مطالعه کتاب؛ راهی برای تقویت ادبیات ارتباطی مبلغان
کد خبر: 3666292
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

مطالعه کتاب؛ راهی برای تقویت ادبیات ارتباطی مبلغان

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مطالعه چندین جلد کتاب؛ راهی برای تقویت ادبیات ارتباطی مبلغان است که در حال حاضر در این موضوع با ضعف روبرو هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی ابراهیمی، دوم آذرماه مصادف با روز کتاب‌گردی در بازدید از فروشگاه کتاب جهاددانشگاهی، اظهار کرد: در خصوص کتاب دو نگاه کلی وجود دارد، یکی نگاه به کتاب به عنوان مجموعه داده‌هایی است که در یک جا جمع‌آوری شده و نام این مجموعه داده‌ها را کتاب گذاشته‌ایم.
وی با بیان اینکه تکونولوژی امروزه به ما کمک می‌کند که به این داده‌ها ساده‌تر دست پیدا کنیم، عنوان کرد: محقق، استاد و دانشجو امروز پشت رایانه می‌نشیند و مطالبی که باید با ورق زدن پیدا کند به راحتی با یک دکمه جست‌وجو پیدا می‌کند؛ این ارتباط با کتاب، ارتباط با داده‌های درون کتاب است.
معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه نقش استاد در این زمینه شفاف و روشن است، ابراز کرد: یک استاد به میزانی که توانمندی دریافت این داده‌ها را دارد، می‌تواند آن‌ها را به دانشجو هم انتقال دهد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ارتباط با کتاب می‌تواند شکل دیگری هم داشته باشد، عنوان کرد: در این شکل باید نگاه سنتی‌تری نسبت به کتاب داشته باشیم و تکنولوژی در این نگاه نمی‌تواند بتواد جای مجموعه کاغذی کتاب را بگیرد.
وی افزود: نگاه دوم به کتاب و کتاب‌خوانی این است که برای به دست آوردن دیدگاه وارد کتاب می‌شویم و وقتی می‌خواهیم کتاب رمان بخوانیم می‌خواهیم یک مجموعه از اطلاعات را در کنارهم قرار دهیم که در این حین ارتباطی علمی و عاطفی برقرار می‌شود.
دکتر ابراهیمی ادامه داد: یکی از روش‌های ارتباطاتی مهم ما با کتاب در زمینه دوم است، زیرا در این زمینه ما شاهد مجموعه‌ای هستیم که به ما نگرش و بینش می‌دهد و این بینش‌ها در کنار یکدیگر باعث رشد و ارتقای شخصیت ما می‌شود.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مطالعه کلاسیک کتاب به معنای مطالعه کامل یک کتاب کاغذی، برای خواننده امری بینش‌بخش به شمار می‌رود، ابراز کرد: این مهم فقط از طریق مطالعه کلاسیک ایجاد می‌شود و باعث از بین نرفتن شکل سنتی کتاب یعنی کتاب کاغذی نیز خواهد شد.
وی اضافه کرد: خواندن در جامعه امروز افزایش پیدا کرده است اما کتاب‌خوانی به معنی نگاه دوم مسیر دیگری را پیموده و نگاه ما در این حوزه نیازمند تجدیدنظر است.
ابراهیمی عنوان کرد: اساتید دانشگاه می‌توانند در این مسیر بسیار تأثیرگذار باشند زیرا اگر استاد دانشجو را تشویق کند، این تشویق تأثیرگذار خواهد بود؛ البته به شرط آن که خود استاد نیز مطالعه کافی را داشته باشد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: متأسفانه یکی از نقاط ضعف مبلغان دینی ما ضعف ادبیات ارتباطی آنان است و موجب شده که برخی از برداشت‌های این افراد از مسائل کامل نباشد؛ امری که مطالعه چند کتاب و منبع مختلف در یک حوزه به خوبی می‌تواند آن را برای فرد ایجاد کند.
captcha