جامعه قرآنی مطالبه‌گر باشند/ انتقاد از سكوت قرآنیان در مقابل كاهش بودجه‌های قرآنی
کد خبر: 3681149
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸
قره شیخ‌لو:

جامعه قرآنی مطالبه‌گر باشند/ انتقاد از سكوت قرآنیان در مقابل كاهش بودجه‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان دارالقرآن‌الكریم از جامعه قرآنی خواست تا مطالبه‌گر باشند و گفت: اگر مطالبه ما از مسئولان كمی جدی‌تر باشد، مسلماً مطالبات ما هم محقق خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، مهدی قره شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الكریم كشور امروز، 21 دی‌ماه در دیدار با جامعه قرآنی شیراز از فعالیت تمام اساتید و قرآنیانی كه بار اصلی فعالیت‌های قرآنی بر دوش آن‌هاست و جلسات و محافل قرآنی را به صورت خودجوش و مردمی برگزار می‌كنند، قدردانی كرد.
وی افزود: متأسفانه علی‌رغم همه كارهای خوبی كه در طول عمر انقلاب اسلامی در حوزه قرآن انجام شده است و دستاوردهای خوبی هم در این زمینه داشتیم كه نباید آن‌ها را منكر شده و یا تضعیف كنیم، احساس می‌كنیم ظرفیت نظام به عنوان نظام اسلامی در حوزه قرآن باید بیش از آنچه شاهد آن هستیم به كار گرفته شود.

میزان توجه به قرآن از استاندارد لازم پایین‌تر است
قره شیخ‌لو این نكته را یادآور شد كه نظام ما مبتنی بر آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) است، لذا انتظار است كه مسئولان نظام نیز توجه بیشتری به حوزه قرآن داشته باشند البته ما مشكلات و محرومیت‌ها را می‌دانیم اما مسئله این است كه آن توجه شایسته، مقداری از استاندارد پایین‌تر است.
رئیس سازمان دارالقرآن‌الكریم با طرح این سئوال كه علت این مسائل چیست، گفت: شاید اگر ما هم در جایگاه مسئولان قرار گیریم همانند آن‌ها رفتار كنیم اما یكی از اصلی‌ترین علت‌های این مسئله به خود جامعه قرآنی باز ی‌گردد یعنی جامعه قرآنی ما آن پویایی و تحركم لازم برای تحقق مطالبات قانونی و شرعی خود را ندارد.
وی با یادآوری اینكه این نكات را به عنوان یك عضو جامعه قرآنی و نه یك مسئول قرآنی بیان می‌كند، افزود: جامعه قرآنی مقداری نسبت به وظایفی كه دارد، آن توجه لازم را ندارد. اتفاقات گوناگونی می‌افتد اما ما عكس‌العملی در جامعه قرآنی نمی‌بینیم.

مطالبه جامعه قرآنی از مسئولان جدی‌تر باشد
قره شیخ‌لو تأكید كرد: اگر مطالبه ما از مسئولان كمی جدی‌تر باشد كما اینكه در حوزه‌های دیگر نظیر ورزش چنین چیزی رخ می‌دهد، مسلماً مطالبات ما هم محقق خواهد شد اما متأسفانه این فضا در حوزه قرآن نیست و شاید این باعث شده است كه مقداری مسئولان ما توجه لازم را به این حوزه نداشته باشند.
این قاری بین‌المللی كشورمان گفت: به عنوان مثال در انتخابات ریاست جمهوری كه امسال برگزار شد، تمام كاندیداها برای اقشار مختلف مردم برنامه ارائه می‌كردند به جز جامعه قرآنی و حتی این مسئله در منظومه فكری یكی از كاندیداها هم نیامده بود زیرا وقتی صدایی از جامعه قرآنی نیاید، طبعاً هیچ عكس‌العملی هم دیده نمی‌شود.
وی تأكید كرد كه اگر مطالبه جامعه قرآنی از مسئولان جدی شود، آنان با موجی از درخواست‌های قرآنیان سراسر كشور مواجه می‌شوند و مسلماً به راحتی هم نمی‌توانند از مقابل این درخواست‌ها بگذرند.
قره شیخ‌لو همچنین از تخصیص بسیار كم بودجه‌های قرآنی انتقا كرد و گفت: در سال 95 بودجه قرآنی كه در مجلس و دولت به تصویب رسید، 200 میلیارد تومان بود كه دولت تنها 5 درصد از این مبلغ یعنی 10 میلیارد تومان را پرداخت كرد و هیچكس هم اعتراض نكرد.

حتی یك ریال از بودجه‌های قرآنی امسال تاكنون تخصیص نیافته است
وی ادامه داد: در سال 96 بودجه فعالیت‌های قرآنی 100 میلیارد تومان تصویب شد یعنی 50 درصد از مبلغ سال گذشته كاسته شد و از این مبلغ هم تاكنون كه 10 ماه از سال گذشته است، حتی یك ریال هم پرداخت نشده است اما هیچ كس هیچ چیزی نمی‌گوید و این بودجه هم در سال 97 تبدیل به 40 میلیارد تومان شده و با این منوال حتماً سال بعد از آن هم صفر می‌شود و پرونده بودجه‌های قرآنی بسته می‌شود.
رئیس سازمان دارالقرآن‌الكریم كشور ظرفیت‌های قرآنی استان‌ها را یادآور شد و گفت: ما ظرفیت‌هایی در استان‌ها داریم كه باید از این ظرفیت‌ها استفاده كنیم و زمانی كه دولت و مجلس بر روی تخصیص بودجه‌ها كار می‌كنند 100 نفر از فعالان قرآنی استان‌ها نامه‌های درخواست خود را به دولت و مجلس ارائه دهند و مسلماً در این صورت آنان هم به این سادگی بودجه‌های قرآنی را كاهش نخواهند داد.
وی اضافه كرد: ما در مقابل این كاهش بودجه‌ها سكوت كرده‌ایم اما بعد می‌گوییم چرا بر روی كرسی‌های تلاوت، مسابقات قرآن، استعدادهای برتر قرآنی و غیره ما سرمایه‌گذاری نشده و تقویت نمی‌شوند؛ وقتی امكان و بودجه مناسبی وجود نداشته باشد، همین‌می‌شود.

تقسیم‌بندی و برنامه‌ریزی یك و نیم میلیارد تومان بودجه برای 31 استان
قره شیخ‌لو به بودجه سازمان دارالقرآن الكریم اشاره كرد و گفت: در سال جاری 3 میلیارد و 850 میلیون تومان به سازمان دارالقرآن كشور اختصاص داده شد كه بخشی از آن صرف حقوق پرسنل شد و یك و نیم میلیارد دیگر باقی ماند كه باید برای 31 استان با این همه نیاز اختصاص داده و برنامه‌ریزی كرد.
رئیس سازمان دارالقرآن گفت: با تمام این تفاسیر است كه از جامعه قرآنی خواسته می‌شود تا مقداری نقش و حضور خود را جدی‌تر كرده و مطالبه خود را به گوش مسئولان برسانند البته این مسئله به معنای تظاهرات و تشنج نیست بلكه یك نامه نگاری به امضای حداقل 100 نفر و ارسال به دفتر رئیس جمهوری و رهبری است تا حداقل مسئولان مشكلات جامعه قرآنی را بشنوند.

captcha