اهل‌بیت(ع)؛ الگویی بدون نقص برای بشریت/ لزوم استخراج سیره اهل‌بیت(ع)
کد خبر: 3654830
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
خاص‌امیری مطرح کرد:

اهل‌بیت(ع)؛ الگویی بدون نقص برای بشریت/ لزوم استخراج سیره اهل‌بیت(ع)

گروه فرهنگی: امام جمعه سپیددشت با اشاره به این‌که جامعه امروزی همواره به‌دنبال الگو و مدل است، اظهار کرد: الگویی می‌تواند برطرف‌کننده این نقص باشد که خود کامل و بدون نقص باشد، که این الگوی بدون نقص اهل‌‌بیت(ع) هستند؛ کمااینکه خداوند فرموده است: «پیامبر اکرم(ص) اسوه و الگوی حسنه برای جهانیان است».

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا خاص‌امیری، امام جمعه سپیددشت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، با اشاره به این‌که ائمه‌  معصومین(ع) تا زمانی‌که در بین ما بودند، راه‌گشا بودند، گفت: آیات قرآن بهترین شاهد برای این است که ما باید از آنان پیروی کنیم، چراکه این آیات اهل‌‌بیت(ع) را معرفی کرده و می‌گوید: «آن‌چه را پیامبر می‌گوید پیروی کنید و آن‌چه را که نهی می‌کند انجام ندهید».
وی با اشاره به این‌که خداوند متعال به‌عنوان خالق و کسی‌‌که مورد اعتماد تمام جهانیان است، می‌گوید که ما اهل‌‌بیت(ع) را پاک و تطهیر قرار دادیم و آن‌چه اهل‌‌بیت(ع) می‌گویند وحی است که به آن‌ها القا شده است، پس حرکات آن‌ها می‌تواند بر روی ما تأثیرگذار باشد، عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «خداوند به من کلمات جام قرآن را داده است»، که به این معناست که او می‌تواند با کمترین صحبت بیشترین مطالب را بیان کند.
خاص‌امیری با اشاره به این‌که بشر به اقتضای ذات و فطرتش عاشق کمال است و همواره به‌دنبال آن است، اظهار کرد: انسان برای رسیدن به کمال به یک الگو نیاز دارد که راه‌گشا باشد و بتواند انسان را به سمت سعادت و کمال راهنمایی کند، چه الگویی از سیره علوی و نبوی بهتر و کامل‌تر است.
امام جمعه سپیددشت با اشاره به این‌که جامعه امروزی برای برطرف کردن نقصی که در وجود خود احساس می‌کند همواره به‌دنبال الگو و مدل است، تصریح کرد: الگویی می‌تواند برطرف کننده این نقص باشد که خود کامل و بدون نقص باشد، که این الگوی بدون نقص اهل‌‌بیت(ع) هستند به‌طوری که خداوند متعال می‌گوید پیامبر اکرم(ص) اسوه و الگوی حسنه برای جهانیان است.
وی با بیان این‌که سیره نوع و سبک زندگی است که ما می‌توانیم از تمام ابعاد سیره اهل‌بیت(ع) مانند سیره سیاسی، اخلاقی، اجتماعی، عبادی و غیره استفاده کنیم، بیان کرد: در جامعه امروزی که جامعه‌ای اسلامی و علوی است، استفاده از سیره اهل‌بیت(ع) را باید مدنظر قرار دهیم.
خاص‌امیری با بیان این‌که خود پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی(ع) و اهل‌‌بیت(ع) سیره سیاسی داشتند، اظهار کرد: انتخاباتی که در جامعه امروز انجام می‌شود از سیره حضرت علی(ع) به ما رسیده است که زمانی‌که به او گفتند با معاویه صلح کن، گفت: «هرگز علی با معاویه صلح نمی‌کند» و زمانی‌که به امام حسین(ع) گفتند با یزید بیعت کن، پاسخ شنیدند «چون منی با یزید بیعت نمی‌کند».
امام جمعه سپیددشت افزود: در یکی‌از جنگ‌ها تعداد یاران پیامبر اکرم(ص) اندک بود به او پیشنهاد دادند که از مشرکان استفاده کند که در پاسخ گفت: «من هرگز از مشرک کمک نمی‌گیرم ولو این‌که تعداد یاران من کم باشد» که این‌ها همه از سیاست‌های اهل‌ بیت(ع) و پیامبر اکرم(ص) است.
