نمایش قرآن قدیمی دانشگاه بیرمنگام در امارات
کد خبر: 3658523
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶

نمایش قرآن قدیمی دانشگاه بیرمنگام در امارات

گروه بین‌الملل: قرآن قدیمی نادری که دو سال پیش در کتابخانه دانشگاه بیرمنگام انگلیس پیدا شد، در چند شهر امارات به نمایش گذاشته خواهد شد.

نمایش قرآن قدیمی دانشگاه بیرمنگام در امارات/ ادیت شده

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری GNews؛ نسخه دیجیتال این قرآن قدیمی که از روی نسخه اصلی تهیه شده در امارات در معرض دید عموم قرار داده خواهد شد.

نمایشگاه دیجیتال این قرآن در ابوظبی، شارجه و دبی برگزار خواهد شد و در کنار آن نشست‌ها و کار‌گاه‌های آموزشی در این رابطه برگزار می‌شود.

برگزاری این نمایشگاه بخشی از برنامه‌های سال توسعه همکاری‌های فرهنگی میان امارات و انگلیس است.

قرآن بیرمنگام

در تیرماه سال 94، چند برگ از یک نسخه بسیار قدیمی قرآن که به ادعای پژوهشگران دانشگاه بیرمنگام ممکن است قدیمی‌ترین نسخه خطی قرآن باشد، در این دانشگاه کشف شد.

بر اساس روش تاریخ‌گذاری رادیوکربن، قدمت این نسخه حداقل ۱۳۷۰ سال تخمین زده شده که آن را در میان قدیمی‌ترین نسخه‌های موجود قرآن قرار می‌دهد.

این نسخه خطی به همراه مجموعه‌ای از دیگر کتاب‌ها و اسناد متعلق به خاورمیانه، بدون اینکه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های قرآن جهان شناخته شده باشد، در کتابخانه نگهداری می‌شده است.
هنگامی که یک پژوهشگر دوره دکتری نگاه دقیق‌تری به این برگه‌ها انداخت، تصمیم گرفته شد یک آزمایش تاریخ‌گذاری رادیو کربن بر روی آن انجام شود که نتیجه شگفت‌انگیز بود.

با توجه به اینکه تاریخ‌گذاری رادیوکربن، یک بازه زمانی برای قدمت اثر ارائه می‌دهد، تعیین تاریخ دقیق کار بسیار دشواری است.
اما آخرین تاریخ احتمالی که برای نسخه قرآن دانشگاه بیرمنگام در نظر گرفته شده (سال ۶۴۵ میلادی) آن را در شمار قدیمی‌ترین نسخه‌های قرآن قرار می‌دهد/.

captcha