سایه روشن‌های جشن میلاد مسیح در کشورهای اسلامی
کد خبر: 3675950
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰

سایه روشن‌های جشن میلاد مسیح در کشورهای اسلامی

گروه بین‌الملل: مسیحیان برخی کشورهای اسلامی همچون عراق، لبنان، فلسطین، مصر و سوریه در حالی امسال سالروز میلاد حضرت مسیح(ع) را جشن می‌گیرند که تصمیم اخیرا ترامپ درباره قدس و پایان کار داعش در برگزاری این مراسم‌ها تأثیرگذار بوده است.

برگزاری جشن میلاد مسیح در کشورهای اسلامیبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری المیادین؛ همزمان با سالروز میلاد حضرت عیسی(ع) و سال نو میلادی، مراسم‌ها و جشن‌های مختلفی از سوی مسیحیان در کشورهای مختلف عراق، لبنان، سوریه، مصر و فلسطین در حال برگزاری است، این در حالی است که مسیحیان فلسطین امسال در سایه تصمیم اخیر ترامپ درباره قدس، جشن‌های رسمی را لغو و تنها به برپایی شعایر دینی در کلیساها و خانه‌ها بسنده کرده‌اند.

در شهر موصل عراق امسال فضای خاصی حاکم است، چرا که این شهر پس از سه سال و نیم اشغالگری از سوی تکفیری‌های داعش، امسال در سالروز میلاد حضرت مسیح(ع)، فضای جدیدی را تجربه می‌کند 

ده‌ها تن از مسلمانان و مسیحیان موصل در کنار مسئولان محلی و نظامی نخستین کریسمس پس از شکست داعش را جشن گرفتند.

لوئیس رافائل، اسقف مسیحیان کلدانی، از حاضران در کلیسای سنت پولس خواست برای صلح و ثبات در موصل، عراق و جهان دعا کنند.

این در حالی است که فرماندهی عملیات در کرکوک نیز از ایجاد حلقه‌های امنیتی به منظور تأمین امنیت مردم در جشن میلاد مسیح(ع) در مساجد، کلیساها و بازارها از روز گذشته (سوم دی‌ماه) به مدت یک هفته خبرداد.

سوریه
در سوریه نیز مردم ضمن برگزاری جشن‌های میلاد مسیح(ع)، ضمن ابراز وفاداری به سرزمین خود بر مقاومت در برابر همه طرح‌هایی که با هدف خالی کردن خاورمیانه از مسیحیان اجرا می شود، تاکید کردند. مسیحیان سوریه همچنین با پخش پیام محبت و صلح از کلیساها آرزو کردند، امنیت به سوریه بازگردد.

برگزاری جشن میلاد مسیح در کشورهای اسلامی

فلسطین
در شهر «بیت لحم»(10 کیلومتری قدس شریف) که بر اساس اعتقاد مسیحیان محل تولد حضرت مسیح(ع) است، با وجود تدابیر و موانع شدید صهیونیست‌ها و حوادث و درگیری‌های اخیرا در فلسطین در پی تصمیم ترامپ درباره قدس، صدها تن از شهروندان و گردشگران خارجی با حضور در محوطه کلیسای «المهدد» میلا حضرت مسیح(ع) را جشن گرفتند.

حضور در کنار درخت کریسمس، پخش سرودهای عربی، گرفتن عکس یادگاری از جمله برنامه‌های شهروندان بیت لحم در گرامیداشت میلاد مسیح(ع) بود.

این جشن درحالی گرفته شد که فضای بیت لحم به دلیل تصمیم ترامپ در مورد به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت فلسطین متشنج است.

متری راهب، کشیش فلسطینی در این باره گفت: امسال جشن میلاد مسیح به دلیل تصمیم ترامپ آمیخته‌ای از شادی و غم است.

برگزاری جشن میلاد مسیح در کشورهای اسلامی

 

مصر

در کشور مصر نیز در سالروز میلاد حضرت مسیح(ع) و سال نوی میلادی تدابیر امنیتی شدیدی در اطراف کلیساهای شهر‌های مختلف مصر اتخاذ شده است.

لبنان

در شهرهای مختلف لبنان نیز به مناسبت میلاد حضرت مسیح(ع)، برخی خیابان‌ها آذین‌بندی شده‌اند و مردم با جشن و سرور این روزها را گرامی می دارند. شهرداری شهرک «دامور» واقع در جنوب بیروت، درخت کریسمس را به طول هشت متر و با استفاده از پنج هزار موز آذین بست/.

برگزاری جشن میلاد مسیح در کشورهای اسلامی

captcha