وی با اشاره به این‌که سیره اهل‌‌بیت(ع) مانند روز روشن است، تصریح کرد: شاهد این مدعا این سخن پیامبراکرم(ص) است که گفت: «اگر خورشید را در دست راست من و ماه را در دست چپ من قرار دهید حاضر نیستم از هدفم دست بردارم».
خاص‌امیری با اشاره به این‎که ما می‌توانیم از سیره اجتماعی اهل‌‌بیت(ع) الگوهای بسیاری را برای زندگی امروزی خود استخراج کنیم، بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) و اهل‌ بیت(ع) کارهای بسیار تأثیرگذاری از نظر اجتماعی انجام داده‌اند که یکی‌از آن‌ها می‌توان به این اشاره کرد که پیامبر اکرم(ص) اسم‌های زشت و قبیح را از روی مردم و شهرها برمی‌داشتند.
امام جمعه سپیددشت افزود: پیامبر اکرم(ص) همیشه آراسته بودند ولی برای دیدار با یاران و حضور در جامعه خود را آراسته‌تر می‌کردند و نسبت به خانواده مهربان بودند، همچنین، لحظه‌ای در کار خودشان تردید نداشتند و همیشه ثابت‌قدم بودند این‌گونه نبود که برای یک مدت کاری را انجام دهند و سپس از آن کار دست بکشند، بلکه کارهایشان را آهسته و پیوسته انجام می‌دادند.
وی تأکید کرد: پیامبر اکرم(ص) نسبت به سؤالی که از وی می‌پرسیدند نکته‌سنج بود و گاهی اوقات چندین بار سؤال را مطرح می‌کردند که همه شاگردان و یاران متوجه آن شوند و تمام شبهات برطرف شود.
خاص‌امیری با اشاره به سیره عبادی معصومین(ع)، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) در زمان نماز از ترس خداوند آن‌قدر گریه می‌کردند که سجاده او کاملاً خیس می‌شد و یا حضرت علی(ع) زمانی که به نماز می‌ایستاد از دنیا بریده می‌شد و مانند این بود که اصلاً در دنیا نیست، امام حسن(ع) زمانی که صدای اذان را می‎شنیدند رنگ از رخسارشان می‌پرید و یا امام سجاد(ع) به لرزه می‌افتاد و دیگر ائمه(ع) به طرق دیگر به عبادت خداوند می‌پرداختند اما همه آن‌ها با حضور قلب خداوند را عبادت می‌کردند.
امام جمعه سپیددشت بیان کرد: اکنون یک کشاورز بیل خود را گم می‌کند و تمام وقت را دنبال آن می‌گردد، اما پیدایش نمی‌کند و زمانی‌ که اذان گفته می‌شود بیل را پیدا کرده و تازه متوجه می‌شود که چه کارهایی را باید انجام دهد و دیگر اقشار جامعه نیز هرکدام به‌نوعی از این موضوع غافل شده‌ایم که خداوند خیلی از مشکلات ما را برطرف می‌کند.
وی با اشاره به این‌که در دوران ما صله‌ارحام به فراموشی سپرده شده است، اظهار کرد: حضرت علی(ع) زمانی‌که می‌خواست به مهمانی برود ابتدا به خانه می‌آمد و چند لقمه غذا می‌خورد و می‌رفت زمانی‌که از او دلیل این‌کار را پرسیدند، پاسخ داد: «هدف من از مهمانی رفتن دیدن مؤمن است نه غذا خوردن» این در حالی‌است که متأسفانه هدف مهمانی‌های امروزی غذا و تجملات است.
خاص‌امیری با بیان این‌که ما محققان برجسته‌ای داریم که در زمینه سیره علوی و اهل‌‌بیت(ع) تحقیق و پژوهش انجام داده‌اند، عنوان کرد: خود امام سجاد(ع) و امام صادق(ع) در احادیثی گفته‌اند که نماز ما کجا و نماز حضرت علی(ع) کجا، اما با این وجود هرکس به اندازه توان خود باید در این زمینه تحقیق کند و در اختیار جامعه قرار دهد که مردم بتوانند از آن استفاده کنند.
captcha