مخالفت قاطع غیرمتعهدها با تغییر هویت قدس
کد خبر: 3673078
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
در نشست نیویورک عنوان شد؛

مخالفت قاطع غیرمتعهدها با تغییر هویت قدس

گروه بین‌الملل: نشست دفتر هماهنگی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، شامگاه جمعه در نیویورک برگزار شد و مخالفت قاطع با هرگونه تغییر در موقعیت قدس از موضوعات مورد تأکید در این نشست بود.

غیر قانونی خواندن تصویب هر قطعنامه ای در ارتباط با قدس در نشست غیر متعهدهابه گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری مطبوعات فلسطین(صفا)؛ کشورهای عضو جنبش عدم تعهد شامگاه جمعه (24 آذرماه) در نشستی که در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد، پاره‌ای از مسائل مربوط به این جنبش و در راس آنها مسئله قدس و اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت اسرائیل را بررسی کردند.

«ریاض منصور»، نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل متحد در این نشست ضمن ارائه گزارش کاملی در ارتباط با بازتاب‌های سخنان تحریک‌آمیز و غیرقانونی ترامپ در ارتباط با قدس، تاکید کرد: این تصمیم همه قوانین و توافقنامه‌های بین‌المللی از جمله قطعنامه 181 مجمع عمومی سازمان ملل متحد که ایالات متحده خود یکی از ر‌أی‌دهندگان به آن بوده، را نقض می‌کند.

وی با اشاره به این که همه دولت‎‌ها در آمریکا دائما به موضوع قدس حساس بوده‌اند، تصریح کرد: دولت آمریکا با این تصمیم به طور کامل با رژیم اشغالگر اسرائیلی که هیچ یک از اعضای جامعه بین‌الملل با او موافق نیست، همسو گشته است.

منصور همچنین با اشاره به نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای عربی و تصویب برخی مصوبات از جمله درخواست کشورهای عربی در ارتباط با صدور قطعنامه‌ای در شورای امنیت در خصوص تصمیم اخیر آمریکا، گفت: رجوع به شورای امنیت هم اکنون با همکاری مصر به‌عنوان عضو عربی شورای امنیت در حال انجام است و پیش‌نویس قطعنامه در این شورا مطرح خواهد شد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به نشست فوق‌العاده کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی درباره قدس در ترکیه اشاره کرد که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این نشست تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا با این تصمیم دیگرشایستگی پیگیری روند صلح را ندارد.

در این نشست همچنین نمایندگان کشورهای کوبا، بنگلادش، مصر، مراکش، سعودی در سخنانی ضمن تقدیر از موضع فلسطین، بر اهمیت موضوع قدس برای دولت‌های خود تاکید کرده و هر گونه قطعنامه در تغییر سرنوشت قدس را غیرقانونی اعلام کردند/.

captcha