند و برخی دیگر آیات کوتاهی را تلاوت می‌کردند که این در نمره دادن بخش تجوید مشکلاتی ایجاد می‌کرد. باید سوالات به گونه‌ای طراحی شود که یکسان باشد و حقی از شرکت‌کننده ضایع نشود؛ چرا که همین تضییع حق می‌تواند به عاملی برای دفع از مسابقات تبدیل شود.
captcha