ثبت هشت آئین عاشورایی گناباد در میراث معنوی کشور
کد خبر: 3653770
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶

ثبت هشت آئین عاشورایی گناباد در میراث معنوی کشور

گروه شهرستان‌ها: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گناباد گفت: تاکنون هشت آئین عاشورایی شهرستان گناباد در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

علیرضا شناسایی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گناباد در گفت‌و‎‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: تاکنون هشت آئین عاشورایی شهرستان گناباد در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.
وی با بیان اینکه تاکنون 11 اثر معنوی در شهرستان گناباد ثبت ملی شده است، اظهار کرد: از این تعداد، هشت اثر محتوای عاشورایی دارد که نخل‌گردانی و شبیه‌خوانی نوغاب، نخل‌برداری و نخل‌گردانی رهن، نخل‌گردانی ریاب، شبیه‌خوانی سنو، نخل‌گردانی قصبه شهر، مرثیه واویلای مند و حسن حسین بیدخت از جمله آن‌ها است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گناباد با اشاره به علم‌گردانی در محرم، ابراز کرد: علم در عزاداری حسینی از ابزارهایی است که در هیئت‌ها و دسته‌های مذهبی به عنوان یکی از نشانه‌های گروه‌های عزادار محسوب می‌شود.
شناسایی با بیان اینکه علَم در حقیقت به عنوان سمبلی برای تداعی کردن واقعه کربلا طراحی شده است، تصریح کرد: نشانه‌هایی مانند دست بریده یا شاخه‌های نخل، ابزارآلات جنگ مانند سپر و شمشیر و یا تزئین یک چوب بلند با پارچه‌های سبز و قرمز از علَم های اصیل به شمار می‌آید و از همین‌رو به عنوان یکی از سنت‌های قدیمی باید حفظ شود.
وی با اشاره به اینکه این سنت در برخی موارد به خاطر تأثیرپذیری از آداب و سنت‌های غلط، دستخوش برخی انحرافات قرار گرفته است، گفت: باید توجه داشته باشیم که سنت‌ها و آئین‌های عزاداری، وسیله‌ای برای رسیدن به هدف و فرهنگ عاشورایی است و نباید خود آن‌ها به عنوان هدف تلقی شود.
یادآور می‌شود، 147 اثر تاریخی در شهرستان گناباد، ثبت ملی شده و قنات قصبه این شهر نیز به عنوان اولین اثر استان خراسان رضوی و بیستمین اثر کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
captcha