ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی نیازمند رویکرد تشویقی است
کد خبر: 3666395
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵

ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی نیازمند رویکرد تشویقی است

گروه فرهنگی: معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه باید برای افرادی که مطالعه زیادی دارند سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته شود، ابراز کرد: به دلیل اینکه دانش‌آموزان مطالعه زیادی ندارند، رویکرد تشویقی باید با برگزاری مسابقات کتاب و کتاب‌خوانی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، براتعلی منصوریان، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی، عصر گذشته، دوم آذرماه مصادف با روز کتاب‌گردی، در بازدید از فروشگاه کتاب جهاد دانشگاهی مشهد، گفت:  مدارس می‌توانند نقطه آغاز ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی باشند و آموزش‌ و پرورش باید این امر را به نسل‌های بعد منتقل کند.
وی با بیان اینکه باید آسیب‌شناسی انجام شود تا بدانیم چرا در زمینه فرهنگ کتاب‌خوانی وضعیت مناسبی وجود ندارد، ابراز کرد: در عرصه مختلف تولید کتاب مشکلاتی وجود دارد و تا زمانی که این موانع برداشته نشود، سرانه کتاب همچنان پایین خواهد ماند.
منصوریان با اشاره به اینکه باید برای افرادی که مطالعه زیادی دارند سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته شود، افزود: به دلیل اینکه دانش‌آموزان مطالعه زیادی ندارند، رویکرد تشویقی باید با برگزاری مسابقات کتاب و کتاب‌خوانی انجام شود.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه سال گذشته ۱۴۰هزار نفر در مسابقات کتاب‌خوانی شرکت کرده‌اند، تصریح کرد: البته مسابقه کتاب‌خوانی برای فرهنگیان تحت عنوان «راه روشن» نیز چند سالی است که برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه جامعه باید کتاب را بخشی از وجود و نیاز خود بداند، عنوان کرد: برای نمونه در سطح شهر المان‌هایی از کتاب دیده نمی‌شود و جای خیلی از فعالیت‌ها در عرصه ترویج فرهنگ کتاب و مطالعه خالی است.
منصوریان در رابطه با نقش معلم در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، گفت: نقش معلم در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی بی‌بدیل است زیرا معلم الگو دانش‌آموزان است، نقش الگویی معلم در سند تحول آموزش‌ و پرورش محور مهمی است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: طرح «معرفی هر معلم یک کتاب»، چند سالی است که در مدارس برگزار می‌شود و هر معلم باید در 15 دقیقه اول کلاس خود کتابی را به دانش‌آموزان معرفی کند.
وی با اشاره به اینکه سرانه مطالعه معلمان پایین است و تصریح کرد: مسئولان دغدغه زیادی دارند، مسئولان، مدیران مدرسه و ... باید به کتابخانه‌ها سر بزنند زیرا تأثیر مثبتی بر ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی دارد.
منصوریان در رابطه با فعالیت انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، گفت: یکی از کارهای کلیدی جهاد دانشگاهی در حوزه نشر است و تا به حال کتاب‌های بسیاری منتشر کرده است اما می‌خواهیم در حوزه انتشارات کودکان نیز ورود پیدا کند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی در رابطه با هفته قرآن، عنوان کرد: مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان در مرحله آموزشگاهی آغاز به کار کرده که حدود 970 هزار دانش‌آموز در این مرحله شرکت کرده‌اند.
captcha