تغییر بررسی دعاوی خانوادگی مسلمانان یونان بر اساس شریعت
کد خبر: 3680784
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱

تغییر بررسی دعاوی خانوادگی مسلمانان یونان بر اساس شریعت

گروه بین‌الملل: پارلمان یونان با تغییر روال صدساله رسیدگی به اختلافات خانواده‌های مسلمانان در دادگاه‌های شریعت اسلامی، دیروز با تصویب طرحی اعمال قوانین شریعت اسلامی در اختلافات خانوادگی برای اقلیت مسلمان این کشور را اختیاری کرد.

اعمال قوانین شریعت اسلامی در دادگاه‌های یونان اختیاری می‌شودبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از روزنامه گاردین؛ این قانون به مسلمانان اجازه می‌دهد که در صورت بروز اختلافات خانوادگی به جای مراجعه به فقهای مسلمان یا مفتی‌ها به دادگاه‌‌‌های مدنی یونان مراجعه کنند.

الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان این تصمیم پارلمان را یک «حرکت تاریخی» و اقدامی در جهت برابری همه یونانی‌ها در برابر قانون دانست.

پیش از این خانواده‌های مسلمان یونان برای رسیدگی به مواردی مانند طلاق، حضانت کودکان و ارث به مفتی‌ها مراجعه می‌کردند اما اکنون می‌توانند به دادگاه‌های یونان بروند و مطابق قوانین این کشور مسائل خود را حل و فصل کنند.

اعمال قوانین شریعت اسلامی برای مسلمانان در دادگاه‌های یونان، رویه‌ای بود که بعد از جنگ جهانی اول بنا نهاده شد و جزو معاهداتی بود که بین یونان و ترکیه در پی فروپاشی امپراتوری عثمانی امضا شده بود.

جمعیت اقلیت مسلمان یونان 110 هزار نفر است که در منطقه‌ای محروم در شمال شرقی این کشور در نزدیکی مرز ترکیه زندگی می‌کنند. مسائل مربوط به مسلمانان یونان سبب پیچیده‌تر شدن روابط نه‌چندان خوب دو رقیب سنتی یعنی یونان و ترکیه شده است.

آنکارا روابط نزدیکی با مسلمانان یونان دارد و آن‌ها را ترک‌تبار می‌داند- هرچند همه آن‌ها ترک نیستند- و مرتبا‌ دولت آتن را به خاطر منافع مسلمانان به چالش می‌کشد که یونان این مسئله را دخالت در امور داخلی کشورش تلقی می‌کند/.

 

 

captcha