همراه با خادمان زائران حسینی/ خدمتی از جنس یکرنگی
کد خبر: 3658993
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹

همراه با خادمان زائران حسینی/ خدمتی از جنس یکرنگی

گروه شهرستان‌ها: در سفر به سرزمین کرب و بلا با کسانی روبرو می‌شویم که راه خدمت را در این سرزمین برگزیده‌اند؛ آن‌ها که خستگی این راه برایشان از هر لذتی شیرین‌تر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سفر به کربلا و زیارت ائمه اطهار(ع) در عتبات عالیات فرصت بی‌‌نظیری است که نصیب زائران می‌شود؛ ولی هر کسی با توجه به ظرفیتی که دارد و ظرفی که با خود می‌برد، از این دریای بی‌نهایت و وسیع برداشت می‌کند.
در سفر به سرزمین کرب و بلا با کسانی روبرو می‌شویم که راه خدمت را در این سرزمین برگزیده‌اند؛ آن‌ها که خستگی این راه برایشان از هر لذتی شیرین‌تر است.
خضر برفی، از خادمان زائران حسینی در کربلا در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با با بیان اینکه چندین سال است برای نظافت مسیر زائران امام حسین(ع) در اربعین راهی کربلا می‌شوم تا در اینجا خدمت کنم، اظهار کرد: در سال جاری نظافت مسیر عمود 900 تا 1020 در بین راه نجف تا کربلا با گروه 10 نفره ما است.
وی با اشاره به اینکه اکثر زباله‌های جمع‌آوری شده نتیجه مصرف ظروف یکبار مصرف و ضایعات میوه‌های مصرف شده است، ادامه داد: زباله‌های جمع‌آوری شده را در کیسه‌های زباله‌ای که از ایران آورده‌ایم قرار می‌دهیم و در دو نوبت ظهر و شب این زباله‌ها توسط کامیون جمع‌آوری می‌شود.
این بازنشسته آتش‌نشانی بوشهر با ابراز اینکه به غیر از گروهی که از بوشهر آمده‌اند از دیگر شهرهای اطراف از جمله کنگان و برازجان و دیگر مناطق، نظافت مسیر نجف به کربلا را برعهده دارند، اضافه کرد: در این مسیر خدمت، مردم را از اقشار مختلف می‌بینیم؛ از کارگر گرفته تا مسئول نمایندگی خودروهای خارجی. همه یک رنگ می‌شوند و با پوشیدن لباس پاکبانان، در حال خدمت و جمع‌آوری زباله‌ها هستند.
برفی با بیان اینکه از خدا می‌خواهم تا امنیت همه زائران را حفظ کند و همه به سلامت برگردند، عنوان کرد: وقتی در حال خدمت به زائران حسینی و جمع‌آوری زباله‌ها هستیم، بسیاری از زائران پیاده با نزدیک شدن به ما و تقدیر و تشکر، بر دست و شانه ما بوسه می‌زنند. ما که کاری نمی‌کنیم ولی این زائران به دلیل دل‌های پاکی که دارند، به ما لطف دارند.
این خادم‌الحسین(ع) با تأکید بر اینکه بعد از انسان آثار اعمال نیکش بر جای خواهد ماند، ابراز کرد: بعد از هزار سال نه اسمی از یزید است و نه اسمی از دشمنان امامان معصوم(ع) ـ افرادی که صاحب قدرت و مقام بودند و با ظلم و ستم، حق ائمه اطهار(ع) را غصب کردند ـ ولی نام امام حسین(ع) همچنان بعد از قرن‌ها بر روی زبان‌ها جاری است و بر دل‌ها حکومت می‌کند.
از کرمان تا کربلا برای خدمت در موکب امام رضا(ع)
باب گفتگو را با پیرمردی 60 ساله در کربلا باز می‌کنم، زائری که چشمش را به جوان مریضش دوخته و در انتظار نوبت ویزیت پزشک در درمانگاه هلال احمر کربلا است.
احمد ضیاءالدین، با ابراز اینکه برای خدمت در موکب امام رضا(ع) در بین راه نجف به کربلا آمده است، اظهار کرد: برای سومین سال توفیق خدمت به زائران حسینی(ع) در اینجا نصیبم شده است و از شنبه ششم آبان کارمان آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه این موکب در جوار عمود 285 راه نجف به کربلا واقع شده است، ادامه داد: روزانه 10 هزار غذا بین زائران امام حسین(ع) در زمان پیاده‌روی اربعین توزیع می‌شود.
این خادم‌الحسین(ع) افزود: بیش از چند صد نفر خادم از شهرهای مختلف در این موکب در شیفت‌های مختلف مشغول خدمت هستند که هزینه سفر برخی از آن‌ها توسط آستان قدس پرداخت می‌شود و هزینه سفر برخی دیگر مانند ما توسط خودمان تأمین می‌شود.
ضیاءالدین درباره نحوه حضور خود در این موکب با بیان اینکه قرار نبود من در اینجا خدمت کنم، گفت: به پسرم که مسئول سفر اردوی راهیان نور دانشجویان دانشگاه خودش در تهران است، پیشنهاد دادند که به دلیل وضعیت درسی نتوانسته بود حاضر شود و به جای خودش مرا معرفی کرد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته از کرمان 10 نفر در این موکب در حال خدمت بودیم، اظهار کرد: برای اربعین سال جاری چهار نفر از کرمان توفیق خدمت نصیبشان شد.
این خادم موکب امام رضا(ع) با ابراز اینکه در این موکب به جز توزیع غذا، امکان اسکان نیز وجود دارد، ادامه داد: پشت ساختمانی که محل ثابت موکب امام رضا(ع) است با استفاده از چادر‌های سیار پوشیده شده، امکان استراحت چند هزار نفر وجود دارد.
وی افزود: این موکب زیر نظر نماینده آیت‌الله سیستانی در عراق در حال فعالیت است.
سفر از روستا به شهر برای خدمت به زائران حسینی
چند قدم آن‌طرف‌تر بیرون درمانگاه هلال احمر در مسیر حرم حضرت ابوالفضل العباس(ع) به خادمی می‌رسم که همسرش ایرانی است و هر هفته چهارشنبه و پنج‌شنبه از روستا به شهر می‌آید تا بساط چای و پذیرایی‌اش را برای زائران حضرت امام حسین(ع) پهن کند.
ابوهاشم با اظهار اینکه بازنشسته ارتش عراق است و مدتی نیز در سپاه بدر خدمت کرده است، به خبرنگار ایکنا گفت: 12 سال است که هر هفته از چهارشنبه تا جمعه در کنار حرم حضرت اباالفضل العباس(ع) به زائرانش چای می‌دهم.
وی با بیان اینکه گاهی اوقات با جمع‌آوری نذورات مردمی و بخشی از درآمد خودم در همین محل غذا پخت می‌کنیم و بین زائران حسینی تقسیم می‌شود، ادامه داد: برای رسیدن به اینجا هر هفته از روستای خودمان واقع در بین راه نجف به کربلا برای زیارت و خدمت به کربلا سفر می‌کنم.
وقتی از او سؤال می‌کنم این راه طولانی شما را خسته نمی‌کند، گفت: هر تقاضایی که داشته‌ام خداوند سبحان با توسل به ائمه اطهار(ع) به لطف و برکت خودش برآورده ساخته و برای رسیدن به خیر و ثواب گاهی اوقات سختی‌هایی وجود دارد که این سختی‌ها لذت بخش است.
علی اکبر ملکی
captcha