اجرای برنامه‌های یادروز خواجه راز در 38 كشور/ تلاش برای ثبت جهانی دیوان حافظ
کد خبر: 3650650
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
حسنلی خبر داد:

اجرای برنامه‌های یادروز خواجه راز در 38 كشور/ تلاش برای ثبت جهانی دیوان حافظ

گروه فرهنگی: رئیس مركز حافظ شناسی از اجرای برنامه‌های یادروز حافظ همزمان با شیراز و سراسر ایران در 38 كشور دنیا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، كاووس حسنلی، دبیر علمی بیست و یكمین یادروز حافظ روز گذشته، 16 مهرماه در جمع خبرنگاران گفت: برنامه‌های یاد روز حافظ همزمان با شیراز و ایران در 38 کشور و با حضور استادان ادبیات و حافظ پژوهان و حافظ‌شناسان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینكه برنامه‌های علمی تدوین شده در راستای بزرگداشت حافظ، پنجشنبه 20 مهر و با حضور هشت سخنران در محل مركز اسناد و كتابخانه ملی فارس برگزار می‌شود، گفت: «اخلاق و حافظ» عنوان برنامه‌ و سخنرانی‌های تخصصی و علمی این رویداد فرهنگی ـ ادبی است.

حسنلی افزود: ابوالقاسم اسماعیل‌پور، حسن بلخاری، میرجلال‌الدین كزازی، احسان شمسی، محمدرضا خالصی، سعید حمیدیان، قاسم كاكایی و زوزانا كریهوا، هشت سخنران سمپوزیوم علمی یادروز حافظ هستند.

رئیس مركز حافظ شناسی در خصوص عناوین سخنرانی‌های علمی گفت: اسماعیل‌پور با عنوان «اخلاق مزدایی و میترایی و بازتاب آن در غزل حافظ»، بلخاری با عنوان «آینه خیال، شرح یک معنا بر بنیاد رای حافظ و ابن عربی»، کزازی با عنوان «پایگاه آموزه‌های حافظ»، شمسی با عنوان «بازشناسی آموزه‌های حافظ برپایه رویکردهای اخلاقی معاصر»، خالصی با عنوان «واکاوی پیشینه تئوری اخلاق ملامتی در اندیشه حافظ»، حمیدیان با عنوان «زبان و اخلاق از سنایی تا حافظ»، کاکایی با عنوان «حافظ و چالش‌های اخلاقی جامعه دینی» و زوزانا کریهوا با عنوان «حافظ در ترجمه‌های چک»، مقالاتشان را ارائه خواهند داد.

حسنلی با بیان اینكه اعطای نشان درجه یك حافظ‌شناسی از هشت سال قبل تاكنون، متوقف شده بود، گفت: امسال و بعد از هشت سال توقف، نشان درجه یك حافظ شناسی به سعید حمیدیان اعطا می‌شود.

دبیر علمی بیست و یكمین همایش علمی یادروز حافظ گفت: اعطای نشان درجه یك حافظ‌شناسی از سال 75 و با راه‌اندازی و تاسیس مرکز حافظ شناسی، در دستور كار قرار گرفت و طی چهار دوره این نشان به پروفسور فوشه کور از فرانسه، جیوانی ماریا درمه از ایتالیا، سلیم نیساری و بهاءالدین خرمشاهی از ایران اعطا شده است.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به برگزاری دوره‌های حافظ‌شناسی و با بیان اینكه بیش از 13 هزار نفر تاكنون در این كلاس‌ها شركت كرده‌اند، گفت: طی یك سال و نیم گذشته دوره‌هایی برای کودکان و نوجوانان با هدف ترویج حافظ خوانی برگزار شد.

رئیس مرکز حافظ شناسی در ادامه از تلاش برای ثبت دیوان حافظ به عنوان یک اثر معنوی جهانی نام برد و ادامه داد: در تلاش هستیم دیوان حافظ به عنوان میراث معنوی جهانی ثبت شود که در این راستا تعدادی پروژه در قالب رساله دکتری و پسادکتری ایجاد شده تا پرونده‌ای قابل دفاع از دیوان حافظ به یونسکو ارائه شود.

captcha