بیانیه پایانی کنفرانس دینی یونان/ دو پیشنهاد ایرانی
کد خبر: 3659842
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱
در آتن منتشر شد؛

بیانیه پایانی کنفرانس دینی یونان/ دو پیشنهاد ایرانی

گروه بین‌الملل: دومین کنفرانس بین‌المللی «تنوع‌گرایی فرهنگی و دینی و همزیستی مسالمت‌آمیز در خاورمیانه» كه به همت وزارت خارجه یونان در آتن برگزار شده بود، با انتشار بیانیه‌ای به كار خود پایان داد.

بیانیه پایانی کنفرانس دینی یونان/ دو پیشنهاد ایرانیبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در برخی از بخش‌های این بیانیه آمده است:
 
- شرکت‌کنندگان در این همایش بین‌المللی تأکید كردند که این همایش می‌تواند آغازگر حرکتی برای آزادی دینداری، مدارا و تنوع دینی و فرهنگی از طریق راه‌حل‌های قابل دسترسی و قابل انجام باشد.
 
- مسأله افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی مذهبی یکی از مشکلات و مصائب خاورمیانه است که برای بسیاری از جوامع و کشورهای خاورمیانه مشکلات عدیده‌ای ایجاد کرده است؛ بنابراین باید با این پدیده شوم و دهشتناک  مقابله جدی شود.
 
- شرکت‌کنندگان در همایش بر نقش مهم و محوری جوامع و رهبران دینی در کمک به مهاجران و پناهندگان که قربانی افراط‌گرایی دینی هستند، تأکید کردند. علاوه بر این بر این نکته تأکید شد که نهادها و مؤسسات دینی و مذهبی باید در همگرایی و ارائه کمک‌های لازم به آسیب‌دیدگان، پناهندگان و مهاجران ناشی از این افراط‌گرایی‌ها تمام تلاش خود را مبذول کنند. شرکت‌کنندگان معتقدند که جوامع مذهبی میانه‌رو و قدرتمند می‌توانند نقش بسیار مهمی در خنثی‌سازی رفتارهای تند و رادیکال مذهبی در کشورها و جوامع خاورمیانه ایفا کنند.
 
- حاضران بر نقش و اهمیت رسانه و آموزش در پیشگیری از تضادها و اختلافات مذهبی و دینی تأکید کردند و در عین حال بر این نکته تأکید داشتند که رسانه‌ها باید اطلاعات و آگاهی مذهبی خودشان را افزایش و ارتقا دهند تا بتوانند از طریق همکاری‌های گروهی گفت‌وگوهای مستمر و تعامل مستمر با رهبران میانه‌رو دینی از تنفر مذهبی، تبعیض و نابردباری دینی جلوگیری کنند. همچنین بر نقش و تأثیر آموزش‌های افراطی دینی در ایجاد تنفر مذهبی در نظام‌های آموزشی برخی کشورهای خاورمیانه اشاره و تأکید کردند این نوع آموزش‌ها بایستی متوقف شوند.
 
- گروه‌های حاضر در این مسأله با یکدیگر اشتراک نظر دارند که جوامع مذهبی کوچک که در معرض خطر افراط‌گرایی مذهبی هستند باید مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرند.
 
- شرکت‌کنندگان از تلاش‌های «مرکز تنوع‌گرایی فرهنگی و دینی در خاورمیانه» وابسته به وزارت خارجه یونان قدرداتی و تشکر کردند و بر نیاز به تداوم این همکاری‌ها در قالب شبکه فعال که با رهبران دینی، مؤسسات و جوامع دینی در ارتباط مستمر خواهد بود، تأکید كردند.
 
- برگزارکنندگان همایش بر آنند که نتایج این همایش و این بیانیه در قالب بیانیه‌ای به شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام شود. این بیانیه در ارتباط با تنوع‌گرایی دینی و فرهنگی در خاورمیانه خواهد بود و تلاش بر این است که در زمره اسناد سازمان ملل به ثبت برسد.
 
بنا بر اعلام این خبر، دو پیشنهاد مربوط به دوری از نظام آموزشی افراط‌گرا و همچنین لزوم ایجاد کمیته‌های تخصصی و شبکه ارتباطی فعال میان رهبران، مؤسسات و جوامع دینی خاورمیانه، از پیشنهادات هیأت ایرانی شرکت‌کننده در این کنفرانس بود که در بیانیه پایانی در قالب بندهای شماره ۴ و ۶ به خوبی منعکس شد.
 
اعضای هیأت شرکت‌کننده به نمایندگی از ایران در این همایش حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شهریار شجاع‌پور، مشاور بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجت‌الاسلام طاهر امینی‌گلستانی، رئیس مؤسسه بین‌المللی صلح و ادیان بودند/.
 

captcha