از انطباق صوت با لحن در قرائت تا تفسیر شجره طیبه
کد خبر: 3677124
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
در جلسه هفتگی حسینیه قرآن و عترت مشهد مطرح شد؛

از انطباق صوت با لحن در قرائت تا تفسیر شجره طیبه

گروه فعالیت‌های قرآنی: جلسه قرائت قرآن این هفته حسینیه قرآن و عترت مشهد با بیان نکاتی در زمینه قرائت قرآن از جمله انطباق صوت با لحن و همچنین نکات تفسیری در رابطه با شجره طیبه همراه بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، جلسه قرآن هفتگی محبان امام رضا(ع) در حسینیه قرآن و عترت مشهد، شب گذشته، ششم دی‌ماه، با حضور قاریان بین‌المللی و کشوری برگزار شد و در این نشست قرآنی علاوه بر آموزش‌های حسین پورکویر، قاری و مدرس قرآن این جلسه، نکات تفسیری توسط محمدصادق علمی، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی ارائه شد.
در ابتدای جلسه این هفته حسینیه قرآن و عترت مشهد، قاریان حاضر به تلاوت آیاتی از کلام وحی پرداختند و در ضمن این قرائت‌ها حسین پورکویر، قاری و مدرس قرآن این جلسه به نکاتی در زمینه تجوید و صوت و لحن اشاره کرد و گفت: حرف (ر) هنگام ادا شدن یا ترقیق می‌شود و یا تفخیم، ما باید توجه کنیم که حالتی بین تفخیم و ترقیق در ادا کردن این حرف به وجود نیاید.

از انطباق صوت با لحن در قرائت تا تفسیر شجره طیبه
وی با اشاره به نکاتی در زمینه صوت و لحن ادامه داد: انطباق و همراهی صوت و لحن قاری، موضوعی است که در مسابقات قرآن مورد توجه داوران است، لحن و اجرای مقامات باید متناسب با صوت قاری در پرده‌های پایین یا بالا باشد.
پورکویر در توصیه‌ای به افراد مستعد قرائت، گفت: تلاوت‌های روزانه و پیگیری مستمر مباحث مربوط به قرائت، لازمه پیشرفت در این زمینه است، تمرین روزانه نیم یا یک صفحه از قرآن حداقل تمرین قاری است، آن دسته افرادی که در زمینه لحن مستعد هستند، می‌توانند با تنوع بخشیدن به مقامات اجرا شده در تلاوت خود، زیبایی بیشتری به قرائت خود بدهند.
در ادامه این محفل قرآن محمدصادق علمی، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی با اشاره به آیات 24 و 25 سوره ابراهیم(ع)، تمثیل قرآن برای کلمه طیبه را یادآور شد و افزود: تمثیل برای نزدیک شدن یک معنای معقول به ذهن شنونده و مخاطب استفاده می‌شود.
وی اضافه کرد: در این آیات شایسته بودن شجره طیبه از هر جهت تبیین می‌شود، در ابتدا ریشه‌دار بودن و پس از آن توصیف شاخ و برگ و ثمردهی همیشگی آن مورد نظر بوده و این درخت تمثیلی برای کلمه طیبه است.

از انطباق صوت با لحن در قرائت تا تفسیر شجره طیبه
علمی ابراز کرد: خدا وعده همراهی و یاری این شجره طیبه را داده است و هرکس با سنت‌های الهی همراه شود، جاودانه خواهد بود، اگرچه دشمنان همیشه سعی در خوشکاندن ریشه این شجره طبیه داشته و دارند.

از انطباق صوت با لحن در قرائت تا تفسیر شجره طیبه
در بخش دیگری از این محفل قرآنی مهدی تقی‌پور، نفر اول مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام آیاتی از سوره فرقان و همچنین سوره کوثر را تلاوت کرد.
سید محمدجواد حسینی، قاری بین‌المللی قرآن نیز در پایان این جلسه به تلاوت آیاتی از سوره حشر و بلد پرداخت که فرازهای تصویری از این تلاوت‌ها در قسمت زیر قابل پخش است.

captcha