همایش «شعر عاشورایی در فارسی و اردو» در کراچی + عکس
کد خبر: 3665699
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱

همایش «شعر عاشورایی در فارسی و اردو» در کراچی + عکس

گروه بین‌الملل: همایش «شعر عاشورایی در فارسی و اردو» با همکاری خانه فرهنگ ایران در کراچی، در این مرکز برگزار شد.

همایش «شعر عاشورایی در فارسی و اردو» در کراچی + عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی karachi.icro، این همایش روز یکشنبه(28 آبان‌ماه) با همکاری خانه فرهنگ ایران و مؤسسه فرهنگی ادبی «هفت اقلیم» پاکستان و با تأکید بر اشعار عاشورایی عمان سامانی(شاعر فارسی سرا) و میر ببرعلی انیس(شاعر اردو سرا) برگزار شد.

شخصیت‌های فرهنگی و ادبی سرشناس کراچی در همایش کراچی حضور یافتند و پس از تلاوت آیات قرآن، ضیغم حیدر، مسئول مؤسسه «هفت اقلیم» ضمن تشکر و تقدیر از کمک خانه فرهنگ ایران در برگزاری این همایش، به حضار خیر مقدم گفت.

وی  اظهار کرد: ایرانیان و مردم پاکستان طی قرون گذشته تاکنون روابط همه جانبه و عمیقی در همه تمامی بخش‌ها به ویژه در بعد فرهنگی و ادبی با یکدیگر داشته‌اند. سوابق این ارتباطات نشان از میراث غنی فرهنگی مشترک بین دو کشور دارد.

ضیغم حیدر افزود: شاعران اردو به ویژه در بخش ادبیات دینی و عرفانی همواره از زبان و ادب فارسی الهام گرفته و توانسته‌اند آثار برجسته‌ای را به تقلید از بزرگان ادب فارسی خلق کنند.

وی تصریح کرد: یکی از برجستگان شعر دینی شبه قاره میر ببرعلی انیس بوده که اشعار عاشورایی وی منحصر به فرد است.

رئیس مؤسسه هفت اقلیم همچنین تأکید کرد: هدف از برگزاری این همایش آشناکردن نسل جوان با آثار گرانقدر و خدمات برجسته ادبی چهره‌های ماندگار ایران و پاکستان و همچنین تقریب اندیشه‌های دینی فرهنگی و شعری دو کشور است.

وی ابراز امیدواری کرد که ادامه اینگونه همایش‌ها و کنفرانس‌ها بتواند در آینده موجب معرفی بیشتر برجستگان ادب و فرهنگ زبان‌های فارسی و اردو شود.

اجرای منقبت در مدح امام حسین(ع)، نوحه به زبان اردو و قرائت مقاله‌ای درباره میرانیس و اشعار وی توسط سید فراست رضوی، از دیگر برنامه‌های همایش کراچی بود/.

captcha